J JohanLun skrev:
Tål målade kakelugnar silvertejp? Denna är väl inte målad, men den andra ni har, gjorde han samma princip för att hålla krönbitarna på plats?

Som jag fattat är vissa saker under glasyren, men guldfärgen tex utanpå... Jag har en liggande som jag hoppas jag får råd och möjlighet att låta sätta upp, den är märkt med gammal intorkad maskeringstejp, viss sitter på de dekorerade ytorna och jag hoppas det går att ta bort utan skador...
Ingen tejp på den målade kakelugnen, kanske var just på grund av det då? Gaffa har ju en tendens att "fastna" över tid rätt skapligt, har precis som många andra säkert erfaret detta på golv tex..
 
Idag blev skafferiet lite större i köket!
 
Martin_B
M Meurman skrev:
Idag blev skafferiet lite större i köket!
Blev köket mindre med motsvarande storlek? :D
 
Martin_B Martin_B skrev:
Blev köket mindre med motsvarande storlek? :D
Oj, glömde bild!
 
  • Person som monterar en trappa inne i ett hus under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Martin_B
Härligt! Blir ett mysigt litet krypin det där :)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Idag fick jag lite mer golvsockel på plats! Har även hämtat våra nya balkongdörrar! Våra andra balkongdörrar har stått som mall!
 
  • Nyinstallerad golvsockel i ett rum med trägolv och synliga fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny obehandlad balkongdörr står bredvid en som använts som mall, i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mattetvilling och 7 till
  • Laddar…
Martin_B
Jaså du spikar golvlister i löpande längder?

Fina dörrar förresten! De ligger väl på en 30-40 tkr gissar jag? (per par alltså)
 
Martin_B Martin_B skrev:
Jaså du spikar golvlister i löpande längder?

Fina dörrar förresten! De ligger väl på en 30-40 tkr gissar jag? (per par alltså)
Ursäkta en novis, men hur spikar man annars golvsocklar? Dörrarna gick på 33000 kr, men det är 4 dörrblad, innan och ytterdörrar! :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Åsa Lund
Lite lätt avundsjuk på att du har härliga doften av nymålad linoljefärg framför dig. Målade dörrar och foder pärlgrå, mycket nöjda.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Lite lätt avundsjuk på att du har härliga doften av nymålad linoljefärg framför dig. Målade dörrar och foder pärlgrå, mycket nöjda.
Ja den doften cirkulerar konstant i vårt hus! :D
 
M Meurman skrev:
Idag fick jag lite mer golvsockel på plats! Har även hämtat våra nya balkongdörrar! Våra andra balkongdörrar har stått som mall!
Det kallar jag golvlister!
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B
M Meurman skrev:
Ursäkta en novis, men hur spikar man annars golvsocklar? Dörrarna gick på 33000 kr, men det är 4 dörrblad, innan och ytterdörrar! :)
Nä jag försöker undvika skarvar så gott det bara går och har hittills inte behövt skarva än. Har långlängder på ca. 6--7 meter de längsta, så det klarar sig alltid.

Jag räknar istället ut så alla längder används så optimalt som möjligt, så jag slipper skarva. Spillet blir minimalt, vi pratar om centimeterstora bitar :)
Snabbt går det med att räkna ut, och resultatet blir perfekt så klart, utan skarvar.

Går naturligtvis att göra vilket som. Du får å andra sidan i princip inget spill alls, så du sparar ju någon meter golvlist i hela huset.
Det vanligaste är så klart att skarva. Det gjorde man oftast förr för att spara virke. Var bara i de finare husen och uppåt (slott osv.) som man försökte undvika skarvar.

Oj! 33.000 kr för 4 dörrblad! Billigt värre för att vara nytillverkat! Var det med karm också? Eller hade du karm sedan innan? Låskistor, trycken också?
 
Martin_B
K karlmb skrev:
Det kallar jag golvlister!
3-delad golvsockel :) Blir fint det där.

Kör vi också med i salongen osv. I matsalen, och i hallarna är det bröstspeglar som gäller. Halvfranskt så klart för att inte göra det för grovt.
Lite mer jobb med halvfranskt, men fint blir det :)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B
Ser förresten att du kör med egen mitten-del för golvsockeln. Sparar man ju en slant på och det blir faktiskt bättre då man slipper att virket vrider sig när man ju använder fanerskivor istället för massiv trä.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Nä jag försöker undvika skarvar så gott det bara går och har hittills inte behövt skarva än. Har långlängder på ca. 6--7 meter de längsta, så det klarar sig alltid.

Jag räknar istället ut så alla längder används så optimalt som möjligt, så jag slipper skarva. Spillet blir minimalt, vi pratar om centimeterstora bitar :)
Snabbt går det med att räkna ut, och resultatet blir perfekt så klart, utan skarvar.

Går naturligtvis att göra vilket som. Du får å andra sidan i princip inget spill alls, så du sparar ju någon meter golvlist i hela huset.
Det vanligaste är så klart att skarva. Det gjorde man oftast förr för att spara virke. Var bara i de finare husen och uppåt (slott osv.) som man försökte undvika skarvar.

Oj! 33.000 kr för 4 dörrblad! Billigt värre för att vara nytillverkat! Var det med karm också? Eller hade du karm sedan innan? Låskistor, trycken också?
Okej! Då förstår jag! :) Ja inklusive karm och lås! Dock inte med trycken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.