Alltid spännande med compact-living projekt! Finns god potential! Om du inte redan kollat så leta tips på Pinterest.com

O sängskåp är ju toppen, och det är säkerligen något som kommer att tilltala nästa köpare. Ett tips är att passsa på att bygga in det i kringliggande förvaring så det inte bara blir en box på väggen.

Hur länge tänker ni att ni ska bo där innan försäljning? Om det är så att ni ska bo ett år eller mer så tycker jag att det viktiga är att ni trivs! Om ni gör val för sälj-styling så instämmer jag att vildmarksdelen inte hamnar på förenklande sidan;). Hur ser husfasaden ut? Kan vara vettigt att låta stil följa med huset istället för att bara slänga in allt i vitt modernt...
/Inredare o gammal stylist
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
Patrick Svensson Patrick Svensson skrev:
Ang golven så tycker jag du ska ta dig en funderare på såpskurning.

Och som många säger: Behåll köket.
Vi bor i ett hus från 1912 och ska bygga ett helt nytt kök på nedervåningen. (Köket är idag på övervåningen) Vi vill ha ett platsbyggt kök med furustommar och luckor. Ett ikeakök skulle kosta 45000kr. Vi har fått ett riktpris på ca 145000kr på ett platsbyggt kök. Då inte målat och tror inte bänkskiva va med.

Värt att ha i åtanke.
Lycka till

Funderat på alternativ men själva slipningen är ett måste. Det är såpass sliter och nere på sina ställen och det behövs.

Gällande köket så ser jag dels till personlig smak men framför allt till något som attraherar kommande köpare i Stocholm. Har lite koll på ett jättefint HTH kök från -09 som jag får komplett för ca 5000kr, inklusive vitvaror.
 
Jonhal Jonhal skrev:
Funderat på alternativ men själva slipningen är ett måste. Det är såpass sliter och nere på sina ställen och det behövs.

Gällande köket så ser jag dels till personlig smak men framför allt till något som attraherar kommande köpare i Stocholm. Har lite koll på ett jättefint HTH kök från -09 som jag får komplett för ca 5000kr, inklusive vitvaror.
Hej! Det ser ut som att ni har en hund...ta med klo-slitage i bilden när du väljer golvets ytbehandling. Sliten yta samlar snabbt smuts o ni har ett mjukt golv så det kan bli synligt rätt så snabbt. /Caroline
 
C caroline2014 skrev:
Hej! Det ser ut som att ni har en hund...ta med klo-slitage i bilden när du väljer golvets ytbehandling. Sliten yta samlar snabbt smuts o ni har ett mjukt golv så det kan bli synligt rätt så snabbt. /Caroline
Hej! Ja precis, det är en hårdvaxolja vi ska köra på och den ska vara väldigt slitstark. /J
 
Gammelnörden
Jag rekommenderar att läsa senaste numret av Byggnadskultur (3.17)(Byggnadsvårdsföreningens tidskrift). Den innehar två relevanta artiklar, den ena med rubriken "Historiska byggnader är marknadens vinnare" och "Detaljerna som höjer värdet". Kontentan är att bostadsköpare är mer villiga att betala lite extra för en bostad i ett äldre hus eller i ett läge med äldre hus och speciellt om originaldetaljerna är bevarade. Till och med viss patina är värdehöjande i rätt bostad som t ex slitna trösklaroch nötta mässingsbeslag. Det viktigaste att förmedla är kvaliteten i materialen, något som dom flesta associerar äldre bostäder med. Genuina massiva trägolv, listverk, fönster och dörrar med originalbeslag. Hantverksmässigt gjorda hålkäl (rundningen mot taket). Det står i rak motsats till modernt slit o släng.

Om nu köket har gett sin sista suck är det viktigt att ni väljer ett neutralt och minimalistiskt kök som inte fajtas med originaldetaljerna och som till synes i alla fall inger en känsla av kvalitet. Nej till högblank plast och laminatbänkar, ja till sidenmatt, livad slät lucka och eftersom ni har lite bänkyta - marmor. Absolut inte billiga allmogeprofiler!

Men allra först tycker jag att ni måste bestämma er för om ni ska bo där eller om ni ska renovera för att sälja, för det är två helt olika saker...

ps. Sängskåpet kan bli riktigt fint om ni är noggranna med utförandet och detaljerna. Jag har rivit en hel del platsbyggda loftsängar i olika varianter och kvalitet i till synes "osäljbara lägenheter"...ds.
 
