pelrik pelrik skrev:
Men bör man inte ha tak/lock för att undvika att de blir för blöta samt förhindra lakvatten att läcka ut?
Nja, det är ju trädgårdsavfall, inte matrester så det tror jag inte behövs
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Problemet är nog snarare för torra komposter så tak är inget att ha på en trädgårdskompost. Det jag tänkte på är behovet av syre. Hur går det med ventilation? Annars mycket snyggt.
 
  • Gilla
varmkorv och 1 till
  • Laddar…
Micleg Micleg skrev:
Problemet är nog snarare för torra komposter så tak är inget att ha på en trädgårdskompost. Det jag tänkte på är behovet av syre. Hur går det med ventilation? Annars mycket snyggt.
Mm, syre hade jag nog inte tänkt på :whistle: tror ni som är trädgårdskunniga att det blir ett problem.
 
Lite sent förstår jag men hade det inte gått med vattenglas istf kallasfalt?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H hertzbo skrev:
Lite sent förstår jag men hade det inte gått med vattenglas istf kallasfalt?
Ja lite sent kanske ;) vattenglas, kanske det...
 
Hittade detta med en googling.

"Lufttillförsel viktig
Kompostering sker när organiskt material bryts ned av luftens syre. Det är en så kallad aerob process. Färskt material kräver mellan fem och sju liter luft per kilogram torrsubstans. I slutet av processen minskar behovet ner till omkring 2,5 liter."

Har själv en gallerkompost där jag enbart komposterade klippt gräs. Det blev för kompakt och komposteringen gick väldigt långsamt och det blev mer en rutten sörja av gräset än fin kompostjord. Se till att varva med avfall som inte är så kompakt och borra lite hål i planket och rör runt då och då!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Ja kanske får bli några hål i plankorna...
 
Hej!
Som odlingsnörd hittar jag alltid fel och brister på vad andra och jag själv gör.

Först och främst vill jag säga att det du gjort är en av de snyggaste och praktiska "grovavfallsuppsamlingar" jag hittills sett.
Bra jobbat, kommer att använda mig av samma utformning som du har när jag gör lite omarbetningar i trädgården.

Som kompost är den inte optimal, den får inte nog med luft om man har kladdigt trädgårdsavfall, ser inget problem med det, lätt ordnat, du varvar bara gräs, grenar, hushållsavfall (grönsaker/rotfrukter/bär och frukt), nackdelen är placeringen om man vill slänga kött, fisk och skaldjur... Vilket jag förstår att du inte tänker göra.

Jag håller inte riktigt med att om du endast skall slänga trädgårsskräp i komposten, att den saknar luft är inte problemet, största problemet är att din kompost blir för torr, det kommer att ta flera år att få en bra nedbrytningsprocess, lätt ordnat, finns bra produkter (öka nedbrytningsprocessen) och vatten att vattna med.

Om du märker att det blir för vettigt i botten, börja med grenar, eller lägg i lite grövre stenar i botten, hål behövs inte i planken, tror ja iaf.... helt säker kan jag självklart inte vara.

Försök att lägga ganska tjocka lager med gräsklipp, rabarberblad, nedfallen frukt.... annars blir det ingen bra process för ny jord.

Ser inga direkta problem med din konstruktion, tjäran/asfalten är väl det enda, den hade du kunnat skippa, blir inga problem i längden förvisso....

Otrolig snyggt utförd kompost...

Mvh P-A
 
  • Gilla
leby och 2 till
  • Laddar…
Ja man kan ju inte lyckas jämt så jag får väl ge upp mina karriärplaner på kompostbyggare ;) men inte så dåligt att ha byggt en bra "grovavfallsuppsamling"! Jag ska villigt erkänna att trädgården och dess skötsel inte är min starka sida, vi får väl se det kanske multnar lite annars får jag väl köra bort det när den blir full. Putsningen är jag i alla fall nöjd med :p
 
  • Gilla
Haget och 1 till
  • Laddar…
Hösten är här och även denna sommar har det trots allt gått framåt. Visst, det går saktare för varje år men lite händer fortfarande.

