Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det var inte frågan om huruvida den fungerar gear eller inte, utan om hur mycket som kan avsättas till varmvatten. Jag kan säga att det inte är mycket, baserat på en god väns installation.
Mycket märkligt. Då de flesta bergvärmepumpar prioterar VV.
Din "gode vän" måste ha fipplat med inställningarna helt galet.
 
P Patrik Lidstedt skrev:
Nu blev det mycket siffror hörrödu:)
Tagga ner lite.

Det var väl inte snack om att vi skulle bygga det billigaste värmesystemet?

Ta lite luft nu så får vi se om det dyker upp någon mer som vill hänga upp 3 brödrostar på husväggen och hävda sig!
Lägg ner dina försök till härskarteknik och förminskande.
Du har fel. Rädda ditt ansikte och bara backa lite snyggt istället för att hamra på dina egna åsikter och försöka trycka ner andra.

De med förnuft och möjlighet hänger pengabesparande llvp och sätter de 200 kkr på banken, som du istället väljer att spendera på onödigt komplicerade lösningar.

Så tagga ner du själv och passa på att lära dig lite hyfs och att hålla dig till sakfrågorna.
 
De med förnuft väljer bergvärme som utan problem kan göra vv även vid årets kallaste dag.. :crysmile:
Med tillkopplad frikyla och en FTX för ventilation.

Det finns två sidor av samma mynt..
 
  • Gilla
Patrik Lidstedt
  • Laddar…
Det är väl ingen som monterar in en llvp i ett nybyggt hus ? Måste vara det mest idiotiska förslaget för ett nybygge. Men ok i gamla hus som komplement till direktverkande el.
 
  • Gilla
cullberg och 2 till
  • Laddar…
tommib
LLVP har bara ett existensberättigande som komplementvärme och komfortkyla. Det fasta värmesystemet bör vara vattenburet och helst då golvvärme eller lågtemperaturradiatorer. Förutom att man måste lyssna på fläktljud med LLVP, både ute och inne, så måste alla dörrar stå öppna hela tiden för att få ut värme i alla rum. Jag värdesätter väldigt högt att kunna stänga om mig, likt många andra människor.

En stor fördel med vattenburen värme som är vettigt konstruerad är att man kan byta värmekälla om en bättre blir tillgänglig. T.ex. om man vill elda ved/pellets (kulvert från t.ex. teknikhus), köra solpaneler, eller till och med köra elpanna om det mot förmodan skulle vara ett rimligt alternativ. Man kan också köra kombinationer av dessa. Man kan med ett vattenburet system till och med koppla på en vattenmantlad kamin som kan stå för både värme och mysfaktor om man vill. Med LLVP är du bunden till el och dina pumpar. Ditt alternativ är direktverkande el. Om du vill byta senare måste du göra extensiva modifieringar i huset, vilket inte behövs med vattenburet system.

Komfortkyla löser du lättast med fläktkonvektorer på strategiska platser. Ja, de tar lite plats och du har då fläktljudet men om man stör sig på det kan man kombinera dem med golvvärme så att man bara behöver köra fläktarna för kyla. Dyrare, javisst, men markant ökad komfort. Det kan jag betala för. I ett nybygge så är rördragningen inte något som helst problem om man bara tänker till lite.

Ventilation görs lämpligen med FTX så att man kan styra den separat. Inte heller FTX är ett problem i nybygge.

Ja, bergvärme är dyrare, men har stora fördelar i driftsäkerhet (elpatron som inbyggd backup) och komfort (möjlighet till frikyla, vs FLVP). Troligen är livslängden bättre på BV än på LLVP. När du sen behöver uppgradera så är borran redan där om den är korrekt dimensionerad, så priset för ett pumpbyte blir inte så stort. Man slipper också se fula utedelar på sitt hus/på tomten. Man slipper se fula innedelar (förutom om man vill ha frikyla). Man får varma golv, vilket uppskattas av de flesta (förutom lustigt nog, min fru).
 
