Hej!

Det är något knas med värmen i huset. Jag är inte så kunnig på pannor.

I källaren står en NIBE Vedex 3000 och två ackumulatortankar på 500 liter var. På entréplan driver dessa 4 radiatorer (källaren har luftvärmepump).

Det är 3 problem och jag misstänker att dom hör ihop. Idag när jag började elda var det ca 20 grader på alla mätare i tankarna.

1: Jag får ingen bra temperatur i tankarna. Dom översta mätarna visar 65 grader, de i mitten visar ca 30 och understa ca 20-25 grader efter 2 timmars eldande.

2: Pannan brinner på bra men cirkpumpen laddar bara vatten ut till tankarna till en början. Sen är det precis som att den inte vill längre, som att tankarna säger stop, utan skjuter ut det genom evakueringen istället för att pannan blir för varm. Detta trots att tankarna är långt ifrån varma.

3: Radiatorerna. 2 radiatorer blir varma ganska omgående när jag börjar elda. Men för att få värme i dom två andra så måste jag vrida upp dom mycket mer än de två "lättvärmda". Har jag dom två lätta ställda på 2 (5-gradig skala på vredet) så måste jag ställa dom andra på 4. De två svårvärmda är längst bort i slingan. Radiatorerna är parallellt kopplade, gammalt två-rörs system.

Efter någon timma blir radiatorerna kalla trots att pannan är (för) varm.

Vet inte riktigt var jag ska börja leta. Cirkpumpen emellan pannan och tankarna laddar över vatten (till en början i alla fall). Cirkpumpen som ska skjutsa vattnet ifrån tankarna till elementen brummar och tempmätaren på utgående vatten visar samma som översta mätaren i tanken.

Jag har avluftat radiatorerna. Trycket i pannan och tankarna är 0,9 bar när jag börjar elda men 1,5 när den börjar evakuera. Det finns ett expansionskärl på golvet i källaren men ingen mätare på den. Kan jag kolla den på något sätt och vad ska den ha för tryck?

Många frågor blir det. Systemet fungerade problemfritt i vintras och har gjort det dom 4 åren vi har bott här. Några idéer på var jag ska börja att leta?
 
Min granne hade samma problem visade sej att det hade slarvats med sotningen i själva pannan så den gav för låg effekt för att orka ladda tankarna men kokade pga den lilla vattenmängden utan tankar annars är det nog termostaten i laddomaten
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
det hade sparkats med störningen i själva pannan
Tack för svar men vad menas med detta?
 
Läs igen jag redigerade gick lite fort att svara
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Läs igen jag redigerade gick lite fort att svara
Haha ok. Tack. Jag brukar få besök av sotaren några gånger/år och har aldrig skippat ett besök. Sist var i våras men jag har knappt eldat efter det då det inte har behövts förens nu.

Jag är som sagt var inte så bra på det här med pannor, är laddomaten cirkpumpen mellan pannan och tankarna?
 
M
Du har (med största sannolikhet) en laddomat mellan tankarna - låter som att den kärvar. Går det att motionera ventilen på den tro?

Den har ju som uppgift att se till så att vattnet bara cirkulerar i pannan tills det uppnått en viss temperatur (säg 70C). Sen cirkulerar den ut vattnet till tankarna och förvärmer inkommande vatten till pannan genom att blanda det med en skvätt av hetvattnet som lämnar pannan. Detta för att få bra driftförhållande på pannan.

Det låter ju som att din laddomat börjar öppna ventilen mot tankarna, men sedan stänger ventilen (eller bara stoppar pumpen).

Hade det vart termostaten så tycker jag inte att den borde ha öppnat alls i början och startat cirkpumpen.
 
M
C Carl-Jo-han skrev:
Haha ok. Tack. Jag brukar få besök av sotaren några gånger/år och har aldrig skippat ett besök. Sist var i våras men jag har knappt eldat efter det då det inte har behövts förens nu.

Jag är som sagt var inte så bra på det här med pannor, är laddomaten cirkpumpen mellan pannan och tankarna?
Laddomaten är lite som en shuntgrupp (shunt+cirkpump) kan man säga och styr flödet mellan pannan och tankarna.

http://www.termoventiler.se/sv/sa-funkar-det/kapitel-1-2
 
C Carl-Jo-han skrev:
Haha ok. Tack. Jag brukar få besök av sotaren några gånger/år och har aldrig skippat ett besök. Sist var i våras men jag har knappt eldat efter det då det inte har behövts förens nu.

Jag är som sagt var inte så bra på det här med pannor, är laddomaten cirkpumpen mellan pannan och tankarna?
Hos mig har aldrig sotarn brytt sig om att sota pannan. Han sotar bara rökröret/skorstenen. Tuberna i pannan får man i regel sota själv. Detta ska göras mellan var 10-20:e eldning.
 
