S Skysodan skrev:
Tycker både tid material m.m är rejält saltade. Dessutom fick jag betala för H07 som han lossade från vår spis.

Ska man bestrida? El killen är bekant
 
  • Skärmdump av en webbutik som visar H07RN-F 3G2,5 MM2 gummikabel och köpalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilskärm som visar produktinformation och priser med knappar för att lägga till i varukorg och favoriter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
M matteburk skrev:
Det låter rimligt... 3 timmar låter det som ok med allt de materialet... priset på materialet är ju vad de kostar om du ska handla det på en grossist som har en helt annan service än ställen för privatpersoner där de kan va billigare ibland.
Jag antar att du är elektriker? Menar du på fullt allvar betalar de summorna? Märkligt att andra elektriker får det så mycket billigare... Ni kanske borde fråga om ni kan få rabatt på listpriset hos grossisten så slipper ni vara de enda som betalar det priset.
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Kabeln var ganska dyr. Jobbar på en av de större totalentrepenörerna i landet och vi betalar ca 10kr/m ink moms för den där kabeln.
 
Klart oseriös firma, debiterar man listpriser är det att betrakta som ocker i stort sett, för dom priserna har ingen som helst verklighetsförankring.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
S Skysodan skrev:
Men menar du att du gärna betalar 10ggr så mkt från din grossist för att han ska prata med dig o bjuda på kaffe?

Tycker du också att det är rimligt att jag betalar 300 spänn för en kabel som var min som elektrikern monterade i installationen? Hahahaha
Självklart ska du inte betala för din egen kabel, missade det... Grejen med en grossist är att de har andra öppetider. De har material som inte finns på hyllan 0600 dagen efter. De är inga problem att reklamera en produkt . Det är ett helt annat sortiment än i konsumentbutikerna... jag kan rabbla i all evighet...

Jag förstår att du som konsument blir sur när du vet att uttag är billigare på Krauta lr tex men du behöver ju inte anlita elektrikern...eller köpa materialet själv vilket kommer bli dyrare då det förmodligen saknas nåt lr blir fel o så får elektrikern stå o ticka när du åker hem från jobbet för o handla rätt .. och sens å har du ingen garanti på arbetet om det blir nåt fel på materialet du köpt ...


Dock så tycker jag hela rabattsystemet för el vvs vent fucked up med ockerlistpriser o rabatter upp til 75%.
Jag som är snickare har samma rabatt som vilken svenne som helst i princip

Men absolut ska du säga till om kabeln som va din....

Rock on!!
 
  • Gilla
JJI
  • Laddar…
M matteburk skrev:
Det låter rimligt... 3 timmar låter det som ok med allt de materialet... priset på materialet är ju vad de kostar om du ska handla det på en grossist som har en helt annan service än ställen för privatpersoner där de kan va billigare ibland.

Ibland känns det dyrt o ibland billigt att anlita en hantverkare...
kolla själv vad det företag du jobbar på har för timpenning o avans så förstår du nog bättre...
/M

Är det du din skojjare som varit hos TS eller är du bara en girig gammal gubbe?
Priserna är löjliga, det vet både du och jag. Det är listpriser och tar man dessa mot kund, då ör man inget annat än oseriös!

TS: Bestrid och säg att de priser han tar för materialet är ockerpriser. Slå hälften på materialet, acceptera din tabbe och VARNA alla för denna "elektriker"
 
  • Gilla
jnse och 7 till
  • Laddar…
Får man veta namn elektriker. Det är väl bra om den dyker upp när nån annan googlar efter referenser?
 
  • Gilla
Andreas117
  • Laddar…
M matteburk skrev:
Självklart ska du inte betala för din egen kabel, missade det... Grejen med en grossist är att de har andra öppetider. De har material som inte finns på hyllan 0600 dagen efter. De är inga problem att reklamera en produkt . Det är ett helt annat sortiment än i konsumentbutikerna... jag kan rabbla i all evighet...

Jag förstår att du som konsument blir sur när du vet att uttag är billigare på Krauta lr tex men du behöver ju inte anlita elektrikern...eller köpa materialet själv vilket kommer bli dyrare då det förmodligen saknas nåt lr blir fel o så får elektrikern stå o ticka när du åker hem från jobbet för o handla rätt .. och sens å har du ingen garanti på arbetet om det blir nåt fel på materialet du köpt ...


