På konsumentens sida
· 3 105 inlägg
Fruktträd, liksom alla vedartade träd och buskar, mår bäst av att beskäras på sensommaren och hösten, dvs under JAS-perioden juli, augusti, september.
Du kan läsa artikeln här: Verktyg när du beskär fruktträd
Du kan läsa artikeln här: Verktyg när du beskär fruktträd
Administrator
· Skåne
· 7 832 inlägg
Cacheproblem. Nu hoppas jag att det ska funka.
Jag har både grensåg och sekatör som jag är nöjd med, men hade önskat tips på motordrivna verktyg. Orken tryter med allt som ska beskäras. Har svårt att tro att proffsen bara jobbar med handverktyg.
Produkter som diskuteras: "grensåg"
Grensågar
Oavsett om du är en hemmafixare eller en professionell trädgårdsmästare, kommer vårt sortiment av grensågar att hjälpa dig att hålla din trädgård i toppform.
Läs mer
Jag köpte en laddbar elektrisk grensåg på Lidl som fungerar jättebra. Använder tigersågblad. Lätt att bära, effektiv, fina snitt blir det. Känns säker också eftersom det inte är något som roterar som på en motorsåg. Rena nöjet att ge sig på träden med en sådan. Man kan såga ganska tjocka grenar bara med att hålla sågen med ena handen utan ansträngning. Finns inte kvar nu men jättebra grej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 002 inlägg
Ser ut som min minitigersåg från bosch, borde bara vara att hitta rätt sågblad =)
Administrator
· Skåne
· 7 832 inlägg
Jag tog in prisuppgifter på att klippa våra ligusterhäckar en gång, och det skulle ta typ en vecka eftersom det enligt den firman inte är bra för ligustern att klippas med elektrisk häcksax. Man ska göra det med sekatör gren för gren så att grenarna inte trasas sönder - det är fina snitt som är bra för trädet man vill åt. Elektriska verktyg skyr trädgårdfolket som pesten är min erfarenhet.Sommartorparn skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "sekatör"
Sekatörer & grensaxar
Vårt sortiment av sekatörer och grensaxar erbjuder högkvalitativa lösningar för all slags beskärning i trädgården. Vare sig det gäller att tunna ut ett buskage, trimma en häck eller sköta om träd, har vi rätt verktyg för jobbet.
Läs mer
Administrator
· Skåne
· 7 832 inlägg
Kanske ska förtydliga att vi bara frågade om priset, vi köpte inte tjänsten. Vi klipper häckarna med elektrisk häcksax. Träden klipps dock med manuella verktyg, som Per visar här.V vanpire skrev:
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Man jobbar med det som kunden vill betala för, inte många kunder som vill betala för att man skall klippa en ligusterhäck med sekratör, men har dom råd till det så gärna för mig.Sommartorparn skrev:
Wow, så du menar att även den som exempelvis beskär en hektar äppelodling använder sekatör. Har svårt att tro det, men ok om du säger det så..... Borde ge förslitningsskador i handen tänker jag....Marlen Eskilsson skrev:Jag tog in prisuppgifter på att klippa våra ligusterhäckar en gång, och det skulle ta typ en vecka eftersom det enligt den firman inte är bra för ligustern att klippas med elektrisk häcksax. Man ska göra det med sekatör gren för gren så att grenarna inte trasas sönder - det är fina snitt som är bra för trädet man vill åt. Elektriska verktyg skyr trädgårdfolket som pesten är min erfarenhet.