  • Gilla
Patrick Svensson och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag rekommenderar att läsa senaste numret av Byggnadskultur (3.17)(Byggnadsvårdsföreningens tidskrift). Den innehar två relevanta artiklar, den ena med rubriken "Historiska byggnader är marknadens vinnare" och "Detaljerna som höjer värdet". Kontentan är att bostadsköpare är mer villiga att betala lite extra för en bostad i ett äldre hus eller i ett läge med äldre hus och speciellt om originaldetaljerna är bevarade. Till och med viss patina är värdehöjande i rätt bostad som t ex slitna trösklaroch nötta mässingsbeslag. Det viktigaste att förmedla är kvaliteten i materialen, något som dom flesta associerar äldre bostäder med. Genuina massiva trägolv, listverk, fönster och dörrar med originalbeslag. Hantverksmässigt gjorda hålkäl (rundningen mot taket). Det står i rak motsats till modernt slit o släng.

Om nu köket har gett sin sista suck är det viktigt att ni väljer ett neutralt och minimalistiskt kök som inte fajtas med originaldetaljerna och som till synes i alla fall inger en känsla av kvalitet. Nej till högblank plast och laminatbänkar, ja till sidenmatt, livad slät lucka och eftersom ni har lite bänkyta - marmor. Absolut inte billiga allmogeprofiler!

Men allra först tycker jag att ni måste bestämma er för om ni ska bo där eller om ni ska renovera för att sälja, för det är två helt olika saker...

ps. Sängskåpet kan bli riktigt fint om ni är noggranna med utförandet och detaljerna. Jag har rivit en hel del platsbyggda loftsängar i olika varianter och kvalitet i till synes "osäljbara lägenheter"...ds.
Tack för tipset! Ja det gäller att man tänker till med alla delar och detaljer!

Vi har redan bestämt oss för att renovera för att sälja. Ja men gällande sängskåpet så ska det bli riktigt kul att bygga (gillar möbelsnickeri). Men tror även det passar in bra och är en smart lösning.
 
C caroline2014 skrev:
Alltid spännande med compact-living projekt! Finns god potential! Om du inte redan kollat så leta tips på Pinterest.com

O sängskåp är ju toppen, och det är säkerligen något som kommer att tilltala nästa köpare. Ett tips är att passsa på att bygga in det i kringliggande förvaring så det inte bara blir en box på väggen.

Hur länge tänker ni att ni ska bo där innan försäljning? Om det är så att ni ska bo ett år eller mer så tycker jag att det viktiga är att ni trivs! Om ni gör val för sälj-styling så instämmer jag att vildmarksdelen inte hamnar på förenklande sidan;). Hur ser husfasaden ut? Kan vara vettigt att låta stil följa med huset istället för att bara slänga in allt i vitt modernt...
/Inredare o gammal stylist
Ja riktigt kul, tack ska kika där! Man får tänka till lite extra och ja vi ser väldigt stor potential och möjligheter i denna lägenheten. Tanken är att leta oss vidare när renoveringen är klar då vi vill bo större. Så vi klarar oss utan den lilla extra personliga touchen.

Lite tråkig fasad, med en brun-grå puts. Vi strävar efter att bevara den äldre charmen men förnya standarden! :)
 
Fundering gällande bortplockning av spisen.

Spisen står helt fristående i "köket" och vi kommer kasta ut den inom kort för att riva väggen in till köket. Kommer ersätta med kokplatta ståendes på köksbänken så länge.

Frågan är: Räcker det att stänga av huvudströmbrytaren i lägenheten och dra ut kontakten till spisen och sen slå på strömmen igen? Se bild.

Eluttag och elledningar i ett hörn, anslutning för en spis syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eric Öbo
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag rekommenderar att läsa senaste numret av Byggnadskultur (3.17)(Byggnadsvårdsföreningens tidskrift). Den innehar två relevanta artiklar, den ena med rubriken "Historiska byggnader är marknadens vinnare" och "Detaljerna som höjer värdet". Kontentan är att bostadsköpare är mer villiga att betala lite extra för en bostad i ett äldre hus eller i ett läge med äldre hus och speciellt om originaldetaljerna är bevarade. Till och med viss patina är värdehöjande i rätt bostad som t ex slitna trösklaroch nötta mässingsbeslag. Det viktigaste att förmedla är kvaliteten i materialen, något som dom flesta associerar äldre bostäder med. Genuina massiva trägolv, listverk, fönster och dörrar med originalbeslag. Hantverksmässigt gjorda hålkäl (rundningen mot taket). Det står i rak motsats till modernt slit o släng.

Om nu köket har gett sin sista suck är det viktigt att ni väljer ett neutralt och minimalistiskt kök som inte fajtas med originaldetaljerna och som till synes i alla fall inger en känsla av kvalitet. Nej till högblank plast och laminatbänkar, ja till sidenmatt, livad slät lucka och eftersom ni har lite bänkyta - marmor. Absolut inte billiga allmogeprofiler!

