Eller denna idén:
3D-modell av en tom träregal utan MDF-skivor, med diskussion om isolering i forumtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utan MDF skivor i mitten. Då sparar jag ytterligare 10 kg. Isoleringsskivorna staplar jag på varandra på botten plattan. De längst fram och längst bak kläms fast i regel facket, de i mitten ligger staplade på varandra, på högkant. Skulle det funka? Vet att isoleringen inte får komprimeras, då ändras luftflödesmotståndet. Finns det risk för det när de står på högkant på varandra, att de längst ner komprimeras? Och behöver jag kryssa varje fack eller räcker det med ett?
 
Hej!
Som det ser ut nu så blir det byggstart på lördag, farsan kommer upp då med släp och hjälper mig att inhandla allt och börja bygga. Farsan föreslog en helt annan design, vad tror ni om detta? De tvärgående reglarna fäster vi spalterna i. 45x45 reglarna i hörnen fäster vi MDF skivorna i.

Vore gött med en kommentar. Vi spikar denna design om ni inte har synpunkter. Kommer det att hålla? Kommer det att funka?
3D-modell av en trähylla med 45x45 reglar, MDF-skivor, stabiliseringssnören och hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hålla är ju inget problem. Vad ska du ha för hjul?
 
Vad bra att det håller! Har lite olika alternativ till hjulen, är på jobbet nu, länkar när jag kommer hem.


Har en snabb fråga, spalterna på framsidan är av variabel bredd. Tre olika bredder, 240mm, 145mm och 70mm, i en matematiskt uträknad sekvens. Enligt akustikern är tjockleken på spalterna inte viktigt ur en akustik synpunkt men rent konstruktionsmässigt trodde han att för tunna spalter skulle riskera att bågna ut av isoleringen.

Jag vill gärna ha så tunna spalter som möjligt för att göra konstruktionen så lite framtung som möjligt. Hur tunt kan jag gå? Skulle 6mm MDF funka? Eller hur tunt kan jag gå?

Skulle uppskatta ett snabbt svar då jag är i kontakt med ett sågeri som skall såga upp spalterna åt mig och de behöver veta snarast!

/Jens
 
Det kallas för "slats" med binär talserie och dess tjocklek spelar mycket riktigt ingen roll.
Eftersom isoleringen inte får komprimeras är tjockleken på panelen inte kritisk. Var noga när du skär isoleringen så inte tyget bågnar. Tyga även baksidan.
 
Ok tack så mycket! Då kör jag på 6mm då!

En till fråga. Håller på och konstruerar hörnen. Hur hindrar jag isoleringen från att falla bakåt? Dvs hur håller jag fast den på baksidan? Får jag köra ett till regelverk 24 cm ut från väggen? Som på denna bild:
3D-modell av hörn i rum med regelverk, anteckningar om fastbräda i väggen, internet- och antennuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller går det att lösa på annat sätt?
/Jens
 
Hönsnät eller murarsnöre.
 
Ok tack, men klarar jag mig på ett regelfack? Eller måste jag ha två som på bilden? Kan jag skippa det bakre och fästa hönsnät/murarsnöre i det främre facket och liksom göra det u-format?

Hur fäster jag murarsnöre förresten? Med häftklamrar?
 
Som jag skrev tidigare så beror lämplig konstruktion på hur du vill att designen ska se ut. Gjorde en enkel principskiss på hur jag tycker du ska göra. Lista runt om med samma tjocklek som spaltpanelen så får det ett dolt och snyggt avslut på tyget. Tyget klamrar du i reglarna. Se upp så du inte klamrar där tyget inte döljs av någon panel. Du bör kunna blåsa igenom tyget.

En principskiss som visar konstruktionen av en vägg med tyg, spaltpanel, reglar och MDF-list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit spaltpanel på vägg med röda inslag och golvlist, konstruktionsskiss för tygmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nice tack för svar! Det går inte att häfta tyget i "ändträt" på MDF:en? Vi kör 19 mm MDF.
 
Jo, det går om du inte klamrar närmare än 20 mm från ett avslut. Dock blir det ju inte så snyggt att göra på detta sätt. Jag tänkte då det kommer vara i ett bostadsutrymme. För funktionen spelar det ju ingen roll.
 
Men om jag ser till att spalterna täcker klamrarna, då borde det inte synas. Eller?

Fast i mitten är det inga spalter så där kommer ju klamrarna synas oavsett om jag häftar i regeln eller i MDF:en. Har du någon ide på hur jag löser det?
Digital modell av en väggkonstruktion med synliga klamrar och spalter samt MDF-paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör som jag förklarat tidigare, dvs att du listar runt om med samma tjocklek som panelerna. Tänk dig att att du har en liksom en sockel både uppe och nere och mellan dessa skjuter du fast panelen. Likadant på sidorna. På så vis blir all klamring dold samt ett snyggt avslut på tyget.
 
Redigerat:
Aha nu förstår jag, du menar en list 6 mm tjock 19 mm bred typ. Det löser ju det på ett snyggt sätt!

En till liten fråga. Efter jag har gjort väggen i Sketch up så ser jag hur snyggt det blir med vita spalter. Har läst om att måla MDF och det verkar vara lite krångligt med sandpapper och flera olika lager. Funderar på att skicka in dom till en målare om det inte blir allt för dyrt.

Jag tänkte då på tjockleken, 6mm MDF går det att måla? Eller blir det något kvar när man målat och sandpapprat i flera omgångar? Bör jag gå upp i tjocklek om jag vill måla dom?

Ps. Jättesnällt att du svarar på mina frågor. I helgen är det definitiv byggstart och det blir bara mer och mer frågor ju mer jag planerar! :)

*redigerat*
Eller vänta läste ditt svar igen och reagerade på en mening. Skjuter man fast panelen? Med häftklammer? Eller menar du spikpistol? Eller hur får man fast den på snyggast sätt?
 
Du kan måla mdf! Grundmåla och sen täckfärg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.