  • Gilla
Bernieberg och 4 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Lägg ner dina försök till härskarteknik och förminskande.
Du har fel. Rädda ditt ansikte och bara backa lite snyggt istället för att hamra på dina egna åsikter och försöka trycka ner andra.

De med förnuft och möjlighet hänger pengabesparande llvp och sätter de 200 kkr på banken, som du istället väljer att spendera på onödigt komplicerade lösningar.

Så tagga ner du själv och passa på att lära dig lite hyfs och att hålla dig till sakfrågorna.
Hur kan du få skillnaden till 20000 kr en bergvärme anläggning till ett nytt hus bör inte kosta allt för mycket gissningsvis 130000 kr slangen till golven är inte dyr om det är gjuten platta ska det vara skivor och plåtar kostar det mera men vad kostar 3 st luft pumpar samt 1 st vv beredare ? och sen lär det behövas ett antal el radiatorer. Nu tror jag mest det här är en rolig jämförelse för gissar att det är svårt med bygglov med luft/luft vp och direkt el. Luft luft vp är väl mest en nödlösning man väljer om man inte har vatten buret och inte vill dra in det komfort mässigt är det ju ingen höjdare men spar bra med pengar för liten investering om jag skulle bygga garage skulle jag installerat luft pump direkt.
 
Går ju sätta ett kylbatteri på FTX'en om man vill slippa fläktkonvektorer (y)
 
S smurfen72 skrev:
Hur kan du få skillnaden till 20000 kr en bergvärme anläggning till ett nytt hus bör inte kosta allt för mycket gissningsvis 130000 kr slangen till golven är inte dyr om det är gjuten platta ska det vara skivor och plåtar kostar det mera men vad kostar 3 st luft pumpar samt 1 st vv beredare ? och sen lär det behövas ett antal el radiatorer. Nu tror jag mest det här är en rolig jämförelse för gissar att det är svårt med bygglov med luft/luft vp och direkt el. Luft luft vp är väl mest en nödlösning man väljer om man inte har vatten buret och inte vill dra in det komfort mässigt är det ju ingen höjdare men spar bra med pengar för liten investering om jag skulle bygga garage skulle jag installerat luft pump direkt.
Exemplet var bergvärme, vattenburet OCH ett ftx med kylbatteri och borra med naturlig kylning. Alltså två borror, ett värmesystem och ett ventilationssystem med kylning. Då blir troligen skillnaden minst 200 kkr.
 
Varför två borrhål?
Behövs bara ett, även med tillkopplad frikyla.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Varför två borrhål?
Behövs bara ett, även med tillkopplad frikyla.
Ok...hur kyler du under varm sommardag utan borra eller jordslinga eller tillgång till en sjö?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ok...hur kyler du under varm sommardag utan borra eller jordslinga eller tillgång till en sjö?
Ahh. Du använder samma borra till två system.
 
Exakt (y)

Man behöver en borra med kollektorslang.
På denna kopplas en cirkulationspump som pumpar brine till kylbatteri eller konvektor.
 
Det finns en fördel till med BV och frikyla.
Men tillför energi till berget när det pumpas ner varmare brine i hålet (y)

Men jag tycker det är lite läskigt med kyla i trähus..
Kondens...
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Exakt (y)

Man behöver en borra med kollektorslang.
På denna kopplas en cirkulationspump som pumpar brine till kylbatteri eller konvektor.
Japp. Jag är med. Dock fortfarande två system, och därmed två möjliga felkällor. Dessutom, återigen, väldigt mycket dyrare, och fler argument som jag nämnt tidigare i tråden.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Exemplet var bergvärme, vattenburet OCH ett ftx med kylbatteri och borra med naturlig kylning. Alltså två borror, ett värmesystem och ett ventilationssystem med kylning. Då blir troligen skillnaden minst 200 kkr.
Man använder naturligtvis samma borra allt annat vore riktigt dumt. Vent system lär du behöva även med luft luft vp. kylning via ftx funkar men ger låg kyleffekt så fläkt konvektor är bättre om man orkar med ljudet och vill ha rejäl kyla. Min fråga kvarstår hur kan det skilja 200000 kr ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.