4 929 läst · 20 svar
5k läst
20 svar
Hur få till ett snyggt helglasat fönsterparti i 40-talshus
Hej,
Vi har precis köpt ett 40-talshus som vi tänker fräscha upp.
Vi kommer förutom dränering att byta de flesta fönstren, byta fasad till vit liggande panel, bygga en större altan och öppna upp större helglasade fönsterpartier i matsal/vardagsrum mot altanen.
Det svåra är att få till de större fönsterpartierna så att det samspelar med huset.
Nedan är hur vi tror skulle vara fint från insidan men jag tar gärna emot tips hur vi kan få det fint från utsidan också.
Tacksam för all hjälp!
/nochl
Vi har precis köpt ett 40-talshus som vi tänker fräscha upp.
Vi kommer förutom dränering att byta de flesta fönstren, byta fasad till vit liggande panel, bygga en större altan och öppna upp större helglasade fönsterpartier i matsal/vardagsrum mot altanen.
Det svåra är att få till de större fönsterpartierna så att det samspelar med huset.
Nedan är hur vi tror skulle vara fint från insidan men jag tar gärna emot tips hur vi kan få det fint från utsidan också.
Tacksam för all hjälp!
/nochl
Det finns hus från den tiden med betydligt större fönsterpartier i orginal.
Testa att gå omkring i Street View och titta på husen i området där jag bor, villorna på Grytuddsvägen är byggda ungefär samma tid.
https://www.google.se/maps/@59.3220...Ztehf4aJpnsdpWvbZ9HA!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv
Testa att gå omkring i Street View och titta på husen i området där jag bor, villorna på Grytuddsvägen är byggda ungefär samma tid.
https://www.google.se/maps/@59.3220...Ztehf4aJpnsdpWvbZ9HA!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv
Jag tror att det blir svårt att få det passande med fönster hela vägen till golvet, ni gör ju som ni vill med ert hus men jag kan nog hålla med om att ditt första förlag inte var så tilltalande. Lite senare på 50-talet så var det ännu lite vanligare med just 3 luft som thomas skissat. MIn pappas föräldrahem har just 3 luft och det ser ganska ok ut.
Tack, jag såg en del 3-luft och det ger ju mer ljus förstås men inte som ett helglasat fönster.Anna_H skrev:
/nochl
Tack, 3-luft ser ut att tillhöra tidsepoken absolut.thomas33 skrev:
Samlade bedömningen här verkar vara att det inte går att få till på ett snyggt sätt.
Jag har ändå svårt att släppa idén på åtminstone ett helglasat parti vid utgången till den tänka altanen då jag vet att det kommer att göra mycket för insidan.
Äldre hus måste ju också gå att förnya. Eftersom vi ändå ska byta fasad och fönster så är vi öppna för större ändringar som gör att moderna fönsterpartier smälter bättre in.
Alla tips på hur man ska gå tillväga på bästa sätt uppskattas. Att anpassa höjd och bredd och antal luft till resten av huset måste ju göra en del. Kan en annan spröjs-sättning vara en del av lösningen månntro?
/nochl
Då det är bygglovspliktig åtgärd så ska du nog höra med kommunen också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 612 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 612 inlägg
En del i att det ser konstigt ut på ritningarna kan vara att de nya fönstren slutar en halvmeter ovanför marken i stället för att gå ända ner. Du skriver att det ska bli en altan där men hur fungerar det när det finns källarfönster där?
Kan du göra en skiss där altanen är med?
Kan du göra en skiss där altanen är med?
Mina föräldrar har ett stort, helt fönster i vardagsrummet, istället för treluft och det var så från början. Det gick faktiskt att se rätt bra i Street View, det också (undrar vem det är som var och hälsade på, volvon är inte pappas). Helglasade par-altandörrar funkar också, som synes (tre likadana hus bredvid varandra, samma arkitekt som på Grytuddsvägen)N nochl skrev:
https://www.google.se/maps/@60.0305...w08683CTCbHQV2eXiAhg!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv