Hej,

Tänkte dra el till mitt nybyggda uteförråd. För att slippa tvingas ta upp massa markplattor så hade jag tänkt dra den genom luften. Min idé är att fästa en en ståltråd mellan fasaderna och helt enkelt sätta fast kabeln med buntband.

Men så till frågan, jag funderar på om jag skall göra det när det är varmt eller kallt? Alla vet vi ju vad temperatur kan göra för metall. Eller spelar det ingen roll, utvidgningen/minskningen i metallen är ändå försummbar?
 
Jag har gjort likadant. Jag spände en stålvajer och hängde sedan kabeln med buntband 50-60 cm c/c så att kabeln saggade lite (10-15 mm) mellan varje. Kommer inte ihåg årstiden men det var aldrig några problem. En viss kabeltyp (N1X eller sånt) är tillåten för luftförläggning. Om du varmkör kabeln då ökar bara genomhängning marginellt. Kabeln är ganska välkyld.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har gjort likadant. Jag spände en stålvajer och hängde sedan kabeln med buntband 50-60 cm c/c så att kabeln saggade lite (10-15 mm) mellan varje. Kommer inte ihåg årstiden men det var aldrig några problem. En viss kabeltyp (N1X eller sånt) är tillåten för luftförläggning. Om du varmkör kabeln då ökar bara genomhängning marginellt. Kabeln är ganska välkyld.
Jag skall bara ha det till belysning och kanske en framtida robotgräsklippare.

Vilken dimension på stålvajer använda du? Vanlig ståltråd eller grövre?
 
Jag tror det var inte ens stålvajer utan en båtlina och då ska det vara en flätad falllina som inte töjs. Beror ju på spännvidden. Men 3-4 mm slagen stålvajer skulle vara perfekt för alla lägen.
 
En idé jag har är att sätta en fjäder i varje ände, för att ta hand om de eventuella förändringar i materialet som kan uppstå.
 
Nej, gör det inte krångligare än nödvändig. Själva kabeln ska hänga utan dragpåkänningar, den är inte gjort för det. Vill du spänna bärlinan ska du ha en remskiva på ena sidan och bärlinan gör över skivan med en vikt neråt. Åk till närmast bangården och titta hur dom har löst detta.
 
Dragpåkänningarna tas ju av wiren? Inte kabeln.

Buntband som blir spröda och spricker känns inte optimalt. Finns det ingen "riktig" produkt för ändamålet? Att hänga luftledning är ju inget nytt påfund precis.
 
harry73
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, gör det inte krångligare än nödvändig. Själva kabeln ska hänga utan dragpåkänningar, den är inte gjort för det. Vill du spänna bärlinan ska du ha en remskiva på ena sidan och bärlinan gör över skivan med en vikt neråt. Åk till närmast bangården och titta hur dom har löst detta.
Gör det det inte krångligare? :crysmile:
Det finns ju färdiga lösningar för förtöjning av båt
Svart båtförtöjningsfjäder med vitt rep genomlindat. Metallfjäder till båtförtöjning mot vit bakgrund.
 
Vad är syftet med fjädrarna? Så länge man inte spänner upp wiren så behövs dom inte.
 
harry73
Jag tror inte heller att man behöver dom, men tyckte att det var roligt att Thomas_blekinge skrec att inte göra det krångligare för att sen komma med förslaget att använda hjul+motvikt :)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är syftet med fjädrarna? Så länge man inte spänner upp wiren så behövs dom inte.
För att slippa hänga elkablen med slack mitt på. Istället hänger elkabeln med slack "paralellt" med fjädern. Blir snyggare, enligt mig.
 
harry73 harry73 skrev:
Gör det det inte krångligare? :crysmile:
Det finns ju färdiga lösningar för förtöjning av båt
[bild] [bild]
Man behöver ju inte överdimensionera det hela; det är ju inte 100 tals kilon som skall hållas emot :rofl:.

Men som sagt, använder man en fallina eller något annat som inte utvidgar sig vid högra temperaturer, så behövs det ju inte. Dock så är min känsla att en falllina skapar en för klumplig lösning. Annars så kan man ju alltid använda en stormlina, typ den här: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Hus...kydd/Reflekterande-stormlina-5-st-2000032376/
 
Det kommer bli rejäla krafter i fästöglorna bara av kabelns egenvikt om den inte får hänga ner på mitten. Det stora problemet är inte temperatur ändringen utan vikten på kabeln.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Du ska väl inte ha slack mellan linan och kabeln? Välj en varmgalvad tråd eller fåtrådig lina som du fäster in med tex öglebult mot väggarna. Sen bara att binda fast kabeln mot den uppspända linan med buntband ca: var 20:e cm. Inga konstigheter med det välj bara vettigt material dvs varmgalvat för upphängningsdetaljerna sen UV-tålig kabel tex N1XV och lika med UV-tåliga svarta buntband.

En vettig uppspänning har du med ungefär 5% nedhäng mittpå spannet.
 
  • Gilla
Collie och 3 till
  • Laddar…
L
Hur långt blir luftspännet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.