Suddig bild på en hemmagjord kamin med ett vitt lock på en blå plåttunna och kopparledningar, eldas utomhus på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toppvy av en blå plåttunna med ett vitt lock och en svetsbrännare på sidan, använd för testkörning av kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En blå 20-liters plåttunna med utskärningar för diy-kaminprojekt, otestad och redo för värmeeffektivitetstest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida av en plåttunna med ett vitt lock och en kopparledning inuti, använt för att testköra en kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåttunna med vit lock och koppar rör som används för testkörning av kamin, för att undvika torrkörning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en digital termometer som visar 58 grader Celsius, vilket indikerar effekten på kaminens värmeöverföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hej igen. lägger upp bilder på kaminen som jag bara testkört idag. det vita locket sitter på en 20l plåttunna som jag fyllt med vatten för att inte bränna kopparröret vid torrkörning om det nu skulle hända. det är ca 25m koppar rör i tunnan, invattnet är direkt från kranen men inte på fullt tryck utan kanske på 30% för jag hade inga slängkopplingar. men jag är ändå nöjd med effekten. 35 grader ut från slingan får väl ändå vara godkännt. imorgon blir det skarpt test. (på filmen kan ni avgöra om 30% är rimlig bedömning) 58 grader var det i 20l tunnan så verkningsgraden får väl anses vara bra. det går ju öka värmen där oxå, och då kan man ju öka trycket i slangen.

frågor på det?

en fråga till er; jag har ingen skorsten dvs inget vidare drag. skulle det påverka verkningsgraden om jag hade en? min teori var att hålla värmen i eldtunnan så länge som möjligt och struntade i den. osså var jag snål oxå. det är ju ändå ett budgetbygge..
 
Redigerat:
Ser ingenting! Vänd på telefonen nästa gång du filmar !
 
L Leif i Skåne skrev:
Ser ingenting! Vänd på telefonen nästa gång du filmar !
jodå leif, man ser en termometer och en slang med rinnande vatten :)
 
  • Gilla
Dal-Mausen
  • Laddar…
min teori funkar dåligt. att värma rören i en behållare med vatten. jag var rädd att rören skulle kunna smälta vid eventuell kokning men så varm verkar inte elden kunna bli enligt google.. så nu funderar jag på att elda direkt i kopparslingan istället. kopparslinga är ca 200mm i diameter och har typ dubbla varv i tjocklek. om jag ställer slingan direkt i den 20l hink jag haft vatten i slitsar lite ventilation i botten på den så borde den funka som de slingor i rostfritt som visats tidigare i denna tråd. fast jag pumpar runt vattnet förstås. osså borde det finnas plats för stående vedträd både i och utanför slingan. har endast lyckats värma ca 5 grader i timmen och det känns alldeles för dåligt. tips mottages gärna av en nyfiken amatör.. bilden är bara för att illustrera min spiral, 200 i diameter och ca 250 i höjd.
 
  • Kopparspiral på ca 200mm diameter och 250mm höjd runt en metallbehållare för värmningsexperiment.
Jag tror att det där blir för ömtåligt rent mekaniskt när du eldar med ved.


Om du har tillgång till svets och kan svetsa borde det ju inte vara så svårt att svetsa ihop en enkel tubpanna. I princip som ångpannan i en vanlig lokomobil. Den har mycket större värmd yta än vanliga vattenmantlade kaminer så den borde ge snabbare uppvärmning.
Eftersom det är varmvatten och inte ånga som skall produceras och eftersom den skall köras utan egentligt tryck behöver den ju inte vara byggd enligt ångpannebestämmelserna.
 
Jahopp! Då var det min tur att bidra i denna underbara tråd.
Jag har byggt 2 stycken IBC badtunnor. Mycket tack vare denna tråd.

Mitt första byggde skapades under en renodlad "grabbkväll" med ett gäng på 4 grabbar.
Projektledare var jag, och efter någon veckas klurande och ett par inköp så var det dags.
Upplägget var en vanlig IBC plasttank, som monteras på en släpkärra. uppvärmningen skulle ske i ett liggande oljefat som man cirkulerade vattnet igenom ett gammalt gjutjärnselement med hjälp av en pump.
IBC plasttank monterad på en släpkärra, parkerad vid en grusväg med landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på svetsade kopparrör med gängade anslutningar, del av en DIY badtunnauppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett gammalt gjutjärnselement för tankuppvärmning i dunkelt ljus, med synliga röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerad med frigolit och klädd med tryckt virke.
Person bygger en isolerad badtunna av IBC-tankar, klädd med trä och isolerad med frigolit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi badade första gången samma kväll. 4 karlar GÅR att få plats med. Men detta skedde bara en gång, i ren lycka av att allting fungerade som det skulle. En litet tips är att om man använder ett gammalt element, så skölj ur de noggrant med kaustiksoda ett par gånger innan. Detta slarvade vi med och rätt som det var när vi satt i badet så kom det ut svart väldigt illaluktande vatten när väl elementet var hett nog.
Hemmagjord badtunna på en släpkärra med en intilliggande oljefatspanna och snickerimaterial under ett husöverhäng på snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev lite mer snickrat innan jag började tröttna på storleken.

