4 798 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Ringklocka vid ytterdörren, vilka är bra?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Det sitter en dosa över dörren på insidan, och en slang går från den till utsidan en bit från Ytterdörrens dörrhandtag, sen går en slang från dosan till centralen.
Ska det sitta en trafo på skenan i centralen och en ringsignal i dosan över dörren och en tryckknapp vid dörren?
Vilka fabrikat är bra att välja för respektive del?
Och vilken typ av kabel ska man använda från central till dosa och från dosa till tryckknapp?
Brukar handla då och då från Elbutik, men har de bättre grejor nån annanstans så gärna det!
Det gäller en nyinstallation.
Ska det sitta en trafo på skenan i centralen och en ringsignal i dosan över dörren och en tryckknapp vid dörren?
Vilka fabrikat är bra att välja för respektive del?
Och vilken typ av kabel ska man använda från central till dosa och från dosa till tryckknapp?
Brukar handla då och då från Elbutik, men har de bättre grejor nån annanstans så gärna det!
Det gäller en nyinstallation.
Det är väl mycket en fråga om tycke och smak. Ska den låta som en arg hund eller bigben? Eller som en klassisk ringklocka. Vilken stil vill du ha på knappen? Vad är det för stil på huset?
En klassisk Ding-Dong från Friedland passar bra in i de flesta hus.
Kombinera med lämplig trafo (t.ex denna från Malmbergs), brukar vara 8V, och en ringklocka. Om du bor nära en Hornbach så har de ett helt ok sortiment (åtminstone min favoritHornbach).
Varför har inte elektrikern fixat det? Just entresignal är en av grejerna som ingår i Svensk Standard...
Kombinera med lämplig trafo (t.ex denna från Malmbergs), brukar vara 8V, och en ringklocka. Om du bor nära en Hornbach så har de ett helt ok sortiment (åtminstone min favoritHornbach).
Varför har inte elektrikern fixat det? Just entresignal är en av grejerna som ingår i Svensk Standard...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag får om ett tag reda på om jag ska skaffa en del av grejorna själv eller genom elektrikern, slangen var ingen ide att ta genom elektrikern som exempel, jag får då betala högre timpeng i stället.
Så om jag ska skaffa grejorna själv så tänkte jag försöka ta reda på vilka som är lämpliga.(Ett krav han har är att det ska vara kvalitetsgrejor)
Och med tanke på att postnord gjorde ett omärkligt leveransförsök medan jag var hemma häromdagen, så kunde det vara bra att fixa till ringklockan.
Elen är alltså inte fixad ännu, men de flesta dosor slang och ledare är på plats
Så om jag ska skaffa grejorna själv så tänkte jag försöka ta reda på vilka som är lämpliga.(Ett krav han har är att det ska vara kvalitetsgrejor)
Och med tanke på att postnord gjorde ett omärkligt leveransförsök medan jag var hemma häromdagen, så kunde det vara bra att fixa till ringklockan.
Elen är alltså inte fixad ännu, men de flesta dosor slang och ledare är på plats