S
H hul skrev:
Rimligtvis väldigt mycket när man väljer att använda ett av deras system vilket denna tråd till stor del handlar om, där av rubriken "Ger Isovers distanshylsa luftspalt (fasadskiva)?"

Det är ju till och med du som hänvisat till deras montagedokumentation och förespråkat att leverantören av sitt system vet bäst
okej så isover är alltid inkopplad vid varje k-ritning som görs. bra att veta
 
H
GK100 GK100 skrev:
Så det börjar lossna lite nu efter detta enorma antal inlägg dvs #267, 268 att det som för en typ person som tex SBH är närmast självklart ska vara så svårt för vissa att kunna acceptera är konstigt. Dvs att man med bästa förstånd under rätt förutsättningar kan bygga med dessa skivor och distanser utan några extra ribbor i vertikal om man inte behöver dem av andra skäl. Och helt utan problem eller förhöjda risker..

nä så som du tänker kan man inte göra.
De är en riskkonstruktion som KAN leda till skador och om man vet om de ska man sträva att inte bygga så när de finns lösningar på problemet.

platta på mark med isolering ovan plattan är också en riskkonstruktion som man slutade med för vissa hus blev fuktskadade, men långt i från alla.
Enligt eran resonemang så skulle man fortsätta med detta eftersom de funkade ibland trots att man visste att de var en riskkonstruktion.

Nu vet vi bättre och bygger inte platta på mark på de sättet längre och samma gör man med tvåstegstätade fasader.
En träpanel med enbart horisontella läkt är inte tvåstegstätad så enkelt är de
 
H
SBH skrev:
okej så isover är alltid inkopplad vid varje k-ritning som görs. bra att veta
Förstår inte va du pratar om, du får förtydliga tack.
 
S
H hul skrev:
Förstår inte va du pratar om, du får förtydliga tack.
bra att du informerar om det
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så. Nu har jag mailat deras support.
2 arbetsdagar, inget svar.

Någon som vill satsa pengar?
 
  • Gilla
Prosit och 2 till
  • Laddar…
Jag har sen några dagar fått svar. Svaret är dessutom från vad det verkar en senior utvecklare. Jag behöver dock tillgång till en dator för att klippa ihop dialogen. Ge mig några dagar tills jag är tillbaka på hemmaplan.

Budgivningen är öppen!
 
Vad gäller budgivningen?
 
Huruvida vertikala luftapalter behövs. Enligt Isover.
 
Ok då får du inget bud, tänkte det rörde SBH och hul. :)
 
Jag tror dom gav ett slingrande politikersvar som ger mer förvirring än klarhet.
 
Spännande ;) Tror att det inte behövs vertikala luftspalter.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så. Nu har jag mailat deras support.
Äntligen!

Såhär såg min frågeställning ut:

"Jag läser information om er fasadskiva på nätet där man kan läsa följande:
http://www.isover.se/isolera-yttervagg-utifran-med-ett-lager-isolering

"Luftspalt bakom träpanel

Luftning bakom träpanel är lika viktigt som bakom andra fasadmaterial. Först och främst bör du vara noga med att välja ett virke av bra kvalitet. Ändträet på panelen ska snedskäras med fall utåt för att vattnet ska rinna av lättare. Skarvarna bör vara förskjutna samt jämnt fördelade över ytan. En lämplig dimension på spikläkten är 28 x 70 mm. Då bildas en luftspalt som medverkar till att inträngande vatten torkar ut.

Det finns olika panelutföranden. Vid stående panel med lockläkt används en bottenbräda som är minst 22 x 175 mm och en lockläkt som är minst 19 x 38 mm. Här sätts spikregeln horisontellt vilket gör att ingen luftspalt bildas. Genom att placera en läkt i höjdled innan den horisontella spikregeln sätts skapas en luftspalt."


Men i monteringsanvisningen finns inte någon vertikal läkt med. Vad gäller? Behövs det vertikala luftspalter bakom panelen?"

-----

Efter några dagar får jag följande (lite goddag yxskaft kan jag tycka):

"Beklagar att ditt mail har ligget obesvarat under vår semester.

I arbetsanvisning visar vi bara exemplet med lockpanel på horisontel läkt.

Om du behöver horisontal läkt t.ex. i samband med liggande panel går det till på samma sätt med hylsor som mothåll."

-----

Så jag förtydligade min fråga:

"Jag är inte säker på att jag förstår svaret. I texten på hemsidan står det att det inte räcker med horisontell spikläkt (vid stående panel).

Hur garanterar man ventilering av panelen med endast horisontella spalter?"

-----

Och fick då följande svar:

"Det blir en svag ventilation i de vertikala springorna mellan brädorna i första lager panel."

-----

Hälsningsfraser och signaturer är bortklippta, i övrigt autentiskt.
 
Jag får erkänna att Isovers svar går helt på tvärs mot min egen övertygelse och som den griniga gubbe jag är kommer jag envist hävda att de har fel.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag får erkänna att Isovers svar går helt på tvärs mot min egen övertygelse och som den griniga gubbe jag är kommer jag envist hävda att de har fel.
Men de verkar väl som Isover är ganska tydliga med att de ska vara vertikal och horisontell läkt för att skapa en fullgod luftspalt
 
H hul skrev:
Men de verkar väl som Isover är ganska tydliga med att de ska vara vertikal och horisontell läkt för att skapa en fullgod luftspalt
Det är din tolkning. :D
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.