IBC badtunna monterad på en släpkärra, isolerad och inklädd i trä med termoelement synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hembyggd IBC badtunna klädd i trä med vedeldad panna i snöig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IBC badtunna byggd på släpkärra med träklädsel och isolerat lock upplyft på en domkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ombyggd IBC plasttank monterad på en släpkärra med eld i ett vedeldat oljefat, bredvid en vit tank och pumputrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badtunna byggd av IBC-tank monterad på släpkärra med isolering och vedeldad uppvärmning i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta bygge gav mersmak, så projekt dubbeltunna påbörjades.
IBC plasttank och oljefat monterade på släpkärra som del av ett badtunnebygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna popnitades ihop med trycktäta popnit, igenom båda plasttunnorna, med utesilicon emellan, och igenom till ett av rörrams rören.
IBC-plasttank modifierad till badtunna med isolering och träklädsel, placerad utomhus vid byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänk snickrades
IBC badtunna klädd med trä och halvfylld med vatten, synlig bänk inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och isolerade lock byggdes.
Hembyggd IBC badtunna med träklädsel och isolerande lock i en trädgård under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppvärmningen skulle ske 11 meter ifrån tunnan. Släng grävdes ner och väldigt många olika pumpar provades samt olika typer på panna. Den första pannan bestod av ett kylarpaket med aluminiumbafflar med genomgående kopparrör. Detta gick absolut inte med den billigaste pumpen Biltema hade att erbjuda som gav ca 1000l/h, det bara kokade. Då fick det bli en intex 4000L/h och detta blev kanon. DIY vattenpanna i arbete med kopparrör och gammalt element förvandlat till uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet som efter några uppvärmningar blev att kylpaketet började läcka. När jag sedan tog isär och testtryckte det så läckte det på alldeles för många ställen för att laga det.

I med 10 meter kopparrör i toppen på pannan istället.

Hemmagjord panna med kopparspiral för uppvärmning av vatten i DIY badtunna projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hembakad badtunna byggd av upp-och-nedvända IBC-behållare med isolering och en extern uppvärmningsanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta fungerade ganska bra tills intex pumpen började ge upp. den stannade och hoppade igång lite som den själv ville.
Då blev det en pump som gav lite mer, och trycker lite högre (är knappt någon höjdskillnad, men lång sträcka). Med denna pump så tar det litelängre tid att värma upp men den känns driftsäker. Det blev även ett hus till "R2D2" pannan.
Barn står framför hembyggd vedeldad badtunna med skorsten, under ett trädäckat tak, vid en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provande att bygga en ny panna med gjutjärnselemen likt det första bygget. Varken bättre eller sämre änn kopparslingan. Funderar just nu på att bygga ihop kopparslingan och elementet i samma panna.
Ombyggt liggande oljefat används som vedeldad panna med synligt eldflam genom en öppning, uppställt på betongblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har nu även byggt en altan som tunnan står vid. Bilder på det kan komma lite senare då jag städat upp lite och snyggat till det sista.

Over and out!
 
  • Gilla
nochl och 11 till
  • Laddar…
Sittställning
K ktm_mongo skrev:
Jahopp! Då var det min tur att bidra i denna underbara tråd.
Jag har byggt 2 stycken IBC badtunnor. Mycket tack vare denna tråd.

Mitt första byggde skapades under en renodlad "grabbkväll" med ett gäng på 4 grabbar.
Projektledare var jag, och efter någon veckas klurande och ett par inköp så var det dags.
Upplägget var en vanlig IBC plasttank, som monteras på en släpkärra. uppvärmningen skulle ske i ett liggande oljefat som man cirkulerade vattnet igenom ett gammalt gjutjärnselement med hjälp av en pump.
[bild]
[bild]
[bild]
Isolerad med frigolit och klädd med tryckt virke.
[bild]
Vi badade första gången samma kväll. 4 karlar GÅR att få plats med. Men detta skedde bara en gång, i ren lycka av att allting fungerade som det skulle. En litet tips är att om man använder ett gammalt element, så skölj ur de noggrant med kaustiksoda ett par gånger innan. Detta slarvade vi med och rätt som det var när vi satt i badet så kom det ut svart väldigt illaluktande vatten när väl elementet var hett nog.
[bild]
Det blev lite mer snickrat innan jag började tröttna på storleken.

