nizzehult nizzehult skrev:
Jo, i sak har du nog rätt men händer det nåt i en BR som drabbar tredje part kan det bli kostsamt om man själv utfört jobbet. Även om man är händig och läst på. I en villa drabbar det bara en själv och då blir det eventuellt en match man måste ta med försäkringsbolaget men ingen annan drabbas.
Jag är rätt säker på att det i vissa BRF är inkskrivet i stadgarna att arbeten i vårtrum som rör vatten och avlopp måste utföras av fackman, det duger alltså inte att man har läst på och agerar fackman själv. En auktorierad fackman anses även ha försäkringar som täcker upp om nåt fel uppstår och såna tvister kan bli jobbiga att driva för BRF ifall försumlighet ska bevisas om motparten är den som bor där.

Händer det något så täcker försäkringar det eftersom badrummet är fackmannamässigt utfört och självklart dokumenterat. BRF får och kan inte kräva att det ska utföras av någon behörig. De har inget att säga till om alls i frågan. Jag har pratat med försäkringsbolag om detta eftersom jag nyligen gjort mitt badrum själv, i en BRF.

Däremot om du bor i en BRF kan du behöva hemförsäkring med bostadsrättstillägg, en försäkring om täcker tex om grannen under får fuktskada pga läcka hos dig. Vissa föreningar har kollektiv sådan, andra inte. Iofs inget att göra med vem som gör vilket arbete men bra att veta. Och sålänge man gör rätt och dokumenterae arbetet gäller båda försäkringar, varken yrke, erfarenhet eller våtrumscertifikat gör någon skillnad för försäkringsbolaget sålänge det är rätt gjort. Finns många firmor med certifiering som gjort badrum där försäkringen inte täcker.
 
nizzehult
P preben1 skrev:
Händer det något så täcker försäkringar det eftersom badrummet är fackmannamässigt utfört och självklart dokumenterat. BRF får och kan inte kräva att det ska utföras av någon behörig. De har inget att säga till om alls i frågan. Jag har pratat med försäkringsbolag om detta eftersom jag nyligen gjort mitt badrum själv, i en BRF.
Jag förstår hur du menar men stadgar är stadgar och föreningen skulle t o m kunna vara så snäv att man kräver en specifik eller av dem godkänd firma som ska nyttjas (även om det aldrig skulle hända). Har dom skrivit explicit i stadgarna att dessa regler gäller är det nog svårt att vifta bort det och ge dom fingret. Du har ju godkänt deras regelverk som BR-innehavare. Om inte annat så kommer en mycket dålig stämning att infinna sig.
 
Och det skulle inte uppstå dålig stämning av att styrelsen/stämman beslutar sånt de inte har mandat att besluta menar du?

Läser man 7 kap. bostadsrättslagen om bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter, särskilt 7 §, skulle jag säga att föreningen inte har möjlighet att ställa de krav på utförare som du är inne på.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Tack för utförligt svar!
Ja badrummet är - som i de flesta renoveringar - den dyraste och svåraste delen. Mycket kan man göra själv men mycket får man inte ens göra själv - i en lgh iaf.
Den här har plastmatta och plastväggar, duschkabin och halvgammalt porslin. Omodernt, visst, men inte oanvändbart som det står. Några större rörarbeten behövs inte vid en renovering däremot ska porslinet och några skåpar bytas ut. IKEA kanske? Duschhörna typ rak duschvägg duger gott. Men så var det golvet...Kan tänka mig att plastmattan är limmad så den måste bort. Klinker känns bäst och här finns det ju alla prislägen men det behöver inte vara nåt exklusivt. Samma med väggarna, en halvkakling rent allmänt och kanske helkakling i duschhörnan med vanligt vitt kakel - kanske med en brytning i mitten - är helt OK. Badrummet är på ca 6kvm.
Tätskikt och kakling/klinker lämnas bort. Räcker 100' tro?
Varsegod! :)

