Under kommunikationer måste jag ändra något där för att få scpconnent att fungera ?
Vad gör spc safe ?
Har provat nätverkskabeln till centralen fungerar att surfa på.
Detta står i ATP loggen
02/01/15 00:02:16: Pollsändningstimeout. Poll missyckades!
02/01/15 00:01:56: TCP anslutning timeout
02/01/15 00:01:56: FlexC anslutningsetablering FEL
02/01/15 00:01:46: TCP anslutning OK
02/01/15 00:01:16: Pollsändningstimeout. Poll missyckades!
 
Radera befitlig Ats och skapa en ny då får jag detta i status atp loggen


20/08/17 13:43:25: Pollsändningsförsök missyckat
20/08/17 13:43:25: FlexC anslutningsetablering FEL
20/08/17 13:43:15: TCP anslutning OK
20/08/17 13:43:14: TCP anslutning stängd
20/08/17 13:43:13: Pollsändningsförsök missyckat20/08/17 13:43:13: FlexC anslutningsetablering FEL
20/08/17 13:43:04: TCP anslutning OK
20/08/17 13:43:04: ATP fungerar som aktiv ATP [Pollningsintervall=60s, Pollningtimeout=30min]
20/08/17 13:43:03: FlexC återinitierad
 
RilleRock
R RickardAP skrev:
Radera befitlig Ats och skapa en ny då får jag detta i status atp loggen


20/08/17 13:43:25: Pollsändningsförsök missyckat
20/08/17 13:43:25: FlexC anslutningsetablering FEL
20/08/17 13:43:15: TCP anslutning OK
20/08/17 13:43:14: TCP anslutning stängd
20/08/17 13:43:13: Pollsändningsförsök missyckat20/08/17 13:43:13: FlexC anslutningsetablering FEL
20/08/17 13:43:04: TCP anslutning OK
20/08/17 13:43:04: ATP fungerar som aktiv ATP [Pollningsintervall=60s, Pollningtimeout=30min]
20/08/17 13:43:03: FlexC återinitierad
Har återställt din krypteringsnyckel igen.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Har återställt din krypteringsnyckel igen.
Det kan jag inte eftersom min central aldrig har blivit regestrerad spcconnect
Men under flexc har jag provat att återställa men det är väll inte samma sak.
Måste jag vara inloggad på samma användare som registreras på connect
Samtidigt?
 
Stor Tack RilleRock nu fungera det :D
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Hej!

Jag har ett gsm modem installerat och vill ha larm till min telefon. Nu ringer den upp med det står dolt nummer. Är det något som SPC gör?
Det kommer ingen ljud när man svarar. Kan man få den att låta på något speciellt sätt. Ett pling plong som alltid är samma eller en Wavfil som spelas upp? Vill ju veta att det är larmet hemma som ringer upp ,,eller får man vänta på att förstå det när SMSet kommer att det är larm? Tänker att någon här kanske har något fint knep.

Dessutom verkar Teliakontantkortet dra av pengar utan att man svarar. Verkar ju konstigt.

Några tips angående det här till en som inte är så avancerad? :)
 
Redigerat:
Hej
Har för flera månader sedan köpt ett SPC 5320-3.1 och kopplat in den. Har skött programmeringen via den medföljande programvaran, mycket för att jag haft samma problem som nyligen togs upp i tråden - jag har inte lyckats få kontakt med larmet via webgränssnittet. Har inte orkat ta tag i det ordentligt då andra saker kommit mellan.
Nu har jag dock börjat göra iordning den del av huset där larmcentralen är placerad och börjar då fundera på det här med larmet igen och att registrera det hos siemens så att det blir tillgängligt via nätet (vilket går att göra om jag förstår det rätt).
Jag vet dock om att flera av de hemautomations-system som finns på marknaden idag inte är ett dugg säkra vad gäller skydd mot att bli hackade. Inte för att jag tror att någon speciell vill just mig något men frågan kommer ändå. Hur säkert är det att ansluta SPC till nätet och koppla den mot siemens?
Hur säkert är det att koppla SPC-centralen till andra hemautomationslösningar? Finns det några som är säkrare resp. några man absolut ska akta sig för? Jag tänker då uteslutande på risken att någon obehörig ska ta sig in i dessa delar hos mig och kunna påverka larmet.
Har inte lyckats hitta information om detta någon stans när jag sökt och hoppas därför stort på den samlade kunskapen här.
 
