Fick upp lite foder idag medan murarkillarna fortsatte med kakelugnen!
 
  • Arbetare installerar dekorativa gröna kakelplattor på en kakelugn under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med nya foder kring dörröppning och synlig del av en trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med nya träfodrar på väggarna och en stege i ett ofärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med nysatta foderramar i en dörröppning som leder till fler rum med byggmaterial och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin_B och 3 till
  • Laddar…
Martin_B
Får ju rysningar bara hör namnet lister och foder numera :D

...bara för det så får jag gå och sätta lite lister nu, så jag blir färdig någon gång!
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Meurman, hur gör du utmed putsade väggar/tegel/betong osv. så som murstockar med mera? Skruvar eller limmar socklar och lister?
 
Martin_B Martin_B skrev:
Meurman, hur gör du utmed putsade väggar/tegel/betong osv. så som murstockar med mera? Skruvar eller limmar socklar och lister?
Jag slår i klippspiken i vanlig ordning, som i träväggarna! Funkar för det mesta på första försöket! Ibland har jag "sne-spikat" lite för att det ska sitta bättre!
 
Martin_B
M Meurman skrev:
Jag slår i klippspiken i vanlig ordning, som i träväggarna! Funkar för det mesta på första försöket! Ibland har jag "sne-spikat" lite för att det ska sitta bättre!
Jaså? Är de såpass hårda att det går?
Synd bara de är konformade, för då får man ju krysspika som sagt.

Jag limmar och spikar med stålspik så det sitter där, samt på de ställen det behövs.
När limmet har härdat så får man vara glad om man kan få bort listerna överhuvudtaget sedan, vid behov. Möjligen följer putsen med :D
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Fick barnvakt ikväll, så då kom lite färg upp i hallen! Och kakelugnen börjar ta sig förresten! ;)
 
  • Renoverad grön kakelugn i hall under konstruktion med röda tegelstenar och byggställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i en hall med ny målad vägg, orenoverade fönster och en kakelugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprocess i en hall med nymålat tak, oskyddad kakelugn och byggbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Martin_B
Nice :)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Nu är kakelugnen snart klar i salen nere, och sovrummet uppe är toppvarvet snart klart, hunnit få in den nytillverkade karmen till en av dom 3 pardörrarna i salen också, så har jag snickrat klart hyllor/avställningsytan runt spisen också, nu börjar det närma sig inflytt faktiskt, vi håller tummarna för att våra hantverkare ska få ihop dom sista pusselbitarna när det gäller el/VVS så kanske vi kan flytta in i kök/badrum/hall om några veckor!
 
  • Renoveringsarbete i gammal sal med kakelugn, öppna pardörrar och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av en gammal kakelugn med byggmaterial och verktyg framför, i ett rum med en person och en turkos pardörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad spis med trästomme och kakelvägg i pågående renoverat kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna pardörrar i ett renoveringsprojekt med synliga träreglar och oslipat trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad kakelugn i grönt med gula detaljer bredvid en grön dörr i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fia_mstd och 8 till
  • Laddar…
Snyggt, bra jobbat!
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Hade inte muraren någon silvertejp? :)
 
useless useless skrev:
Hade inte muraren någon silvertejp? :)
Är silvertejp branschstandard?? :D
 
Det ser mycket mer förtroendeingivande ut än gul vävtejp...
 
useless useless skrev:
Det ser mycket mer förtroendeingivande ut än gul vävtejp...
Det har du nog rätt i! Men han vet att jag vet vad som pågår in i minsta detalj så han oroar sig inte för hur det "ser" ut. :)
 
Tål målade kakelugnar silvertejp? Denna är väl inte målad, men den andra ni har, gjorde han samma princip för att hålla krönbitarna på plats?

Som jag fattat är vissa saker under glasyren, men guldfärgen tex utanpå... Jag har en liggande som jag hoppas jag får råd och möjlighet att låta sätta upp, den är märkt med gammal intorkad maskeringstejp, viss sitter på de dekorerade ytorna och jag hoppas det går att ta bort utan skador...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.