Hej
Som ny här på Byggahus och med en ny Landroid Worx 796.E1 så tänkte jag att jag skulle ställa några raka frågor om installationen... (jag har läst nästan oändligt i detta forum utan att finna vad jag söker)

1. Jag har kantsten runt hela tomten (21x7cm). De är lagda på längden och jag vill ha min Landroid att gå på halva stenen (3,5cm in från gräskanten). Hur långt ut skall gränstråden ligga?

2. Hörn, fungerar samma avstånd som svaret på fråga 1 genom en hel sväng (bryta ex. 90° i 2 eller 3 steg)?

3. Trådsensorn borde vara placerad i mitten av nosen på klippar'n - är det så?

4. Kan man dra tråden 90° ut från laddstationen (baktill)? Där den startar och slutar förstår jag att den behöver gå rakt in/ut

Helt lyrisk, imorgon skall det spikas gränskabel och hoppas på att någon guru kan hjälpa mig med detta, manualen var fattig på denna sortens information. Vill INTE mera kantklippa runt hela tomten...
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Freddan101 Freddan101 skrev:
Tack för tipsen men Jula och Biltema. Dom ser båda helt ok ut på bilderna och betydligt bättre pris. Är det någon som testat dessa?

Hur funkar regnsensorn när roboten står under tak? Var sitter sensorn?
Sensorn sitter ovanpå, två små runda metallkulor. Om det regnar och du har tak så kommer roboten först åka ut och sedan när dropparna hamnar på sensorn så åker den tillbaka till laddstationen.
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
P psandstrom skrev:
4. Kan man dra tråden 90° ut från laddstationen (baktill)? Där den startar och slutar förstår jag att den behöver gå rakt in/ut
Vill bara svara på med vad jag vet med säkerhet. Svar JA. Man kan dra ut tråden 90 grader ut från bakänden på laddstationen åt vänster, den jag har (WG790.E1) backar ut och hakar på hur enkelt som helst under två säsonger. Inga som helt problem.
 
  • Gilla
psandstrom och 1 till
  • Laddar…
P psandstrom skrev:
Hej
Som ny här på Byggahus och med en ny Landroid Worx 796.E1 så tänkte jag att jag skulle ställa några raka frågor om installationen... (jag har läst nästan oändligt i detta forum utan att finna vad jag söker)

1. Jag har kantsten runt hela tomten (21x7cm). De är lagda på längden och jag vill ha min Landroid att gå på halva stenen (3,5cm in från gräskanten). Hur långt ut skall gränstråden ligga?

2. Hörn, fungerar samma avstånd som svaret på fråga 1 genom en hel sväng (bryta ex. 90° i 2 eller 3 steg)?

2. När klipparen svänger så följer den tråden med framdelen vilket gör att bakdelen genar något. Om du har ett hinder i form av vertikal kant av något slag som sticker upp i svängen och om man lägger tråden på för nära avstånd så kommer bakdelen att ta i kanten i svängen. Utan hinder så är det naturligtvis inget problem.

Notera att jag inte skriver något avstånd i cm eftersom man ofta behöver finjustera det efter egna förhållanden :)

Worx rekommenderar att man bryter en 90-gradare i två steg. Jag kör 90 graders hörn utan brytning och det fungerar utan problem.

Ett tips är att lägga extra kabel på några platser så man har lite att justera med utan att behöva dra om hela kabeln. I ett hörn kan man dra ut nån halvmeter ut från hörnet (utanför arbetsområdet) där ut-kablen ligger alldeles vid in-kabeln som går tillbaks till hörnet.
 
Sju veckor! Sju jävla veckor för att få den reparerad. Fick ett 12pack knivar som plåster på såret. Riktigt usel kundservice som är svår att få tag på och verkade beställa delar först när jag efterlyste klipparen efter 4 veckor.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Tråkigt att höra. Det är ju under dessa veckor på året som man behöver den som mest, gräset växer så det sprutar i all väta och solsken omväxlande. Men visst det har ju varit semestertider det inverkar en del på servicenivå i de flesta organisationer.
 
Finns det bara en verkstad för worx-klippare i Sverige? I så fall är det ju en stor brist. Att behöva skicka en stor och klumpig klippare till en verkstad och sedan vara utan den i nästa två månader under högsäsong är ingen höjdare.
 
Hej

Var o kollade klipparen idag och tyvärr hade den fastnat bakom laddstationen.
Vad som kanske var värre var att det inte lyste något alls på laddstationen. Drog ur kontakten, kanske en kvart, och anslöt men fortfarande ingen lampa.
Det ska väl lysa grönt när den är ansluten och slingan funkar?
Hur som helst så startade jag klipparen och tryckte på gå hem, precis bakom laddstationen. Faktiskt så hittar klipparen tråden och åker runt och in i laddstationen och då blir lampan röd.
Någon som vet vad detta kan vara?
Hur vanligt är det att lampan slutar fungera?
 
Någon här inne som fått problem med att den konstant tappar datum och tidsinställningarna.
Min har i år börjat återställa sig till 2011 med jämna mellanrum. Vet inte om det har med mjukvaran som jag uppgraderade i våras eller om det är något annat.
 
Freddan101 Freddan101 skrev:
Tack för tipsen men Jula och Biltema. Dom ser båda helt ok ut på bilderna och betydligt bättre pris. Är det någon som testat dessa?

Hur funkar regnsensorn när roboten står under tak? Var sitter sensorn?
Jag kör med biltemas tak, är inget fel på det. Byggde en u-formad träram av byggreglar att sätta den på så den kändes stabilare och att fungera som "krock-skydd" för laddstationen. Drog fast den i gräsmattan med ett antal av de längsta och grövsta skruvar jag hittade på byggvaruhuset.
 
Min regnsensor verkar nu ha lagt av. Är det svårt att undersöka det problemet, modell WG790E.1?
 
Sitter två st "kulor", ser ut som nickelkulor uppe på den orangea plasten. Lägg en droppe vatten emellan dem och se om klipparen viasar regn i displayen.
 
M MacMelmac skrev:
Sitter två st "kulor", ser ut som nickelkulor uppe på den orangea plasten. Lägg en droppe vatten emellan dem och se om klipparen viasar regn i displayen.
Den delen har jag koll på, tänkte mest hur det ser "under huven", var regnsensorn går någonstans.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kan man eftermontera wifi på en WG790E.1?
 
För första gången skall jag lämna laddstationen ute över vintern. Jag har smörjt in laddstiften med lågtemperaturfett. Min fråga är om jag behöver något annat skydd över stiften när stationen står i garage? Hur gör ni andra inför vintern?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.