Det skulle ju bli ett nytt förråd där det gamla var tidigare, ja lite längre fram på tomten men nästan. Hade bestämt mig för att ta lite hjälp så inte all ledig tid gick till detta (hade ju fullt upp med komposter ;-). Tänkte ta in snickaren några dagar så stommen kom upp så kunde jag göra lite kring jobb, tak och lite annat.

Jag hade tidigare köpt på mig en riktigt fin dörr som var tänkt till källaren men där ändrade jag mig och nöjde mig med en ingång. Nu får den komma till användning på förrådet. Hade även köpt ett gammalt fönster som var tänkt att bli ett skåp för typ 10 år sen som aldrig blev av, nu kunde det komma till användning. Fönstret saknade förstås karm.. Sånt är ju roligare än att spika stomme så ner i källaren

Riktade upp lite virke

Bearbetat trävirke med urfrästa spår på en verkstadsbänk som förberedelse för fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräste ur för bågen

Trähörn tillverkade för fönsterkarm staplade på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplade sågade träbrädor på en arbetsbänk i en verkstad, förberedda för fönsterkarmstillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen ska dom i hop i hörnen

Träbearbetning med notfräs och klämfästen på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vända och vrida, man skulle ha fler notfräsar

Trähantverk i verkstad med urfrästa spår i virke, framtaget för karmkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbit med urfrästa spår nära en kapmaskin, snickeri för fönsterkarm i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bearbetade träbitar med utfrästa spår och utstående tappar på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använder sågen för att spara lite tid och kapar bort överbliven tapp

Träbearbetning med virke och verktyg på ett arbetsbord i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag egentligen inte vet hur man gör så är det säkert sånt man borde gjort annorlunda men det brukar funka..

Träbearbetning med fräsmaskin där virke fräses ur för en båge vid tillverkning av fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässigt bearbetade träprofiler med urfrästa spår på ett snickarbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädelar med urfrästa tappar och slitsar på en arbetsbänk, verktyg och såg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man får använda vad man har som offer bitar och mellanlägg

Bearbetning av trä med en fräsmaskin, skapande av en träbåge för fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar det närma sig

Hantverk av träkarm på arbetsbänk, frästa spår och tappade hörn syns, inomhus i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av en handgjord träfönsterkarm med inslag av hantverksarbete och snickeridetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av sammanfogade träbitar med halvtrafogning i ett pågående snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en båge i...

Nykonstruerad fönsterkarm i en verkstad med verktyg och trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träbearbetning med fräs och såg för att tillverka karm till gammalt fönster i verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snickeriarbete av träprofiler med urskurna delar och frästa spår på ett arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bearbetade trävirken och notfräsar på arbetsbänken i en verkstad med en vit dörr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 10 till
  • Laddar…
Inspirerande och snyggt, ska visa maken och se om hans inspiration ökar :)
Behöver jobbas fram några sådana härhemma med.. (y)
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Egentligen skulle man väl inte berätta men det är väl ändå inte så många som läser.
Jag hade som sagt bokat snickare för att slå upp stommen. Jag hade ritat förrådet själv och även om jag hade väldigt klart för mig vad jag ville ha så är väl rit kunskaperna begränsade...

Sagt och gjort, dag ett stommen rest

En halvfärdig trästomme till ett förråd under konstruktion med takstolar placerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme av ett pågående byggprojekt för ett förråd med höjdskillnad på taket och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag 2, panelen på plats, skönt det går undan!

Nybyggt trädgårdsförråd med träpanel och oproportionerlig dörr och fönster, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt förråd med lutande tak, en stor dörr i fronten, placerat på en grusplan med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar det roliga..... visst ser det "fel" ut? Dörren ser liten ut och gaveln hög... Måtten är nu 220 på den låga sidan och 260 på höga, förrådet är 250 brett och 550 långt.

Inte kan man ändra sig nu? det vore ju helt stolligt, pappen på taket är ju också på plats, en dag till så är snickarn klar.

En natts sömn senare fattas beslutet. Kapa ned taket 20cm och bygg nytt.... det sved ;-)

Inget tak längre, ops!

Ett nybyggt litet förråd med träpanel, en släpvagn med träavfall, och ett ihopfällt bord bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt träförråd under konstruktion med synlig stomme och väggpaneler mot träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag 4 , nytt tak på plats (ska medge att jag på kvällen efter rivningen direkt plockade ihop allt som kapats bort och körde till återvinningen, då kunde jag lura mig själv att det aldrig hänt!)

