M
P Pumba skrev:
Min ni som köper aktier osv, hur många 100 000kr trycker ni in på dessa?

För tex Markarbetarens 11% avkastning i år, om man investerat 100 000kr och fått 11% avkastning är ju inte direkt lönt, det får jag ju ihop av att tillbringa 2 kvällar på jobbet extra.
Om man satt 500 000kr och får 11% avkastning så är det ju inte heller i rena pengar speciellt mycket.

Hur mycket köper ni aktier för?
Jag är inte direkt bekväm med att skriva på ett forum hur stort mitt konto för aktieinnehav är, den siffran behåller jag för mig själv. Jag kan avslöja så mycket att förra årets netto översteg min förvärvsinkomst iaf. En siffra som jag troligtvis inte kommer nå i år, men men.

Hemmakatten
Man kan ju också investera i valutor. Den som köpte etherum i mars fick tiofalt tillbaka 2-3 månader senare.

M Markarbetaren skrev:
Jag är inte direkt bekväm med att skriva på ett forum hur stort mitt konto för aktieinnehav är, den siffran behåller jag för mig själv. Jag kan avslöja så mycket att förra årets netto översteg min förvärvsinkomst iaf. En siffra som jag troligtvis inte kommer nå i år, men men.
Jag tycker själv att det är svårt med balansen mellan lån och besparingar.
Du skriver att du har ca 15% belåningsgrad och samtidigt att du med framgång förvaltat ditt kapital, varför har du inte 85% belåningsgrad och mer pengar att investera?
Om du tror på din förmåga få bra avkastning på ditt fria kapital så hade det verkat vettigast.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Man kan ju också investera i valutor. Den som köpte etherum i mars fick tiofalt tillbaka 2-3 månader senare.
Det kan ju även gå så att du har 0kr kvar, det är ju ganska hög risk för en sådan avkastning.

M Markarbetaren skrev:
Är det verkligen lönt att arbeta då?
För om du på några timmar av fritiden tjänar mer än du gör på heltidsarbete vore det väl bättre att låna lite till och investera och sluta jobba?

Det är inte alla som arbetar enbart för lönen. Man kan ju faktiskt tycka att det har en mening att gå till jobbet, eller att man kanske rent av tycker att det är roligt.

Om du nu drar in 5000 på en kväll undrar jag varför du hänger här på ett forum istället för att jobba? Kanske känner du någon mening med det?

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag kan verka brysk i mina inlägg ibland, absolut inte min mening. Jag har väl bara ett sånt sätt att uttrycka mig på, menar dock inget illa. Jag har själv amorterat och hade också den inställningen att amortera var självklart. Då hade vi en ränta på 6,5% och ca. 30% i belåningsgrad. Sedan fick jag tid att förkovra mig i ett sedan några år islagt aktieintresse samtidigt som räntan sjönk som en sten. Vid samma tidpunkt började husvärderingen att stiga rejält. Då kändes det som helt fel ställe att avsätta pengar på. La om lånen till amorteringsfritt och började investera i aktier istället. Förra året gav investeringarna 24% och bolånet låg på under 1,6% (3-månaders). Samtidigt ligger våran belåningsgrad idag på runt 15-17%. Investeringarna hittills i år har givit 11% men är sedan mitten av maj likvida i väntan på att orosmolnen i världen ska lugna sig samtidigt som jag är ett fan av "sälj i maj och stanna borta till hösten".
Problemet ibland när man skriver är att man inte får fram vad man menar, de flesta läser bara hur man skriver, tolkar fritt och tycker.....

Jag har inga problem med att bli lite knäppt på näsan, jag har ingen susning om vad ni som gillar börsen gör, jag har andra intressen som jag satsar pengar och får utdelning på, jag renoverar, det är mitt intresse, genererar snabbare värdeökning av satsade pengar.

