fusion skrev:
Än är det inte 1a april ,men det här verkar vara ett tidigt aprilskämt [länk]
Oj, det där var ju ren humor :)
 
jag har haft en Ledlenser M5 i flera år, färgen nästintill bortskavd och i förrgår glömde jag den hos nån kund. Väldigt nöjd med prestanda och driftsäkerhet. Tror jag betalde 350 kr då men såg nu att XXL säljer den för 100 kr, mycket prisvärd och smidig ficklampa

https://www.xxl.se/led-lenser-m5-ficklampa/p/1114030_1_style
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Bra tips och bra pris, beställde tre st nu till hem och torp.

torbeno torbeno skrev:
jag har haft en Ledlenser M5 i flera år, färgen nästintill bortskavd och i förrgår glömde jag den hos nån kund. Väldigt nöjd med prestanda och driftsäkerhet. Tror jag betalde 350 kr då men såg nu att XXL säljer den för 100 kr, mycket prisvärd och smidig ficklampa

[länk]
 
nikasp nikasp skrev:
Bra tips och bra pris, beställde tre st nu till hem och torp.
Jag nöjde mig med 2.
(Och ett par stövlar till frun för att få det fraktfritt)
 
torbeno torbeno skrev:
jag har haft en Ledlenser M5 i flera år, färgen nästintill bortskavd och i förrgår glömde jag den hos nån kund. Väldigt nöjd med prestanda och driftsäkerhet. Tror jag betalde 350 kr då men såg nu att XXL säljer den för 100 kr, mycket prisvärd och smidig ficklampa

[länk]

Tack för tipset!
Precis vad jag sökte en liten, smidig och stark ficklampa
 
En liten, smidig och stark ficklampa är annars Olight S1R som tipsats om tidigare i tråden. Kan tillägga även robust.
 
  • Gilla
smilingcopycat
  • Laddar…
Har nöjt mig med dessa.
Var lätta att köpa på Teknikmagasinet, bra ljussstyrka och enkelt att byta batteri ca 1 gång per år
Men marknaden ändras ju fortare än man byter strumpor :(
Grå LED-ficklampa från Teknikmagasinet med texten "NU-GÅRDE REBEL 90" på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag köper numera mest bara från Convoy. Kinagrejer men de fungerar utmärkt och framförallt kan man välja emitter (färgtemperatur) och drivströmmen!

Finns S-serien med bred ljusbild och M1 med snävare samt C8 om man behöver riktig spot.
Alla har samma drivdon, tre styrkor osv. Finns även med UV-ljus för.

https://www.gearbest.com/convoy-fla...mTnhw67BIf1zW5h4ekdbhb4-U147fKSRoCuncQAvD_BwE

Allting som heter något med "fire" på ebay har varierande kvalitet har jag märkt, och alla batterier som heter något med "fire" undviker jag helt.
 
G
Jag kan eventuellt svara på frågor om lampor från Kina :) Man får riktigt bra grejer för 150 kr inkl frakt.

Från vänster:
Emisar D4, DQG Tiny IV, Skilhunt H03, Astrolux S42, Astrolux S1, Convoy S2+

Den minsta mäktar med runt 3500 lumen. Helt galen liten sak.
 
  • Samling av sex olika modeller av ficklampor från Kina på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Det brukar vara lagom att använda faktor 0,05-0,25 för att omvandla från Kinalumen till riktiga lumen.

Det kan vara bra att tänka på att i det kompakta formatet med en 18650-cell ska man inte räkna med att köra lång tid på högsta effekt (runt 10W ca 1000 lumen) då lampan blir för varm. Vill man lysa kontinuerligt på högsta effekt kan man köpa en Convoy och välja 6 st drivers (varje ger 350mA) ist för 8 som är max.
 
Jag har en Ledlenser P5 som är välanvänd, både på jobbet och privat. Mina krav var att det skulle vara vanliga batterier då jag inte vill stå utan lyskraft någongång och i format liten nog så att den går ner i fickor. Jo jag vet att vanliga batterier inte ger bästa krämen men runt 300 lumen och möjlighet att fokusera och lysa 150 m bort gör den smidig.
 
G
martin43 martin43 skrev:
Det brukar vara lagom att använda faktor 0,05-0,25 för att omvandla från Kinalumen till riktiga lumen.

Det kan vara bra att tänka på att i det kompakta formatet med en 18650-cell ska man inte räkna med att köra lång tid på högsta effekt (runt 10W ca 1000 lumen) då lampan blir för varm. Vill man lysa kontinuerligt på högsta effekt kan man köpa en Convoy och välja 6 st drivers (varje ger 350mA) ist för 8 som är max.
Nu snackar vi inte Ultrafire med en gammal Latticebright-Led som mäktar med 200 uppmätta lila lumen mot de 15 000 som anges i specifikationen.

Det här är entusiast-byggda proffslampor :) Kolla gärna upp Emisar D4!

http://budgetlightforum.com/node/55306
 
G Grief skrev:
Nu snackar vi inte Ultrafire med en gammal Latticebright-Led som mäktar med 200 uppmätta lila lumen mot de 15 000 som anges i specifikationen.

Det här är entusiast-byggda proffslampor :) Kolla gärna upp Emisar D4!

[länk]
Ojojoj, kanske måste ta och beställa! :)
Men det verkar gå att köra max i ca en minut innan den reglerar ner för att inte brinna upp.
Imponatoreffekten från första intrycket när man visar den lär dock vara mer än en minut :)
 
G Grief skrev:
Den minsta mäktar med runt 3500 lumen. Helt galen liten sak.
Dream on....
 
F fusion skrev:
Dream on....
Det verkar stämma, dock bara i 30 sek eller så, sen reglerar den ner stegvis pga temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.