Träförråd med asymmetriskt tak och stor dörr, nybyggt bland gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt träförråd med platt tak, vit dörr och ett fönster, intill en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket bättre, precis som jag hade sett det framför mig när jag ritade, hade nog varit billigare att leja bort ritandet än att kapa taket men men...

Det blir bra, kort sidan som har "garageport" ska bli moppe (och kanske mc senare) parkering. Det skall alltså in en mellanvägg på lagom avstånd när tiden och lusten faller på. Men nu är det rejält!

Inre vy av ett nyligen uppfört träförråd med synliga stommar och en vit dörr med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På baksidan har jag tänkt ett lite upplag av låga grejer, vill ju att förrådet skall vara lite dolt och inte synas för mycket annars hade man väl kunnat ha fullhöjd men nu syns knappt de extra kvadraten. Jag räknar med att få in snöslunga, grill och 2 uppsättningar däck.

Nybyggt förråd med öppen "garageport" där en gul snöslunga är parkerad inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åtminstone nummer 1 funkar bra.

Om det mot förmodan är någon som läst alla mina inlägg i tråden så såg ni en liten tjej som "hjälpte" mig lägga golv, hon var väl så där 3-4 år.

Åren går och nu fick jag hjälp igen

Person målar en nyligen byggd förrådsstomme i olika färger, står på släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt grått förrådshus med vit skyddad dörr och ett fönster, täckt av blå presenning undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret på plats, ville bryta kulören från det som fanns tidigare, har länge retat mig på en tomt där dom har 5 hus som är olika stora kopior på det största, jag gillar inte det men alla är vi olika. Här ville jag bryta både stil och kulör.

Ett nyinstallerat fönster med röd karm i en grå trävägg, reflekterande den omgivande naturen i glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd dörr med fönster mot en grå betongvägg under renovering, skyddad med blå presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt grått förråd med takändring, plastöverdragen dörr och rött fönster, redo för detaljarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smygvisar färdigt även om taket är kvar att redovisa...

Nybyggt grått förråd med röda dörrar och fönsterkarmar, innan takjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänk hur mycket lättare det är att ladda upp bilder efter att fibern blev installerad efter bara 22 månader från beställning:)
 
  • Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
Ser bra ut (y)
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Snygg röd färg på dörrarna, bryter av fint! :)
Tror inte alls du kommer få plats med allt du tänkt dig ;) får man aldrig!
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
S
leby leby skrev:
Hösten är här och även denna sommar har det trots allt gått framåt. Visst, det går saktare för varje år men lite händer fortfarande.

Det skulle ju bli ett nytt förråd där det gamla var tidigare, ja lite längre fram på tomten men nästan. Hade bestämt mig för att ta lite hjälp så inte all ledig tid gick till detta (hade ju fullt upp med komposter ;-). Tänkte ta in snickaren några dagar så stommen kom upp så kunde jag göra lite kring jobb, tak och lite annat.

Jag hade tidigare köpt på mig en riktigt fin dörr som var tänkt till källaren men där ändrade jag mig och nöjde mig med en ingång. Nu får den komma till användning på förrådet. Hade även köpt ett gammalt fönster som var tänkt att bli ett skåp för typ 10 år sen som aldrig blev av, nu kunde det komma till användning. Fönstret saknade förstås karm.. Sånt är ju roligare än att spika stomme så ner i källaren

Riktade upp lite virke

[bild]

Fräste ur för bågen

[bild] [bild]

Sen ska dom i hop i hörnen

[bild]

Vända och vrida, man skulle ha fler notfräsar

[bild] [bild] [bild]

Använder sågen för att spara lite tid och kapar bort överbliven tapp

[bild]

Eftersom jag egentligen inte vet hur man gör så är det säkert sånt man borde gjort annorlunda men det brukar funka..

[bild] [bild] [bild]

Man får använda vad man har som offer bitar och mellanlägg

[bild]

Nu börjar det närma sig

[bild] [bild] [bild]

Och en båge i...

[bild]

För att inte veta hur man gör så ser det väldigt bra ut!
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.