Vi har olika intressen, vi är olika i tycke och smak, jag tycker det är bra om du kan tjäna pengar på ditt intresse, ingen skall ta det från dig, ditt liv, dina val, kör så det ryker och lycka till i fortsättningen med placeringarna.

Jag kommer dock inte att skaffa mig det intresset, med börsen, samtidigt lyckönskar jag er som gör det.

Ha det gott!
Mvh P-A

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Min ni som köper aktier osv, hur många 100 000kr trycker ni in på dessa?

För tex Markarbetarens 11% avkastning i år, om man investerat 100 000kr och fått 11% avkastning är ju inte direkt lönt, det får jag ju ihop av att tillbringa 2 kvällar på jobbet extra.
Om man satt 500 000kr och får 11% avkastning så är det ju inte heller i rena pengar speciellt mycket.

Hur mycket köper ni aktier för?
Jag är heller inte komfortabel med att skriva hur stor aktieportfölj jag har. Kan väl avslöja att jag för tillfället är ungefär 65% investerad på börsen och resten i kapital jag är redo att investera när jag ser rätt läge. Men jag räknar med att sluta jobba inom några enstaka år. Jag är 37 år nu.

Med att sluta jobba menar jag att bara göra det jag vill. Eventuellt blir att jobba igen om jag känner för det. Men jag slipper kravet på att dra in en vanlig månadslön.

Samtidigt har jag relativt låga levnadskostnader trots lägenhet i Sthlm och hus på "landet" (Norrtälje). Men jag har inget behov av nya bilar eller "onödig" lyx. Lyx för mig är tid på landet, att vara i naturen, pyssla med huset, vara med familjen etc.

Räcker det som svar?

Vad jag skulle se som intressant vore en grov bedömning av hur många DaNor eller Markarbetare det finns plats för i vårt nuvarande system? Kanske sett som en kvot/procentsats, som sagt varifrån kommer denna ambrosia ni tycks suga i er?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vad jag skulle se som intressant vore en grov bedömning av hur många DaNor eller Markarbetare det finns plats för i vårt nuvarande system? Kanske sett som en kvot/procentsats, som sagt varifrån kommer denna ambrosia ni tycks suga i er?
Jag förstår inte var du vill komma med ditt inlägg.

Om du menar hur många som kan tjäna pengar på aktier så har jag inget svar. Om du menar hur många som sparar sig till ekonomisk frihet och slutar jobba. Vet inte det heller.

Staten kommer ju fortfarande tjäna pengar på mig i och med skatter jag betalar även om jag inte jobbar.

Det är ju klart att inte alla i hela Sverige kan sluta jobba och leva på investeringar. Men nu blir det ju en rätt filosofisk fråga.

Allt handlar ju om vad man prioriterar och hur man väljer att leva sitt liv.

Var det svar på min syn på saken eller missupfattade vad du ville ha sagt / fråga?

Det är ett bra svar tack för det, jag är alltid intresserad av hur man ser på saken. Frågan är inte så filosofisk snarare mycket praktisk och jordnära särskilt när det lätt skenar och många lite obetänkt ser det som en ATM utan nedsida.

• Gilla
DaNor
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är ett bra svar tack för det, jag är alltid intresserad av hur man ser på saken. Frågan är inte så filosofisk snarare mycket praktisk och jordnära särskilt när det lätt skenar och många lite obetänkt ser det som en ATM utan nedsida.
Det finns ju alltid dom som är vårdlösa med sina pengar oavsett om man har dom på börsen eller slänger bort pengar på "skräp". Eller dom som tar sms-lån för "lyxkonsumtion".

Jag ser mig själv som sparsam (dock verkligen inte snål) och lever klart under den "standard" många av mina vänner gör för jag tycker inte det ger mig så mycket att äga flera bilar eller sånt. Och huset jag äger är ett litet hus men det räcker för mig och min fru.