Dock så tycker jag hela rabattsystemet för el vvs vent fucked up med ockerlistpriser o rabatter upp til 75%.
Jag som är snickare har samma rabatt som vilken svenne som helst i princip

Men absolut ska du säga till om kabeln som va din....

Rock on!!
Haha. Både Bauhaus och Hornbach har bättre öppettider än vilken grossist som helst. Att försvara dessa sjuka marginaler är en kamp du inte kan vinna. Men såklart, det bjuds ju på frukost, korv med bröd och lite hamburgare också, hos dom där grossisterna. Ja just det ja, vem som betalar tiden som spenderas på korvätning? Kunden såklart..
 
  • Gilla
jnse och 11 till
  • Laddar…
det där materialet är löjligt!! Antingen så har han gjort fel eller så är det en riktig lurendrejare.
Jag avskyr att de försöker med sånt - tycker inte man ska behöva be om materialpriser innan man tar in en hantverkare men tyvärr går utvecklingen åt det hållet.

Service bil är ju också sisådär - ibland får man ju fakturor med framkörning och servicebils avgift .... förutom timpriset. Som köpare så ser jag inte att jag ska betala för hantverkarens verktyg, ej heller hans bil........
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte så insatt men jag beställde en installation av ett utomhusspa hemma, jag hade dragit fram kabeln mellan inkopplingsställena själv. Så elektrikern installerade en jordfelsbrytare med snabbsäkring (20A) i elskåpet sen vid spa't installerade han en dosa som har två snabbsäkringar, en för 10A och den andra då för 20A till spa't, därefter en brytare bredvid för ev arbeten i maskinrummet på spa't. Och inkoppling i båda ändar då. Prislapp lite drygt 5 000 kr.
 
Kan säga att han åkte o hämta material under dessa tre timmar också. Jag fick koppla hällen själv i dosan då köket inte var klart heller.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T thomaslj skrev:
Kabeln var ganska dyr. Jobbar på en av de större totalentrepenörerna i landet och vi betalar ca 10kr/m ink moms för den där kabeln.
Håller med. Speciellt då TS själv hade tillhandahållit kabeln elektrikern använde.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Börja med att prata med eleiktrikern och säg "kan du inte göra något åt priset?" När vi gjorde badrummet ville jag vara schysst och sa "Köp det som du vet är bra, vad blir slutnotan då?"
Fick pris på runt 20" muntligt, sen kom fakturan på 43" och vi ringde lite försynt och sa "det här var inte riktigt det vi kom överens om?.." så fick vi slutnota på 25" vilket var ok i vårt fall då han fått åka ut en extra gång då rörpularn lyckades sabba ett plaströr. Börja alltid fredligt innan du går till attack. Det brukar löna sig.
 
  • Gilla
Styles och 2 till
  • Laddar…
M matteburk skrev:
Självklart ska du inte betala för din egen kabel, missade det... Grejen med en grossist är att de har andra öppetider. De har material som inte finns på hyllan 0600 dagen efter. De är inga problem att reklamera en produkt . Det är ett helt annat sortiment än i konsumentbutikerna... jag kan rabbla i all evighet...
Du kan rabbla i all evighet, men argumenten är inte relevanta.
Det går bra att reklamera i konsumentbutik
Konsumentbutikerna har det sortiment som behövs för att installera ett uttag
Många konsumentbutiker har öppet från morgon till sen kväll samt helger.

Och den där servicebilen, som han kan debitera för två eller kanske till och med tre gånger samma dag. Det är fan billigare att ta taxi. Taxametern kan stå på när han handlar på fem minuter i närmsta konsumentbutik någon km bort, istället för att åka omvägar till grossisten.
 
  • Gilla
jnse och 6 till
  • Laddar…
S Skysodan skrev:
Tycker både tid material m.m är rejält saltade. Dessutom fick jag betala för H07 som han lossade från vår spis.

Ska man bestrida? El killen är bekant
Vad fick du för pris innan han började? Materialet är helt galet dyrt och att betala separat för bilen är ju ett skämt! Man kan snacka hur mycket man vill om kvalité när man väljer elmaterial från kända grossister, men när man kan köpa samma grejer på annat håll på nätet för 1/3 del av priset! Är elektriker korkade vid inköp eller? Snarare snåla och lata. Kan man inte hålla lager på det vanligaste grejerna!? H07 kabel för 134 kr/m, det köper man 25 meter 3x2,5 på Jula för 499 kr. H07 kabel är H07 kabel oavsett var den är köpt!

//Calle
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.