En varm sommardag vill man ju bara kunna köpa en apparat, koppla in i ett eluttag där hemma och vips så blir det svalt igen.  Men kan det verkligen vara så enkelt? Kan en portabel AC göra jobbet?

Du kan läsa artikeln här: Test portabel AC
 
Aldrig mer en portabel AC.....
 
Vilken köpte du? :)
 
Minns inte namnet men det va ett jäkla liv och bök med slangen. Numera kör jag luftvärmepumpens AC och det är milsvidd skillnad.
 
Fairlane
Vid kylning så bildas det varmluft också, på samma sätt som för kylskåp och frys. Varmluften måste bort, så att modellerna som saknade slang inte kunde kyla är föga förvånande. Slangen är inget kul att ha och det är väl tveksamt att hänga ut den genom ett fönster, särskilt om det är varmt ute.

Min far har sågat ett hål i fasaden i ett rum på övervåningen och satt en ventil där. På vår, vintern och höst är ventilen stängd. På sommaren öppnar de ventilen och kopplar slangen på denna. Då trycks den varma luften ut när maskinen är igång.

Det fungerar rätt bra att sänka temperaturen i rummet (~10 kvm) från olidligt till sovbart om man drar igång den ett antal timmar innan man går och lägger sig. När det väl är sovdags så vill man dock inte ha igång den, för den väsnas rätt mycket.
 
  • Gilla
Peter4321 och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Minns inte namnet men det va ett jäkla liv och bök med slangen. Numera kör jag luftvärmepumpens AC och det är milsvidd skillnad.
De som bor i lägenhet har väl inget vidare val annat än gå denna vågen, men håller med dig, jag hade aldrig köpt en. Har fått två st men aldrig köpt nån
 
S
Märks att "testpanelen" inte var några vidare kunniga personer att testa portabla AC. En slang som leder bort varmluften ett måste, hur ska det annars funka?

Jag har en portabel AC, som är 7 år gammal. Prisklass 3500-4000. Den kyler utan minsta problem 30-40 kvm. Med flera grader dessutom. Vet inte vad ni har testat för skit, men att ge en produkt 5 poäng för att kyla ner 1 grad? Det borde vara en 2:a som sin höjd!

Att sedan ge den första maskinen en 3:a för att den fungerar som en bra fläkt? Snarare -3.
 
  • Gilla
nissenhj och 12 till
  • Laddar…
H
Jag hade en enkel portabel AC från jula i min gamla lägenhet som hette "King" + något mer. Minns inte exakt.

Men satan vad den kylde luften. Jag sågade till en bräda med ett hål i som jag monterade i ett fönster. På så sätt fick jag inte in den varma luften igen. Det är viktigt att det blir helt tätt.

Fördelen med den var att alla inställningar var gamla hederliga analoga (på samma sätt som en spis) så det var inga problem med att starta den med en vanlig timer i eluttaget några timmar innan jag kom hem.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Märks att "testpanelen" inte var några vidare kunniga personer att testa portabla AC. En slang som leder bort varmluften ett måste, hur ska det annars funka?
Precis. En AC är ju inte någon magisk manick där det sitter små troll inuti och tar bort värmen ur luften utan bara en värmepump. Värme tas från inneluften och dumpas genom slangen som alltså måste ledas ut. Att dra in slangen i en garderob som de verkade göra i artikeln får ju bara till följd att man värmer garderoben och förmodligen strömmar den varma luften tillbaka in i rummet igen, därav det usla resultatet. Det brukar följa med muffar för att ansluta slangen till luftventil så slipper man ha fönstret öppet. Däremot behöver man även tilluft till rummet, annars skapar apparaten ett undertryck vilket gör att varmluft från angränsande rum sugs in. Har man ett fönster som ligger i skugga kan man förslagsvis öppna det något på glänt så kommer tilluften in den vägen vilket brukar fungera bra i sverige då problemet oftast inte är att det är 35 grader varmt ute utan snarare att solinstrålningen värmer sovrummet till olidliga temperaturer.
 
  • Gilla
term och 2 till
  • Laddar…
Bästa är att såga upp en spånskiva mot fönstret och göra ett hål i som slangen går igenom, så varmluften går ut ur rummet och inte kommer in igen. Annars är det ingen vits med "slangen" :)
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Märks att "testpanelen" inte var några vidare kunniga personer att testa portabla AC. En slang som leder bort varmluften ett måste, hur ska det annars funka?

