Det du hittade är en gammal debattartikel. Knappast en bra källa.
Avfallsavgiften uppdateras kontinuerligt till en nivå som beräknas täcka kostnaden.
När det gäller försäkringen så finns det ingen industri som har försäkringar som täcker alla möjliga skador. Tex vattenkraft och kemisk industri kan orsaka riktigt stora skador. Effektskatten har vida överstigit kostnaden för vad en teoretisk försäkringspremie hamnar på.

Kärnkraften har definitivt inte gigantiska subventioner. Flera andra kraftslag har det däremot.

Det finns många orsaker till att kostnaden för Fukoshima inte ärfirekt översättbara. Men jag tänker inte försöka reda ut det här.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Intressant i sammanhanget är att montaget av solcellspalnelerna kommer att räknas som ett elinstallationsarbete efter 1/7 2017. Det innebär att endast elinstallationsföretag eller auktoriserade elinstallatörer får utföra det jobbet.
Har det inte egentligen varit så hela tiden? En panel har tillräckligt hög effekt för att kunna skada person eller egendom och infästningarna fäster man kablar på så de är även kabelstegar och kanalisation.
 
Jo, rent praktiskt har dom alltid omfattats av starkströmsföreskrifterna. Många tror säkert att det är ok eftersom det är låg spänning på varje panel, men även strömmen spelar ju roll. "...sådan ström, spänning eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom"
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Gränsen för starkström har jag för mig går vid 200W om spänningen är låg. Det ligger nog de flesta paneler under.
 
Nej, normala 1,6m2 kiselpaneler är på +235W idag. 250 och 265 är vanligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Gränsen för starkström har jag för mig går vid 200W om spänningen är låg. Det ligger nog de flesta paneler under.
Nej. Det finns ingen definierad gräns på det sättet. Om spänning, ström eller frekvens kan uppnå skadliga nivåer är anläggningen en starkströmsanläggning.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har det inte egentligen varit så hela tiden? En panel har tillräckligt hög effekt för att kunna skada person eller egendom och infästningarna fäster man kablar på så de är även kabelstegar och kanalisation.
Det har att göra med att produktionsanläggningar, till skillnad från utrustning som förbrukar elektrisk energi, alltid klassas som starkströmsanläggningar.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M
J j-o75 skrev:
Men vad jag inte riktigt förstår här är att produktionskostnaden på 55 öre är betydligt dyrare än vad man kan köpa el för? jag betalar 32,61 för elen just nu.
Du har glömt lägga på energiskatt, moms etc... all denna "extrakostnad" som många inte förstår läggs på ovan elkostnaden försvinner också när man använder sin egen solel.
 
M
S Squall Leonhart skrev:
När man lägger sådana tak, lägger man solcellspaneler överallt eller enbart på de delar av taket som är riktat mot söder? Jag tänkte mest på utseendet som man numera verkar sträva efter. Att ha olika tak blir ju ingen jättetjusig lösning även om man slipper traditionella paneler som sitter på taket, men samtidigt så lär ju effekten på ett tak riktat mot norr vara obefintligt.
Nyedal Soelnergi's Solpannan grundar sig på helt vanliga släta tegel/betongpannor som finns på Svenska och Internationella marknaden. Där man ej vill lägga solel så lägger man pannor utan integrerad solcell. Då man ej ser dessa takytor samtidigt så ser det inte alls "fult" ut.

Om man "blandar" ytor som man ser samtidigt så finns det såkallade"dummies" som ej har aktiva celler i sig, men ser identiska ut.
 
M
J j-o75 skrev:
Men om man inte förbrukar elen själv utan säljer den, då får man väl inte 55 öre för den eller hur funkar det? Finns det någon poäng med att ha en anläggning som producerar mer än vad man själv gör åt?
Om man dimensionerar en anläggning som matchar den årliga förbrukningen så är det omöjligt att ej överproducera.

Överproduktion får man följande ersättning för (som minst)

Elhandlesbolag = 30 öre
Statlig garanti = 60 öre
Närproducent = 5 öre

Vi har själva t.ex. följande inkomst från försäljning
Elhandlesbolag = 50 öre
Statlig garanti = 60 öre
Närproducent = 5 öre

dvs 115 öre / kWh överproduktion


Vi handlar el för ca 103 öre / kWh, inkl moms, energiskatt etc

Så i vårt fall är det lite mer lönsamt att sälja så mycket vi kan, men för vår miljö etc så är det självklart bättre om vi förbrukar så mycket vi kan själva.
 
M
J j-o75 skrev:
Så man skulle egentligen kunna få ihop det även om man inte förbrukar elen själv? Varför bygger dom flesta då så att det precis räcker till det egna behovet? Varför inte fylla hela taket när man ändå är igång?
Vissa nätägare / enhandelsbolag har "straff" om man producerar mer än vad man förbrukar

10 000 kWh i förbrukning, så ska man ej ha mer än 10 000 kWh i produktion från solcellerna. Hur det ser ut dag för dag, månad för månad, spelar ingen roll utan det är på helårsbasis.

Man går miste om de 60 öre / kWh statlig garanti när man producerar över sitt årliga behov.
 
Markuma skrev:
Så i vårt fall är det lite mer lönsamt att sälja så mycket vi kan, men för vår miljö etc så är det självklart bättre om vi förbrukar så mycket vi kan själva.
Du tänker helt bakvänt. Det bästa för miljön är att ni håller ner er egen elförbrukning så mycket som möjligt samtidigt som ni producerar så mycket som möjligt.

Någonstans i andra änden av kedjan kommer det eldas mindre olja/kol motsvarande de kWh ni producerar.
 
L lunxer skrev:
För dyrt i dagsläget? Min anläggning avkastar ca 9% årligen.
Är ju en snararr en dålig affär att INTE installera solceller om man har möjlighet.
Även jag har haft en grymt bra avkastning på min anläggning på 5.7kWp som varit o drift sedan 2013 :)
 
  • Gilla
lunxer
  • Laddar…
L lunxer skrev:
Att Sverige har fulla magasin till vintern stämmer inte.
Så här ser det ut enligt Energimarknadsinspektionen
I snitt brukar det finnas plats för ytterligare 6 TWh vatten i våra magasin inför vintern :) idag produceras det endast ca 0,1TWh solel i Sverige
 
Var menar du att det utrymmet finns? Om det gick skulle man spara mer vatten till vintern, eftersom elpriset är högre då redan i dagsläget. Men krav på säkerhetsmarginaler för höstregn och vattendomar gör att man inte kan spara mer till vintern.

Solceller är lönsamma för att de får en massa bidrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.