När det gäller aktier så tror jag många som inte har varit med om börskrascher bara ser en uppsida. Men jag har haft aktier sen jag var ett barn. Haft intresse av det sen tonåren och varit med om både IT-bubblan och 2008. Så jag är väl medveten om att börsen kan krascha. Mitt tankesätt är att jag sprider mina investeringar och jag allokerar alltid om pengar när jag tror på nergång. Men investerar man i sunda bolag så brukar dom fortsatt dela ut pengar även om kursen går ner.

Och jag tycker också det är väldigt intressant att prata om sånt här. :) Sen så är det en självklarhet att var och en får välja hur man vill leva sitt liv. Tänk vad tråkigt samhället hade varit om alla hade identiska värderingar. :)

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Det är inte alla som arbetar enbart för lönen. Man kan ju faktiskt tycka att det har en mening att gå till jobbet, eller att man kanske rent av tycker att det är roligt.

Om du nu drar in 5000 på en kväll undrar jag varför du hänger här på ett forum istället för att jobba? Kanske känner du någon mening med det?
Ska jobba imorgon, räcker de som svar?

M
P Pumba skrev:
Är det verkligen lönt att arbeta då?
För om du på några timmar av fritiden tjänar mer än du gör på heltidsarbete vore det väl bättre att låna lite till och investera och sluta jobba?
Varför måste det ena utesluta det andra? Jag är ganska ödmjuk inför marknaden, jag vet att jag kan sitta vid sidlinjen ett bra tag vid en större nedgång med utebliven avkastning. Dessutom anser jag mig inte vara riktigt så duktig eller ha tillräckligt kapital för ge upp mitt jobb. Vidare har jag småbarn, hustrun gillar sitt arbete så det skulle kännas lite konstigt att sluta arbeta nu. Men om några år kanske jag gör så, eller iaf. lägger ned jobbet på vintern för då är det inte lika roligt att vara ute 8tim per dag.

M
D DaNor skrev:
Det finns ju alltid dom som är vårdlösa med sina pengar oavsett om man har dom på börsen eller slänger bort pengar på "skräp". Eller dom som tar sms-lån för "lyxkonsumtion".

Jag ser mig själv som sparsam (dock verkligen inte snål) och lever klart under den "standard" många av mina vänner gör för jag tycker inte det ger mig så mycket att äga flera bilar eller sånt. Och huset jag äger är ett litet hus men det räcker för mig och min fru.

När det gäller aktier så tror jag många som inte har varit med om börskrascher bara ser en uppsida. Men jag har haft aktier sen jag var ett barn. Haft intresse av det sen tonåren och varit med om både IT-bubblan och 2008. Så jag är väl medveten om att börsen kan krascha. Mitt tankesätt är att jag sprider mina investeringar och jag allokerar alltid om pengar när jag tror på nergång. Men investerar man i sunda bolag så brukar dom fortsatt dela ut pengar även om kursen går ner.

Och jag tycker också det är väldigt intressant att prata om sånt här. :) Sen så är det en självklarhet att var och en får välja hur man vill leva sitt liv. Tänk vad tråkigt samhället hade varit om alla hade identiska värderingar. :)
Håller med dig till 100%!
Bland skeptikerna hör man ofta om risken att förlora sina pengar på börsen. Idag kan man köpa 4,6% utdelning i ett bolag som inte sänkt utdelningen på 45 år. Under senaste finanskrisen, så tappade H&M halva sitt börsvärde, men långliggaren fick fortfarande utdelning och redan efter ett år så hade man dubblat sitt börsvärde igen och låg på samma kurs som innan kursraset.

Så länge man handlar kvalitet så brukar man klara kriser galant. Jag brukar säga samma sak om bostäder. Bostäder med kvalitet, nära storstad där arbete finns, kommer alltid att återhämta sig snabbare när det blir sättning i marknaden.

• Gilla
DaNor
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Så länge man handlar kvalitet så brukar man klara kriser galant.
Tja, hur gick det med våra varv, Götaverken, Eriksberg och Kockum?

Och hur har det gått med SAAB? Var finns Nokia idag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.