M
C Carl-Jo-han skrev:
2: Pannan brinner på bra men cirkpumpen laddar bara vatten ut till tankarna till en början. Sen är det precis som att den inte vill längre, som att tankarna säger stop, utan skjuter ut det genom evakueringen istället för att pannan blir för varm. Detta trots att tankarna är långt ifrån varma.
Vad menar du med evakueringen? Skjuter pannan ut hetvatten genom övertrycksventilen? Någon stans måste ju värmen ta vägen.
 
M Marcussjogren skrev:
Du har (med största sannolikhet) en laddomat mellan tankarna - låter som att den kärvar. Går det att motionera ventilen på den tro?

Den har ju som uppgift att se till så att vattnet bara cirkulerar i pannan tills det uppnått en viss temperatur (säg 70C). Sen cirkulerar den ut vattnet till tankarna och förvärmer inkommande vatten till pannan genom att blanda det med en skvätt av hetvattnet som lämnar pannan. Detta för att få bra driftförhållande på pannan.

Det låter ju som att din laddomat börjar öppna ventilen mot tankarna, men sedan stänger ventilen (eller bara stoppar pumpen).

Hade det vart termostaten så tycker jag inte att den borde ha öppnat alls i början och startat cirkpumpen.
M Marcussjogren skrev:
Laddomaten är lite som en shuntgrupp (shunt+cirkpump) kan man säga och styr flödet mellan pannan och tankarna.
Cirkulationspump monterad på vägg med kopplingar och rörledningar, relaterad till värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har den här cirkpumpen som verkar styras av en termostat inne i pannan. Den laddar över vattnet till botten av tankarna. Till en början laddar den över när laddtemperaturen når ca 75 grader. Men efter en stunds eldande slutar den att ladda över verkar det som, trots att laddtemperaturen är så hög.

A AG A skrev:
Hos mig har aldrig sotarn brytt sig om att sota pannan. Han sotar bara rökröret/skorstenen. Tuberna i pannan får man i regel sota själv. Detta ska göras mellan var 10-20:e eldning.
M Marcussjogren skrev:
Helt riktigt - sotaren sotar inte ur hela pannan.
Om ni med tuberna menar turbulens-plåtarna så brukar min sotare lyfta på dom och kolla. Han har aldrig nämnt att dom har varit igensatta men det ska jag kolla ikväll! I övrigt brukar jag sota ur resten av pannan med jämna mellanrum, senast i lördags.

D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med evakueringen? Skjuter pannan ut hetvatten genom övertrycksventilen? Någon stans måste ju värmen ta vägen.
Ja precis. Först laddar han över vatten till tankarna men det mesta av värmen verkar gå direkt ut i radiatorerna. Efter 2 timmar avtar värmen i radiatorerna, trots att tankarna bara håller 65 grader i översta delen, 20-25 i nedersta.

Samtidigt stänger pannan av fläkten för att den blir varm, och skickar ut vattnet i evakueringen istället. Jag tycker att den borde skjuta in varmvattnet i tankarna för dom är fortfarande inte uppe i temperatur och radiatorerna är kalla...

Gick ner och kollade i morse. Trycket i tankarna ligger på 1,5 bar, precis på det röda, tempen var nere på 50, 30 och 20 uppifrån och ner! Trycket i pannan låg på 1,2 bar och pannan var ca 40 grader. Radiatorerna kalla. Då slog pannan av vid 22 igår. Kan jag lufta någon mer stans än på elementen?

Värmesystem med cirkulationspump, rörledningar, manometer och en panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har uppenbarligen något problem med laddningen. Du verkar inte ha någon laddomat utan bara en termostatstyrd pump. Men jag tror inte att den laddar in i botten.
Kolla om pumpen funkar och när den går.

Det skulle vara bra om du läste in dig på vad du har, det är lite svårt att hänga med i dina beskrivningar.
 
M
Du kan ju även försöka känna dig fram på rören till och från pannan.
Någonstans verkar det ju inte öppna korrekt mot tankarna vilket leder till att pannan inte kan bli av med tillräckligt mycket energi och tillslut så blir den överhettad.

Någonstans borde det vara varmare på ena sidan och svalare på andra sidan om en ventil eller pump.

Sen är det ju inte direkt 20C i rören, så du behöver väl inte ta ett grabbatag och hålla fast i 20 sekunder :D
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hos mig har aldrig sotarn brytt sig om att sota pannan. Han sotar bara rökröret/skorstenen. Tuberna i pannan får man i regel sota själv. Detta ska göras mellan var 10-20:e eldning.
Hos mig får i alla fall sotarn ta tuberna annars får han komma tillbaka. Han hoppade över en gång och då ringde jag till firman och sa åt dom och då ville dom komma tillbaka men då hade jag redan fixat det men slapp betala eftersom dom fuskat. Sotar aldrig tuberna själv när jag eldade för all värme kom sotarn 2 gånger per år och fixade det nu kommer han 1 gång per år men nu eldar jag inte många m3 heller.
 
Tuberna behöver dras klart oftare än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.