Om jag förstår rätt av min installatör, Eltel, är en stor anledning till fasadboxen att de kan koppla in dig utan att du behöver vara hemma. Säkerställer att de kan hålla tempot, helt enkelt.

Hemma har jag ingen box, på landet var det planerat med box. Men som du säger är det mindre vackert, så jag pratade lite grann med killarna och det var inga problem att slippa boxen bara vi såg till att vara där när de kommer för att svetsa. Installationen inomhus kan då ske vid annat tillfälle.
 
Äsch min installatör bröt den 90 grader rätt upp på väggen. Funkar prima ändå, detta va med fibern blåst :surprised:
 
Det är inget problem att ändra riktning godtyckligt antal grader. Men radien måste vara rimmlig.
 
Fiber som blåses in till villor är ofta (för det mesta) av typen g657.a1 (så kallad böjokänslig) och den får böjas på en radie på bara 10mm med acceptabel dämpning så den är ej så känslig som man kan tro. Sen finns det vidareutveckling t.ex g657.b3 och då är böjradien 5mm men den används ej som fiber till villor.
 
  • Gilla
Jan Itor och 1 till
  • Laddar…
Nu ska vi äntligen bli med fiber... Men det verkar inte så enkelt som vi trott. Huset byggdes 2014 och vi meddelade då elektrikern att vi vill förbereda för inkoppling av fiber. Följaktligen gjorde han som det ser ut på bilderna, där den röda slangen i fasadskåpet går till telefonuttaget i klädkammaren, där det är tänkt att fibern ska anslutas... Vi har grävt ner fiberröret själva och fått in det i fasadskåpet enligt elektrikerns anvisning från 2014. Transtema som nu ska blåsa in fibern och utföra installationen hävdar nu att fibern måste anslutas där fiberröret (alltså det bibgrävt ner och fått in i fasadskåpet) genom en omvandlare som kräver ström, vilket inte kommer få plats i fasadskåpet... Den enda lösningen är att byta ut det röda röret till ett riktigt fiberrör, vilket inte är helt enkelt då röret går i väggen genom halva huset. Och så är det ju det här med klimatskal och grejer...

En bekant till mig har en skarvdosa (som enkelt skulle få plats i fasadskåpet) mellan den inblåsta fibern och omvandlaren, se bild 3... Någon som kan förklara vilka möjligheter det finns för en bra lösning?
 
  • Ett öppet fasadskåp med en elkraftmätare och röda samt svarta rör med kablar för beredd fiberinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag med en elkontakt och dataanslutning, planerade för fiberanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet fasadskåp med en röd slang och kablar anslutna till en dataport, indikerande förberedelse för fiberanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slangen som går in i fastigheten brukar vara rätt tunn. Går det inte att dra in en sådan i ert rör?
 
D Daniel 109 skrev:
Slangen som går in i fastigheten brukar vara rätt tunn. Går det inte att dra in en sådan i ert rör?
Den slangen som är aktuell för inblåsning är den orangea slangen som du ser en bit av i fasadskåpet. Det är bara den slangen som gäller tydligen. Och det är i änden på den som all apparatur kopplas in, vilken inte kommer få plats i fasadskåpet...
 
Buford Buford skrev:
Den slangen som är aktuell för inblåsning är den orangea slangen som du ser en bit av i fasadskåpet. Det är bara den slangen som gäller tydligen. Och det är i änden på den som all apparatur kopplas in, vilken inte kommer få plats i fasadskåpet...
Ja, det beror lite på hur sammarbetsvilliga de som gör jobbet är. Det går att göra en övergång till ett fiberduct som går att få igenom ett 16mm vp-rör eller slang. Men den ducten kan vara svår att få igenom längre sträckor. (Det var ett grovt rör som går in, det går att blåsa i, men skall de inte ha en tunnare duct i den? Denna kan i så fall förlängas.

Det går också att göra en kontakterad övergång som du visar. Eller svetsa en skarv.

Men allt detta är krångel, och de har de inte betalt för, och inte nödvändigtvis grejjor med sig för att göra.

