Regnat mycket, fredag, lördag och söndag 16.00, det har kommit mera nederbörd under tre dagar än på hela sommaren, skönt att bara vattna växthusen.

Färgglada hemodlade tomater av olika sorter och en gul morot på ett mönstrat fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plockat lite tomater.

Kapkrusbärsplantor i kruka utomhus med yngre plantor i mindre kruka framför, mot grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapkrusbärsplantorna som stått utomhus börjar komma ikapp de vi haft i växthusen.

Kapkrusbärsplantor som står i rader i en trädgårdsbädd med stödpinnar, nära grönväxande bondbönor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De gillar att stå utomhus, i skydd av en lönn och nära bondbönorna.

Kapkrusbärsplantor med gröna blad och gula frukter som växer nära marken med grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De mognar för fullt....
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Det blev målningsväder, så jag har kunnat fortsätta måleriprojektet att snygga till odlingslådorna med ett färgglatt bygge. Den blå färgen var maffig, blank och synlig. Den svarta och vita lite mer diskreta. Dessvärre hade färgen i två burkar torkat, så ett gäng plankor är fortfarande bara grundoljade. Det gäller att hålla hjärncellerna pigga under målningen, så att man inte råkar måla på det som kommer att bli insida i holkarna. Fåglarna vill visst inte ha färg på insidan.

Ny målade blå plankor för odlingslådor placerade för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålade svarta plankor till odlingslådor torkar utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålade träplankor för odlingslådor i vit färg ligger på ett underlag för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Olmålade träplankor förberedda för målning, staplade ovanpå varandra på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målningen går så fort att det är dags att göra en ritning på fågelholkarna. Det är säkert enklare att montera dit dem innan man skruvar upp allt på odlingslådorna.
 
P Pagno skrev:
Kapkrusbären och gyllenbären börjar mogna.
Hur vet man att kapkrusbären är mogna? Ska höljet bli torrt som papper som de är när man köper dom?
 
J Joh_81 skrev:
Hur vet man att kapkrusbären är mogna? Ska höljet bli torrt som papper som de är när man köper dom?
Att de börjat torka är bara en del av mognaden, när de torkat så blir de transparenta, man ser att bären blivit gula/orange då är de mogna.

Om man vill vänta lite efter att bären är orangea så kan man skaka lite lätt på busken, då faller de klara bären ner.

Om man har gyllenbär, en physalissort, så sitter de hårdare och vill inte gärna lossna lika lätt som kapkrusbären.

Bären blir inte transparenta, "höljet" runt bären avser jag då....
 
Redigerat:
Litet barn i randig pyjamas plockar tomater i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Minsta killen ordnar frukost själv!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Jag har räddat några plantor som vuxit i gräsmattan. De ser i och för sig lite ledsna ut nu, men kanhända tar de sig. Säkert skulle de inte överleva i gräsmattan i alla fall. Någon gång kommer jag antagligen att klippa gräsmattan och då ligger småplantor risigt till.

Räddade plantor som ser lite vissna ut planterade i jordbruksmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Pallat äpplen
 
  • En stor gul IKEA-kasse full med nyplockade gröna och några röda äpplen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Det är dags att tömma ogräshinken. Snart blommar ogräset!

En överfylld vit hink med ogräs på en träyta, indicerar trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
[bild]
Sickna små sötingar!
Hoppas att de inte blir större bara ;)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Pallat äpplen
Ifrån Ullared? Är inte det en jävla bit för dig? Finns det inte äpplen där du bor? :)
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ifrån Ullared? Är inte det en jävla bit för dig? Finns det inte äpplen där du bor? :)
Nejfan. Jag är en lat människa ;)

Jag snodde dom från huset som banken äger och där jag bor ;)
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Nejfan. Jag är en lat människa ;)
Skicka mig en hundring så skall jag skicka dig äpplen så det räcker ända till begravningskalaset :rolleyes:

Pratade med en granne i förrgår, som sa att hans morsa gjorde äppelpaj på fjolårsäpplena så sent som i fredags.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Skicka mig en hundring så skall jag skicka dig äpplen så det räcker ända till begravningskalaset :rolleyes:

Pratade med en granne i förrgår, som sa att hans morsa gjorde äppelpaj på fjolårsäpplena så sent som i fredags.
Ha ha Det kan bli en förbannelse med för mycket ;)

Jag har som tur är lovat bort större delen till kusinens häst :)

Gjorde 2 liter äppelmos innan och så ska grabben smöra för lärarna.. Där lär det gå åt äpplen :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
och så ska grabben smöra för lärarna
Ni glömmer väl inte det röda sidenbandet, knutet i rosett runt äpplet?

Fungerar nog bäst på lärarinnorna dock.
Till lärarna en äppelprodukt kallad Calvados kanske :cool:

PS
Glömde Tramsvarningen.
Nu får jag väl en moderator på mig igen :worried:
 
Redigerat:
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Har format en damm och sedan reglar upp med 45x145 bärlinor och 45x95 tvärsgående med ca 500 cc Byggstadiet av en damm med reglar, armeringsmatta, och vattenspel i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En dammkonstruktion med bärlinor, armeringsmatta och geoduk, och ett centralt vattenspel omgivet av runda stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
för att skapa ett golv att lägga stenarna på (750 kg). På reglarna har vi lagt armeringsmatta , svetsat nät och överst geoduk. . I mitten ett vattenspel från vattenliv, Water Quintet. Nu återstår att fylla på med sten.
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.