T Tobias Knutsson skrev:
Hittad det här när vi började riva på ovanvåningen strax efter vi flyttat in....
Vilket fint litet materialmuseum :)
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det beror ju lite på. Själv väljer jag TC-S skruvklammer eller TC spikklammer i första hand. Sätter de ganska glest på raksträckor och är noga i böjar.
Men ärligt talat tar jag vad som helst om jag inte har ett plastklammer lätt tillgängligt och det bara handlar om något enstaka vid ett litet servicejobb. Det kan vara spik som kröks, två långa gipsskruv i kors, buntband, forexband, TCC-klammer. Vad som helst som löser uppgiften snabbare än att gå till bilen alt åka till grossisten.

Vid större och planerade jobb så köper jag naturligtvis ut en kartong med lämpliga plastklammer. Tidsvinsten med klammer överstiger vida alla andra aspekter.

Men hur "riktiga" elektriker gör är en alltför generell fråga, de gör individuellt på så många olika sätt.
En behörig elinstallatör jag jobbade åt satt inte fast flexslang alls, absolut inte alls. Jag var förfärad, det såg fördjävligt ut i väggarna, och måste ha blivit så gott som omöjligt att dra om FK i efterhand.
Jag borde tagit en bild på skiten någon gång, den bilden hade platsat i denna tråd.
Jag är glad att jag inte längre jobbar under den oseriösa killen.

Ja alltså det är inte tillåtet att sätta fast flexslang dolt i väggar enligt SEK. Så din Oseriöse chef gjorde enligt regelboken. Men spika på :)
 
tommib
F Farkie skrev:
Ja alltså det är inte tillåtet att sätta fast flexslang dolt i väggar enligt SEK. Så din Oseriöse chef gjorde enligt regelboken. Men spika på :)
Jaså? Referens?
 
  • Gilla
Ljus och 2 till
  • Laddar…
Och jag som i alla tider trott att flexslang skulle fästas ordentligt i väggarna, med ca 60 cm mellanrum.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Då har jag gjort fel sen flexslangen dök upp för första gången.
 
Müssli Müssli skrev:
Då har jag gjort fel sen flexslangen dök upp för första gången.
Samma här!
I en lös slang är omöjlig att få i en dragtråd i än mindre lyckas dra igenom något om den är längre än några meter. Hör till de som föredrar VP-rör i stället för slang om kunden har råd och tänker omdragbarhet.
 
Om man drar slangen snyggt och logiskt så tycker jag att det är självklart att den ska fästas. Om man däremot "slarvar" och går diagonalt i väggar så får slangen inte fästas och ska dessutom ha spikskydd vid reglar och dylikt. Personligen tycker jag att diagonaldragning är en dålig lösning.

SS 522.8.8
 
Pen Pen skrev:
Om man drar slangen snyggt och logiskt så tycker jag att det är självklart att den ska fästas. Om man däremot "slarvar" och går diagonalt i väggar så får slangen inte fästas och ska dessutom ha spikskydd vid reglar och dylikt. Personligen tycker jag att diagonaldragning är en dålig lösning.

SS 522.8.8
Verkar inte solklart det där :/

Hittade ngn diskussion i ett forum:
http://fluxio.se/forum/6/17053.html

Där verkar slutsatsen vara samma som ovan, dvs att spikskydd behövs om man "diagonalar" - men inte om man håller sig längs ramarna i ett rum...

/K
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Så i en vägg som denna skulle man alltså då inte klamra de slangar som inte sitter på yttersta reglarna?
En öppen vägg med exponerade träreglar och synliga elinstallationer och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar ju lite knepigt?
 
Nja, riktigt så är det inte:

"Ledningssystem som är fastsatta i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummens kanter"

En tanke är väl att man ska kunna gissa sig till var de går. Sitter det en apparatdosa på väggen ska man kunna undvika att spika/skruva/borra i de horisontella och vertikala linjerna från den. Så tror jag i alla fall att tanken är. Bo, som varit med i fluxio-diskussionerna kanske vet.

PS: Pragmatiskt tycker jag att din genomgång i brösthöjd i den andra stående regeln från vänster är den där sannolikheten i praktiken är störst för att en spik kan hamna i framtiden. Tavla eller konsoll för bokhylla t.ex. I synnerhet om du tänkt sätta på gips för då kanske man knackar efter reglar när man ska fästa det senare (molly blir rätt fula hål om man ångrar sig). Jag kanske skulle satt dit en plåt just där.
 
Redigerat:
Jag var i valet o kvalet just där. Alternativet var att gå igenom regeln strax ovanför nedre apparatdosan men tänkte att det blir sämre med slangen utanför dosan i brösthöjd. Nu i efterhand ser jag att jag ju kunde börjat diagonala under dosan med bibehållet avstånd till skivor på bägge sidor.

Min bedömning då var ändå att det var tillräckligt säkert eftersom det sitter både osb och gips så det ska till en orimligt lång skruv eller spik för något som hängas upp där. Även om det naturligtvis inte är uteslutet.
 
Pen Pen skrev:
En tanke är väl att man ska kunna gissa sig till var de går. Sitter det en apparatdosa på väggen ska man kunna undvika att spika/skruva/borra i de horisontella och vertikala linjerna från den. Så tror jag i alla fall att tanken är. Bo, som varit med i fluxio-diskussionerna kanske vet.
Nä jag vet inte men jag tror precis som du, att det antingen handlar om att förlägga slangar där man förväntar sig att de finns (vågrätt/lodrätt mot dosor), eller att de är skyddade mot genomspikning.

Det fungerade säkert bra på den tiden då det fanns typ fem grupper i en bostad. Idag är de fler, och inte bara el utan även media. Så nu behövs kompletterande metoder som t.ex foto.
 
  • Gilla
LJC och 2 till
  • Laddar…
O
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hon kanske skulle mata kaninen lite mer och oftare med "kaninmat" :)
Nu är åtminstone födelsedagen klar... För båda :D
 
Mikael_L
Den här var lite go ... :)
Alla ledare i dosan är röda:
Gamla elektriska installationer med röda ledare och isoleringstejp i en dosa, cirka från 1953.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är faktiskt inget fel. Elen i detta hus utfördes ca 1953 enligt ägaren, och då fanns det nog inga direkta krav på färgerna. Ser ut att vara gjort av elektriker också.

Men det lite värre var det på utsidan av huset som matades ifrån denna dosa.

De två isoleringstapesvarta i övre vänstra hörnet är inkommande matning.
De två vita kablarna ut till höger matar en armatur över ytterdörren resp ett (jordat) uttag på ytterväggen.
Öppen eldosa med röda ledare, svarta isoleringstejper och gröna jordledare från omkring 1953, utan korrekt jordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skyddsjorden i kablarna till armaturen och uttaget är prydligt anslutna till en plint, men sen tog tydligen orken slut. Ingen jordledare vidare in i huset.
Inte ens fuljordat via nollan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skyddsjorden i kablarna till armaturen och uttaget är prydligt anslutna till en plint, men sen tog tydligen orken slut. Ingen jordledare vidare in i huset.
Räcker det inte att det finns en jordsymbol bredvid skruven?:rofl::crysmile::D
 
  • Gilla
LJC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.