Så kolla du om du kan få tag på någon projektledare eller "chef"/"förman" och utgjut ditt hjärta och se om de är villiga att göra några avsteg.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det beror lite på hur sammarbetsvilliga de som gör jobbet är. Det går att göra en övergång till ett fiberduct som går att få igenom ett 16mm vp-rör eller slang. Men den ducten kan vara svår att få igenom längre sträckor. (Det var ett grovt rör som går in, det går att blåsa i, men skall de inte ha en tunnare duct i den? Denna kan i så fall förlängas.

Det går också att göra en kontakterad övergång som du visar. Eller svetsa en skarv.

Men allt detta är krångel, och de har de inte betalt för, och inte nödvändigtvis grejjor med sig för att göra.

Så kolla du om du kan få tag på någon projektledare eller "chef"/"förman" och utgjut ditt hjärta och se om de är villiga att göra några avsteg.
Jag vet inte hur de gör och vad de använder för grejer vid inkopplingen. Förstår att det kan tillkomma arbete utifrån förutsättningarna, men jag tänker att det inte borde vara omöjligt att hitta en lösning (du har ju presenterat några alternativ)... Skulle grejerna placeras i fasadskåpet skulle det ju behövas ett eluttag där t.ex så extra arbete tillkommer ju hur vi än gör känns det som. Var mest nyfiken på om det fanns realistiska lösningar på problemet, eller om det är så omöjligt om man inte byter ut slangen som går genom halva huset... :/
 
Teknikvalet beror lite på vad det är för typ av fiber man drar (det finns olika för korta och långa fiberdragningar). Är det en kortare så går det att kontaktera i skåpet så får husägaren själv ombesörja en fiberkabel vidare till det skåp man har nätverksutrustningen i. Är det en lång fiberväg med singlemode-kabel så är det en mindre bra lösning eftersom man helst vill svetsa fiberkabeln.
 
Lite fyrkantigt av installatören kan jag tycka. Blås fram rätt längd fiber, dra in den med hjälp av dragtråden som redan verkar finnas in i klädkammaren. Så hade jag gjort för att vara lite smidig gentemot kund.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Den kabel som idag ligger i den röda slangen, är det alltså telekabeln? Framgår inte riktigt på bilden, men det ser ut som det hänger en oansluten ethernetkabel i samma fack där fibern skall komma in. Lite mysko.
Sånt här går att lösa, allt handlar om att få fatt i rätt person. När jag strulat till det för mig så var det kört att gå via projektledare, koordinatorer och dylika. Det löste det sig först när jag talade med "killarna på golvet", de som skulle svetsa blåsfibern och montera fiberkonverter hos mig. De plockade fram andra prylar än de som ingick i standardlösningen och slöjdade ihop en speciallösning, och fakturan blev inte skräckinjagande.
Vilka lösningar som funkar i detta fall beror som sagt på teknikval, i många installationer blåses inte fibern bara fram till fasaden, inom huset dras en annan typ av fiber som är mer robust och bättre tål att dras i vanlig slang och sedan svetsas dessa fibrer ihop. Borde gå att få till något sånt här också.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
På din sista bild syns medieomvandlare och dess bakstycke. Den sätter man "nästan" aldrig i ett sådant utvändigt elskåp, kan inte minnas jag sett det. Om ducten kommer in i elskåpet brukar man sedan skarva vidare med t.ex. 5mm inomhusduct till den plats som fiberuttag/medieomvandlare placeras. Att sätta medieomvandlaren i det elskåpet på bilden och sedan gå vidare med ethernetkabel är MYCKET märkligt och tveksam installation.
Eller så finns det ett missförstånd mellan dig och installationsfirman.
 
A alfista skrev:
Sånt här går att lösa, allt handlar om att få fatt i rätt person. När jag strulat till det för mig så var det kört att gå via projektledare, koordinatorer och dylika. Det löste det sig först när jag talade med "killarna på golvet", de som skulle svetsa blåsfibern och montera fiberkonverter hos mig.
Bra påpekande, ett officiellt "nej" är bara en förhandlingsöppning. Gå vidare till nästa steg i kedjan.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
tt officiellt "nej" är bara en förhandlingsöppning. Gå vidare till nästa steg i kedjan
Japp, men mitt råd här är alltså inte att gå "uppåt" i kjedan, där är det ofta mer stelbent för varje nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.