Jag förstår inte riktigt hur du tänkt dig fortsätningen på konstruktionen. Jag bygger sånt här dagligdags och som jag skrev tidigare bör du bygga en ram av virke. Hur ska du montera tyget?
 
Tyget tänkte jag väl stapla i MDF:ens ändträ. Den ide till konstruktion som vi använde kom farsan på, med lite hjälp av en snickare på hans jobb. Men då finns det bättre sätt alltså? Jag vet att du sade det om ram tidigare i tråden. Menar du så här då?
3D-modell av en stående hylla med MDF skivor på sidorna och hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plus MDF på sidorna.
 
Jag har två funderingar. Hur skulle de kunna tippa och hur reste du de? Monterades de verkligen på backen som de ser ut på bilden? Borde inte diagonalen på lådan vara mer än takhöjden? Sen tror jag repor alltid kommer kunna komma så länge de finns sand i vägen. De baserat på min eget vitrinskåp med förvaring bakom, de har ca 5mm frigång före plastmattnan kom. Man hör när det är något under :)

Så dammsug innan du flyttar de är mitt tips, ett par borst i framkant kan fungera men inte så snyggt.
 
larry78: De är 5 cm lägre än taket = 2 cm frigång för diagonalen. Så de gick jättebra att resa. Tack för tipset om städningen!

Björn:
Du skulle inte vilja skissa en snabb design hur du tänker dig hela konstruktionen? Eller är min bild så du tänker?
 
Redigerat:
Nu har jag tagit isär ena gobo:n. Jag gör om dom. Åker in till Byggmax och köper extra reglar. Tror du min design funkar Björn? Eller hur skulle du gjort?
 
Nu har jag redan börjat. Är klar med en sida. Tar jättelång tid... Mäter och sågar varje regel med millimeterprecision. Kör med en geringssåg för att få det exakt rakt. Sen sätter jag ihop det med vinkel och måttband med millimeterprecision där med. Vet ej om det är overkill men nu SKA det bli rakt och i vinkel. Kryssmätte och det var 0,3 mm skillnad mellan hörnen. Det måste ju räknas som godkänt. Jag blir nog inte färdig i helgen i alla fall. Har fått ihop en sida på en gobo endast och det tog sju timmar. Känns som att jag är för noga, men jag vill inte att det blir snett eller att det blir en glipa någonstans. Sen så jobbar jag själv också, då tar det ju längre tid.

Hur som helst så blir jag nog klar med en gobo innan helgen är slut i alla fall.
 
Lite bilder!
Byggnation av träram på golv med verktyg, skruvar och tvingar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träram på golvet med verktyg runt omkring, kontroll för 90 graders vinklar under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähantverksprojekt med noggrant konstruerad träram på golv, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggd trämöbel med raka vinklar och klämmor på ett parkettgolv med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksprojekt med träplankor som hålls samman av klämmor för att uppnå 90 graders vinkel i inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träkonstruktion som ser ut att vara en bänk eller hylla under konstruktion, står i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion av en gobo med tvingar för att säkerställa raka vinklar och ingen glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska det ta mig tusan vara 90 grader, rakt, och inga glipor! :)

Kvar att göra är hjulen och att kryssmäta. Tänker att jag gör färdigt bägge gobosarna och ställer dem bredvid varandra och tvingar fast dem i varandra och sen kryssar dem med stålbanden. Då minskar jag chansen för glipor ännu mer, tänker jag.
 
Renoverat trärack med kryssförstärkningar i ett rum, nära fönster med persienner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Högra gobon omgjord och klar! Hoppas det var så här du menade Björn! :)
 
En fråga till dig Björn. Vad rekommenderar du för tyg? Jag vet att man skall kunna blåsa igenom tyget och att det skall vara lite stretch i det, men jag vet inte vart jag skall leta. Vad för tyg brukar du använda?
 
Helt rätt, du behöver kunna blåsa genom tyget. Om du vill komma billigt undan köper du på Ikea. Dock så går den kvaliteten (har inget med ljudet att göra) inte att jämföra med dyrare tyger som är bättre vävda och därmed ger ett snyggare sluttesultat.

Jag jobbar med sånt här dagligdags och ofta använder jag Karat från Svensons eller BlazerLite från Camira beroende på vad kunden önskar.
 
Ok tack för svar! Blazer Lite var trevligt, hade den färgen som jag ville ha. Vart köper du tyget? Hittade ingen butik som sålde.
 
Jag köper direkt från England. Dom har ingen försäljning direkt till konsument. PM:s om du behöver så hjälper jag dig.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Ok, det låter dyrt! :) Skickar PM!
 
Dyrt är bara de som inte är värt pengarna. Glöm inte regel nummer 1, en hobby har ingen budget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.