Behöver du inte dra om några rör eller annan ombyggnation så hade jag gett mig på att göra jobbet själv. Det är som tidigare talare säger att det ska vara fackmannamässigt utfört, inte nödvändigtvis att en fackman gör jobbet. Läs på ordentligt innan, köp in material och gör sedan jobbet själv med riklig dokumentation. Jag tycker definitivt att du ska satsa på helkakling, mitt kakel är köpt på bauhaus och kostar 85kr/kvm. Gör du detta själv i stil med mitt och kanske lite mer möblemang från Ikea så bör du utan några större problem klara dig på under 50k. :)

Vad det gäller att leja bort delar av jobbet kan jag inte riktigt svara på vad det går på men det du skriver borde du klara dig på.

//Fredrik
 
nizzehult
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och det skulle inte uppstå dålig stämning av att styrelsen/stämman beslutar sånt de inte har mandat att besluta menar du?

Läser man 7 kap. bostadsrättslagen om bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter, särskilt 7 §, skulle jag säga att föreningen inte har möjlighet att ställa de krav på utförare som du är inne på.
Nä, men en BRF kan nog sätta upp egna bestämmelser som alla måste följa om styrelsen beslutar om det. Har man bestämt att alla ska ha röda postlådor så måste man förhålla sig till det oavsett vad man tycker om beslutet.
§7 säger en del men jag tror ändå att en BRF kan, precis som jag nämner ovan, sätta upp egna regler som man röstar in och beslutar om i demokratisk anda och som då gäller.
 
Hej!

Målning fortsätter i lägenheten. Taken i vardagsrum, sovrum, hall samt förråd är klara. Jag har även målat ett lager väggfärg i förrådet, åkte på lite mer spackling så det ska jag slipa och sedan lägga på ett lager färg till. Har också börjat måla fönstren, hann bara maskera och sedan måla ett lager i sovrummet idag. Fortsättning imorgon! :)

Nymålat vitt förrådsrum med släta väggar och oslipad spackling som syns, redo för mer målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörn av ett förråd med nyligen målade vita väggar och oslipade spacklade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålade fönsterkarmar i ett rum under renovering med maskeringstejp kvar och utsikt mot andra byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen målat fönster med maskeringstejp i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hej!

Målning av fönster fortsätter, ett lager är gjort i sovrummet och vardagsrummet. Imorgon ska jag in till Ikea innan jobbet och göra den sista köksplaneringen nu när det har fått lagt sig lite. :)

Nymålade vita fönsterramar och karmar i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönster i renoveringsfas med ett lager färg i ett rum med spacklade väggar och persienner neddragna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nymålat fönster med persienner i ett rum under renovering, med målarburkar framför på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis målade fönsterramar i ett rum med spacklade väggar och målarburkar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
Hej!

Var på Ikea idag och planerade det sista av köket, nu ska det bara smälta in lite sedan är det snart dags att börja plocka hem det. Ska se om jag kan få igång köksplaneraren hemma och visa er lite bilder. Jag var också förbi Bauhaus och köpt vit färg till fönster och foder samt en köksblandare.

Förpackning med bild av köksblandare modell Skandic från Gustavsberg med natur bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning imorgon!

//Fredrik
 
Hej!

Idag har jag hunnit måla lite innan jobbet. Väggarna i förrådet målades igen efter senaste omgången av spackel, så där bör det vara färdigmålat nu.

Även fönstret i köket har fått sig ett lager färg så nu hoppas jag på fint väder i helgen så jag kan måla med öppna fönster så det blir klart. :)

Nymålad vit vägg i förråd med elcentral och delvis synlig dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad vit vägg i förråd med synliga spacklingsområden och ledig golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad vit vägg i förråd med synliga målarstreck och en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny målad fönsterkarm i ett renoveringsprojekt med stegpall och omålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålat fönster i ett kök med persienner neddragna och tapetserade väggar runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
Hej!