[bild]
[bild]
[bild]

[bild]
[bild]

Detta bygge gav mersmak, så projekt dubbeltunna påbörjades.
[bild]
Denna popnitades ihop med trycktäta popnit, igenom båda plasttunnorna, med utesilicon emellan, och igenom till ett av rörrams rören.
[bild]
Bänk snickrades
[bild]
Och isolerade lock byggdes.
[bild]
Uppvärmningen skulle ske 11 meter ifrån tunnan. Släng grävdes ner och väldigt många olika pumpar provades samt olika typer på panna. Den första pannan bestod av ett kylarpaket med aluminiumbafflar med genomgående kopparrör. Detta gick absolut inte med den billigaste pumpen Biltema hade att erbjuda som gav ca 1000l/h, det bara kokade. Då fick det bli en intex 4000L/h och detta blev kanon.[bild]
Problemet som efter några uppvärmningar blev att kylpaketet började läcka. När jag sedan tog isär och testtryckte det så läckte det på alldeles för många ställen för att laga det.

I med 10 meter kopparrör i toppen på pannan istället.

[bild]
[bild]
Detta fungerade ganska bra tills intex pumpen började ge upp. den stannade och hoppade igång lite som den själv ville.
Då blev det en pump som gav lite mer, och trycker lite högre (är knappt någon höjdskillnad, men lång sträcka). Med denna pump så tar det litelängre tid att värma upp men den känns driftsäker. Det blev även ett hus till "R2D2" pannan.
[bild]
Provande att bygga en ny panna med gjutjärnselemen likt det första bygget. Varken bättre eller sämre änn kopparslingan. Funderar just nu på att bygga ihop kopparslingan och elementet i samma panna.
[bild]
[video]

Har nu även byggt en altan som tunnan står vid. Bilder på det kan komma lite senare då jag städat upp lite och snyggat till det sista.

Over and out!
Gammal tråd men du har gjort allt som jag nu tänkte gå igenom :p

Hur har det artar sig ? Någon ny lösning eller du kör på kombi med element plus kopparrör ?
 
Riktigt nice att ni nördar vidare på IBCbadtunnan jag hade byggt o visade i en annan tråd. Jobba på för det här är riktigt grymt!

Själv e jag rätt så avundssjuk då jag slängde min plus att mitt andra projekt med stort soptunnekärl(som man har på rastplatser) såldes till någon som orkade. Jag får nog börja spåna i ett IBCbygge igen. Tackar för peppet, och avundsjukan.
 
Sittställning
Jag köpte en färdig och har isolerat men letar billiga lösningar på ritkigt effektiv uppvärmning. Kul som fan är det !
 
  • Gilla
meckis och 1 till
  • Laddar…
Jahopp! Då var det min tur att bidra i denna underbara tråd.
Jag har byggt 2 stycken IBC badtunnor.
[....]
Detta bygge gav mersmak, så projekt dubbeltunna påbörjades.
Denna popnitades ihop med trycktäta popnit, igenom båda plasttunnorna, med utesilicon emellan, och igenom till ett av rörrams rören.


Hej! Har köpt två IBCtankar och ska snart sätta igång. Har sett andra på forumet som popnitat ihop karen men det verkar vara krångligt att få det tätt plus jag tycker det ser tråkigt ut med nitbandet i botten/på väggarna. Tänkte därför investera i en liner från poolbutiken men såg nu detta inlägg o detta är ju mycket snyggare än andra jag sett. Du verkar inte ha haft några problem med läckage? Och i stället för en rad nitar verkar du ha ett vitt band bara? Ids du berätta lite hur du gjorde o vad det vita bandet är för något?
 
  • Närbild på en IBC-tunna med rosa pilar som pekar på vita tätband och ingen synlig läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U Ulrimat skrev:
i stället för en rad nitar verkar du ha ett vitt band bara? Ids du berätta lite hur du gjorde o vad det vita bandet är för något?
en mjuk plastlist ifrån bauhouse som jag limmade för att täcka nitarna :)
 
  • Gilla
Ulrimat
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Gammal tråd men du har gjort allt som jag nu tänkte gå igenom :p

Hur har det artar sig ? Någon ny lösning eller du kör på kombi med element plus kopparrör ?
endast kopparrör.
 
K ktm_mongo skrev:
en mjuk plastlist ifrån bauhouse som jag limmade för att täcka nitarna :)
Aha! Smart :) Tack för svar! Kommer du ihåg va för lim du hade? Tänker att det är sån där oljig plast i IBCkaret som en hel del lim inte fäster på. Och du hade inga alls problem att få skarven under plastlisten tät då?
 
U Ulrimat skrev:
Aha! Smart :) Tack för svar! Kommer du ihåg va för lim du hade? Tänker att det är sån där oljig plast i IBCkaret som en hel del lim inte fäster på. Och du hade inga alls problem att få skarven under plastlisten tät då?
inga problem med tätheten. Limmet kommer jag inte ihåg vilket jag tog, men det var lite knepigt att spänna fast den mjuka listen medans limmet torkade.jag sågade träreglar som kilade fast listen och väntade ett par dagar innan jag tog bort reglarna
 
  • Gilla
Ulrimat
  • Laddar…
Ok! Tack igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.