21 551 läst · 45 svar
22k läst
45 svar
Dragning av rör i installationsskikt
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 908 inlägg
Ja, men 170+50 centimeter det blir en tjock vägg det.Mikael_L skrev:
Bara en (lite) lustig felskrivning, och ingenting annat.
Nu är det väl ingen som tror att TS har så tjocka väggar. I så fall så borde eldragning, eller varför inte en inbyggd spiraltrappa, några problem...
Jag (som elektriker) hade dragit slangen bakom reglarna. Alltså mellan plasten och regeln. Ser ingen anledning att borra hål i reglarna, hade jag gjort det tror jag snickarna hade idiotförklarat mig. Dessutom hade de förmodligen gnällt på att det blir extra bökigt att isolera om man gör som på bilderna.W webkocken skrev:
men detta med att slangarna då hamnar bakom isoleringen, har det någon praktisk betydelse (inte bara teoretisk). Tänker att om det är så känsligt så måste även OSB+gips mot rummet och isolering på andra sidan göra att det blir väl varmt... Min elektriker drog slangarna (om jag minns rätt) på många ställen "mot yttersidan", i mitt fall var det dock en plankvägg som jag reglade på 45 för att rikta väggen, och jag passade på att lägga på isolering. Kändes som elektrikern var väl medveten hur jag skulle isolera, jag hade reglat på när han var där... så han jackade ur och borrade, men minns inte exakt hur... Där många ledningar gick (från elcentral och vidare upp på vinden) så fick dock ingen isolering plats. Kan det vara ett problem tex med spisens anslutningar? (en sak till att oroa sig för isåfall, även om det låter långsökt att det skulle ha sådan betydelse att man ska vara orolig...).Müssli skrev:Jag (som elektriker) hade dragit slangen bakom reglarna. Alltså mellan plasten och regeln. Ser ingen anledning att borra hål i reglarna, hade jag gjort det tror jag snickarna hade idiotförklarat mig. Dessutom hade de förmodligen gnällt på att det blir extra bökigt att isolera om man gör som på bilderna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 324 inlägg
Hur ledningarna är förlagda i isolering är en sak, den naturliga följdfrågan är hur ledningen då är dimensionerad då den vanliga tumregeln 10 A och 1.5 mm² inte längre gäller. Frågan är om 2.5 mm² räcker.
Man kan väl dra slutsatsen att man aldrig ska ligga och belasta sina ledningar till max under långa perioder
Man kan väl dra slutsatsen att man aldrig ska ligga och belasta sina ledningar till max under långa perioder
Absolut, det är inte bara ett teoretiskt problem. Det blir faktiskt värme på riktigt.J JohanLun skrev:
Jag har faktiskt mätt. Med 14A (som en 10A diazed-säkring kan ge i flera dagar utan att lösa) så blev det nästan 90°C efter någon timme.
Max tillåten temp för FK är 70°C.
Men, då var det 120mm isolering på bägge sidorna av röret.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaermeutveckling-i-vp-roer-isolerad-vaegg-del-2.60013/
Oj, ja det var ju skrämmande högt... Man har ju sett motorvärmarkabeln smälta snön...
Intressant mät-tråd du länkade till... tummen upp för experimentet!
I fallet med "hemmaelen" så lär det ju vara spisen som drar mest (givet man inte har direktverkande el), så uppvärmningen från intill-liggande ledare gissar jag inte är faran... Jag har inte kollat vad elektrikern drog till spisen. Den dragningen kollade jag på foton, ligger faktiskt inte bakom isolering, men tillsammans med många andra "slangar" i en "slits" som inte isolerats, men den går bakom alla köksskåpen, så dessa isolerar ju ganska bra också kan jag gissa... Men en induktionshäll har ju saftig effekt, och alla faser samsas i ett rör, 2 faser tror jag går till hällen och en till ugnen. Full krydda på dessa och det är mycket effekt...
Ska jag vara orolig? Fan att man är vetgirig ingenjör, allt ska man läsa om, fundera på och oroa sig för... Men kanske bra man inte är läkare... då skulle man väl bli hypokondriker...
Intressant mät-tråd du länkade till... tummen upp för experimentet!
I fallet med "hemmaelen" så lär det ju vara spisen som drar mest (givet man inte har direktverkande el), så uppvärmningen från intill-liggande ledare gissar jag inte är faran... Jag har inte kollat vad elektrikern drog till spisen. Den dragningen kollade jag på foton, ligger faktiskt inte bakom isolering, men tillsammans med många andra "slangar" i en "slits" som inte isolerats, men den går bakom alla köksskåpen, så dessa isolerar ju ganska bra också kan jag gissa... Men en induktionshäll har ju saftig effekt, och alla faser samsas i ett rör, 2 faser tror jag går till hällen och en till ugnen. Full krydda på dessa och det är mycket effekt...
Ska jag vara orolig? Fan att man är vetgirig ingenjör, allt ska man läsa om, fundera på och oroa sig för... Men kanske bra man inte är läkare... då skulle man väl bli hypokondriker...