S SM6SIF skrev:
Hej!

Jag har ett gsm modem installerat och vill ha larm till min telefon. Nu ringer den upp med det står dolt nummer. Är det något som SPC gör?
Det kommer ingen ljud när man svarar. Kan man få den att låta på något speciellt sätt. Ett pling plong som alltid är samma eller en Wavfil som spelas upp? Vill ju veta att det är larmet hemma som ringer upp ,,eller får man vänta på att förstå det när SMSet kommer att det är larm? Tänker att någon här kanske har något fint knep.

Dessutom verkar Teliakontantkortet dra av pengar utan att man svarar. Verkar ju konstigt.

Några tips angående det här till en som inte är så avancerad? :)

Dolt nummer kan höra ihop med att kontantkortet inte är registrerat hos Telia.
https://www.telia.se/privat/ladda/refill/registrera-refill

Att det kostar pengar utan att någon svarar är korrekt, du betalar en öppningsavgift varje gång du trycker på "luren" och skickar iväg siffrorna.

Modemet, typ/fabrikat/artikelnr/länk? Tror inte det går att få ljud genom ett modem.
 
RilleRock
S SM6SIF skrev:
Hej!

Jag har ett gsm modem installerat och vill ha larm till min telefon. Nu ringer den upp med det står dolt nummer. Är det något som SPC gör?
Det kommer ingen ljud när man svarar. Kan man få den att låta på något speciellt sätt. Ett pling plong som alltid är samma eller en Wavfil som spelas upp? Vill ju veta att det är larmet hemma som ringer upp ,,eller får man vänta på att förstå det när SMSet kommer att det är larm? Tänker att någon här kanske har något fint knep.

Dessutom verkar Teliakontantkortet dra av pengar utan att man svarar. Verkar ju konstigt.

Några tips angående det här till en som inte är så avancerad? :)
Du får köra sms och sätta en ringsignal på den kontakten så funkar det bra.
 
  • Gilla
SM6SIF
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Du får köra sms och sätta en ringsignal på den kontakten så funkar det bra.
Ahh, smart!! Tusen tack!

Mitt larm har ingen kamera. Passar på att fråga dig vad man ska ha. Hur kopplar man in den till larmsystemet? Med ethernetkabel? Jag har inget tillkopplat tidigare till larmet via ethernet.
 
Ingen som har en aning om hur säkerheten är när larmet är åtkomligt över internet?
 
D
Är du orolig så använd bara VPN.
 
Ursäkta, men förstår inte hur VPN skulle kunna spela någon roll?
 
D
Nu vet jag inte om du syftar på SPC Connect eller hela larmet.
Men exponerar du inget mot WAN, minimerar du i alla risker.
Så tar vi exemplet SPC connect så är inga portar öppna... använder du appen via wifi/mobilnät är du sårbar för MITM-attacker oavsett om det är https. Förutsätter då att det inte finns några andra okända/kända säkerhetsrisker hos SPC Connect.
Om du öppnar upp port till hela larmet forceras antingen servern via en känd/okänd sårbarhet eller bruteforce.
VPN eliminerar alla dessa problem och chansen att någon skulle ta sig in på ditt LAN utan certifikat via en korrekt konfigurerad vpn-uppkoppling är liten, så länge du inte har någon annan server eller client på nätverket som utgör en säkerhetsrisk förstås.
 
Tack så mycket. Får undersöka detta ytterligare. Kan inte så mycket om nätverkssäkerhet utan har bara läst att flera av de system som används idag för sk. "home automation" är rätt lätta att hacka då det inte finns så stort säkerhetstänk i alla delar av dessa system. Funderade därifrån på hur det var just med SPC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.