Jag har en portabel AC, som är 7 år gammal. Prisklass 3500-4000. Den kyler utan minsta problem 30-40 kvm. Med flera grader dessutom.
Ja jösses. Vad är detta för trams? Om man inte leder ut varmluften så är det ju snare så att en luftkonditionering snarere kommer att värma rummet. Och om man inte förstår det så kanske man inte ska testa dylika produkter

Jag har en Zibro (720?). Kostade 5000 i inköp. Kyler utan problem ner 30-40 kvm till 18 grader även om det är 30+ ute
Har en rejäl trumfläkt om man vill ha cirkulation. Den kan faktiskt koppla in både intag av fruskluft och separat utblås om man vill "montera" den inomhus.

Den klarar även av att avfukta. Något som är ett måste när det blir kvavt senare under sommaren. Den skickar ut en hel del med utluften och om den inte skulle klara av det så finns det en tank på 4 liter som man kan tömma separat.

Jag skulle rekommendera att man gör om testet och testar med inomhustermometer hur mycket den klarar av att kyla. Och naturligtvis skickar ut luften med en slang och inte bara låter den skickas inomhus...
 
  • Gilla
Zork
  • Laddar…
Vi testade med inomhustermometer och vi utgick från att det var en portabel AC vi testade, inte en som krävde fast installation med spånskivor etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Portabla ac KRÄVER obönhörligen en frånluftmöjlighet för den varma luften, annars eldas det för kråkorna. De portabla som testats använder inneluften för kondensorkylningen och blåser ut den vilket skapar ett stort undertryck i rummet, har man då slangen hängandes genom fönstret utan att täta tills så kommer lika mkt värme tillbaka in och ACn får svårare att kyla därav mindre tempsänkning. Så gör om gör rätt.

Rent konkret räknar vi kyltekniker med 1 kw/10m2 yta i en bostad. De borde dessa maskiner klara av.
 
I
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi testade med inomhustermometer och vi utgick från att det var en portabel AC vi testade, inte en som ikrävde fast installation med spånskivor etc.
För min del är ni förlåtna. Tanken att ta tag i testning av produkter är god, om den haltar lite i början är det förståeligt.
Och vem vet, kanske har det räddat en och annan från att göra en dålig affär, mycket tack vare vissa kommentarer.
Ska man kyla ett rum måste självklart värme forslas bort i någon form.
Helst ska man inte tillföra värme vilket görs via sådant som varm tilluft eller en kompressor.
Att tro att man med en träskiva hindrar luft att komma in är ju bara dumt, volymen du pumpar ut måste självklart ersättas.
Optimalt är således en så kallad splitt, allmänt benämnd som värmepump. Den cirkulerar luften, kyler om man vill det, den har värmealstraren utomhus.

Men nu var det inte det som skulle testas. Min personliga åsikt är att alla på marknaden förekommande, ( vad jag vet ), så kallade portabla AC är skit.
Det bästa jag upplevt beträffande sådana var en Mitsubishi. Den fungerade så att man fyllde en behållare med vatten. Detta vatten hettades upp i kylprocessen till att bilda ånga som blåstes ut genom ex fönstret. På så vis blev det mindre luftvolym som behövde ersättas samtidigt som effekten ökades. Tyvärr ser man inte sådana system längre, kanske blev de för dyra, vill minnas att den jag hade var inköpt för över 30 tusen.
Sedan fanns en modell som använde två av dessa gigantiska slangar, man kylde kondensorn med enbart uteluft, vet inte om man med rätta kan kalla en sån portabel.

Ett enkelt och billigt sätt att kyla rummet är att skaffa en luft-vatten växlare, en bilkylare går bra, koppla den med slang till kallvattenkranen och avlopp, sätt en fläkt bakom, låt vattnet strila igenom, det behövs inte mycket flöde för att sänka temperaturen i rummet, trots att temp skillnaden är mindre än luft-förångare i en ordinär kylanläggning. Om man kan anse att en sådan skapelse är portabel eller ej vet jag inte, men ta det som ett tips till behövande och glöm inte lägga något under att samla kondensvatten i.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju få effekt av en ac även om man inte transporterar ut värmen ur rummet. För att svalka sig själv räcker det att man sitter i luftströmmen för den nerkylda luften. Sen att medeltemperaturen i rummet som helhet höjs är ju en liten nackdel ;)
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.