Idag har det varit skapligt väder så alla fönster har blivit målade samt insidan ytterdörren, fick hjälp av pappa så vi hann med allting :)

Mätte in klinkret i hallen och det passade bra så det blir troligtvis att jag börjar med det till veckan.

Slänger in lite bilder men ser att jag får ta fler imorrn i dagsljus på slutresultatet av fönstren osv:)

Ny målad insida av en ytterdörr i ett renoveringsrum med målarverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad vit insida av en ytterdörr med målarverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad vit ytterdörr inomhus, omgiven av väggar med tapet och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad vit innerdörr med brevinkast, omgiven av tapetserad vägg och träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad vit ytterdörr inuti ett hus med tapetserade och panelade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt av en hall med utlagda klinkerplattor på ett ojämnt underlag och nyinköpt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick också tagit lite bilder på köksritningarna som jag tänkte dela med mig av:)

Skiss av ett modernt kök med mörka skåp och lådor, och ett trägolv som planeringsunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av köksinredning med måttangivelser för skåp och lådor på under- och överskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Teknisk ritning av ett kök med måttangivelser för skåp och arbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planskiss av ett kök med måttangivelser och skåpplacering, innehåller text och IKEA-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Hej!

Var på Ikea idag och planerade det sista av köket, nu ska det bara smälta in lite sedan är det snart dags att börja plocka hem det. Ska se om jag kan få igång köksplaneraren hemma och visa er lite bilder. Jag var också förbi Bauhaus och köpt vit färg till fönster och foder samt en köksblandare.

[bild]

Fortsättning imorgon!

//Fredrik
Hej!

Följt tråden ett tag, riktigt kul och inspirerande!

Tänkte höra vad du körde på för färg till fönster och foder, märke och färgkod hos Bauhaus?
Snart dags för det i våran renovering.
 
BirgitS
Jag föreslår att du utökar avståndet mellan spisen och diskhon till åtminstone 1 meter, och i stället minskar ner utrymmet till höger om diskhon. 80 cm är minimimåttet för en person men ska två personer kunna använda arbetsbänken måste det vara 100 cm och 120 cm är ändå bättre. Det är ineffektivt med lådor som är bara 40 cm breda för det blir lätt mycket tomrum, gäller lådor för kastruller och andra föremål däremot fungerar det för specerier bredvid kylskåpet.

Vad är tanken med högskåpet till höger om kyl och frys?

Jag saknar låg låda för bestick.
 
Jonhal Jonhal skrev:
Hej!

Följt tråden ett tag, riktigt kul och inspirerande!

Tänkte höra vad du körde på för färg till fönster och foder, märke och färgkod hos Bauhaus?
Snart dags för det i våran renovering.
Tack så mycket!:)

Jag kan ta en bild på burken imorgon för jag hittar inte vilken det är på hemsidan, men det är halvblank lackfärg från Beckers, färgkoden hette något i stil med 0502 eller något liknande. Jag ska köpa Bauhaus dörrar modell ”Finland” så jag frågade om färgkoden för att få samma ton.

//Fredrik
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Tack så mycket!:)

Jag kan ta en bild på burken imorgon för jag hittar inte vilken det är på hemsidan, men det är halvblank lackfärg från Beckers, färgkoden hette något i stil med 0502 eller något liknande. Jag ska köpa Bauhaus dörrar modell ”Finland” så jag frågade om färgkoden för att få samma ton.

//Fredrik
Okej schysst! Ja precis man vill ju få samma ton på det. (y) Ta gärna en kik på min tråd :D https://www.byggahus.se/forum/threa...aegenhet-fran-1929.302936/page-6#post-2812278
 
Jonhal Jonhal skrev:
Okej schysst! Ja precis man vill ju få samma ton på det. (y) Ta gärna en kik på min tråd :D [länk]
Jag har sett din tråd precis i början men ska ta en kik på den igen:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.