Men allra först tycker jag att ni måste bestämma er för om ni ska bo där eller om ni ska renovera för att sälja, för det är två helt olika saker...

ps. Sängskåpet kan bli riktigt fint om ni är noggranna med utförandet och detaljerna. Jag har rivit en hel del platsbyggda loftsängar i olika varianter och kvalitet i till synes "osäljbara lägenheter"...ds.
Förvånar mig inte ett dugg. Vi återställde vår lägenhet från 1943 till ursprungsskick (men vi struntade i badrummet = för dyrt) genom att slänga ut spegelgarderoben (såldes), det laminerade Ikea-köket (gick inte att renovera - det går aldrig med spånskivor), de nästan nya laminatgolven (skänktes bort) och bygga upp väggen mellan kök och vardagsrum igen.

Sålde med en oförskämt stor vinst (över miljonen) och hela prospektet byggde på bilder av originalköket (som inte alls var original, men i alla fall från 1947) och alla andra gamla detaljer som vi plockat fram.

När jag letade fram och knackade upp den igenmurade skafferiventilen var det som att hela lägenheten drog en suck av lättnad. Och det syntes som sagt på kontoutdraget. Utan det gamla köket hade det inte blivit något hus (som vi också återställt till originalskick..). ;)
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Tänkte att det kunde vara kul att dela med mig av en del av de möbler jag snickrat ihop. Gjorda på reglar och plankor direkt från brädgården.

Dom är faktiskt byggda i den aktuella lägenheten, så utrymme att bygga på finns det trots allt :cool:

Hemsnickrad pall med dubbelkryssade ben i trä, sett genom ett gyllene spegelram mot inredningsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dubbelkryssad pall
Hemsnickrad dubbelkryssad pall med mörk träskiva och vit stomme på en uteservering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmasnickrat tv-bord i reglar och plankor med vit stomme och mörkt betsad topp, står på ett trägolv i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tv-bord
 
  • Gilla
Caroline543
  • Laddar…
Tycker ni gör helt rätt, byt kök och gör det till er egen även om ni ska sälja. Ett IKEA-kök och lite planhyvlat virke så går det att efterlikna ett platsbyggt kök väldigt bra. att vurma för orginal och gammalt tror jag mer på de större lägenheterna/husen. Kundgruppen som 33kvm riktar sig till är nog mer det nutida och moderna. En ny ägare kommer ändå göra det till sitt och den som vill ha en orginallägenhet får helt enkelt leta vidare. Minns att jag fick mycket skit för att jag slängde ut ett (sprucket) fiskbenparkett när jag renoverade en 60-talslägenhet men det passade inte stilen vi ville ha och den som vill ha det kan ju då lägga in det igen.
Vad gällande vildmarkspanelen, är det den som är sågad i ett vågigt mönster? För som alternativ finns det en rakt sågad panel från (bla.) Moelven som heter Rough, är täckmålad och finns i lite olika färger. Omåttligt populär just för stunden.
Kör på, bygg som du vill ha det och lycka till

MrS
 
  • Gilla
Jonhal och 1 till
  • Laddar…
Av det lilla jag ser av köket på bilderna ser jag inget problem med att riva ut det.

Håller dock med alla som säger att ni ska strunta i den där panelen, det blir för dominerande i en så liten lägenhet. Man kan istället få en tidstypisk stil med tex en fondvägg med medaljongmönster och kornischer till fönstren.

Dock finns inget som hindrar att sängskåpet byggs i någon panel i den stilen.
 
  • Gilla
Jonhal
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, så mycket medaljonger var det nog inte på 20-talet utan mer blomslingor om man ska tro de tapeter från 20-talet som Handtryckta tapeter har samlat ihop: [länk]
Jag räknar glatt blomslingor som medaljonger :D
Tänker dessutom att med ett nytt kök kan något mer 50-talsaktigt passa bra.
 
M MrSoderlind skrev:
Tycker ni gör helt rätt, byt kök och gör det till er egen även om ni ska sälja. Ett IKEA-kök och lite planhyvlat virke så går det att efterlikna ett platsbyggt kök väldigt bra. att vurma för orginal och gammalt tror jag mer på de större lägenheterna/husen. Kundgruppen som 33kvm riktar sig till är nog mer det nutida och moderna. En ny ägare kommer ändå göra det till sitt och den som vill ha en orginallägenhet får helt enkelt leta vidare. Minns att jag fick mycket skit för att jag slängde ut ett (sprucket) fiskbenparkett när jag renoverade en 60-talslägenhet men det passade inte stilen vi ville ha och den som vill ha det kan ju då lägga in det igen.
Vad gällande vildmarkspanelen, är det den som är sågad i ett vågigt mönster? För som alternativ finns det en rakt sågad panel från (bla.) Moelven som heter Rough, är täckmålad och finns i lite olika färger. Omåttligt populär just för stunden.
Kör på, bygg som du vill ha det och lycka till

MrS
Ja vi har samma tänk! Ja det stämmer lite vågor, grov sågat så det är lite djup och rustik i trät! Hmm intressant ska kolla in den!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.