Freddan101 Freddan101 skrev:
Planerar installationen av min 790E.1.

Var har ni placerat nätadaptern? Manualen säger att den mer eller mindre måste placeras inomhus vilket ju är ganska märkligt med tanke på att det är en maskin som är gjord för utomhusbruk.

Man bör ju också beakta att man helst ska underhållsladda batteriet någon gång under vintern. Antar att både adapter och laddstationen behöver följa med in i garaget för att man ska kunna ladda?
Jag plockade ur batteriet i höstas och förvarade det inomhus, utan att underhållsladda, och när jag startade i våras höll batteriet ca 90% laddning.
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Jag underhållslalddade inte mitt batteri heller över vintern, hade inte tappat något nämnvärt i laddning.
 
Freddan101 Freddan101 skrev:
Planerar installationen av min 790E.1.

Var har ni placerat nätadaptern? Manualen säger att den mer eller mindre måste placeras inomhus vilket ju är ganska märkligt med tanke på att det är en maskin som är gjord för utomhusbruk.

Man bör ju också beakta att man helst ska underhållsladda batteriet någon gång under vintern. Antar att både adapter och laddstationen behöver följa med in i garaget för att man ska kunna ladda?
Jag har lagt min adapter inne i redskapsnoden och laddstationen direkt utanför.
 
Freddan101 Freddan101 skrev:
Planerar installationen av min 790E.1.

Var har ni placerat nätadaptern? Manualen säger att den mer eller mindre måste placeras inomhus vilket ju är ganska märkligt med tanke på att det är en maskin som är gjord för utomhusbruk.

Man bör ju också beakta att man helst ska underhållsladda batteriet någon gång under vintern. Antar att både adapter och laddstationen behöver följa med in i garaget för att man ska kunna ladda?

Jag satte in klipparen i källaren i höstas.
När jag tog ut den igen i juni var det 93% laddning kvar.
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Tar ni även in laddstationen på vintern?

Någon som monterat sitt nätagg utomhus?
 
Jag tog in laddstationen på vintern.

Nätagg. sitter skruvat på väggen ovanför uttaget utomhus. Hänger en blomstege ovanför som skydd. Eftersom den är ganska högt IP klassad så ska det inte vara nått problem.

Har kommit ut en ny mjukvara som ska fixa pipande i laddstationen när regnsensorn är aktiv. V 2.61
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Nu har min klippare snart varit på service i en månad. De svarade en gång på mail att de inte kunde svara på enskilda ärenden, när jag efter tre veckor undrar hur det gick med den. Nu svarar de varken på mail eller telefon.
Riktigt jävla irriterande.
 
Freddan101 Freddan101 skrev:
Tar ni även in laddstationen på vintern?

Någon som monterat sitt nätagg utomhus?
Jag tar inte in laddstationen över vintern men jag har ett hus till roboten så den slipper iaf snö/regn.
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
M MacMelmac skrev:
Jag tog in laddstationen på vintern.

Nätagg. sitter skruvat på väggen ovanför uttaget utomhus. Hänger en blomstege ovanför som skydd. Eftersom den är ganska högt IP klassad så ska det inte vara nått problem.

Har kommit ut en ny mjukvara som ska fixa pipande i laddstationen när regnsensorn är aktiv. V 2.61
Nåt mer som åtgärdats i den senaste versionen? Går den rakare nu under körning och även när den följer slingan hem för att ladda?
 
Corpes Corpes skrev:
Nåt mer som åtgärdats i den senaste versionen? Går den rakare nu under körning och även när den följer slingan hem för att ladda?
Jag har originalversionen kvar och kommer inte att byta. Tycker den går väldigt bra.
Aldrig några problem och vad spelar det för roll om den zigzaggar lite på hemvägen.
 
M MacMelmac skrev:
Nu har min klippare snart varit på service i en månad. De svarade en gång på mail att de inte kunde svara på enskilda ärenden, när jag efter tre veckor undrar hur det gick med den. Nu svarar de varken på mail eller telefon.
Riktigt jävla irriterande.
Nästan 6 veckor var min borta, fick tillbaka den för ca 2 veckor sen.

Nackdelen med bara 1 service ställe
 
Corpes Corpes skrev:
Nåt mer som åtgärdats i den senaste versionen? Går den rakare nu under körning och även när den följer slingan hem för att ladda?
Ingen aning, såg det på hemsidan. Min är ju på service.
 
M MacMelmac skrev:
Jag tog in laddstationen på vintern.

Nätagg. sitter skruvat på väggen ovanför uttaget utomhus. Hänger en blomstege ovanför som skydd. Eftersom den är ganska högt IP klassad så ska det inte vara nått problem.

Har kommit ut en ny mjukvara som ska fixa pipande i laddstationen när regnsensorn är aktiv. V 2.61
Tack för tipsen. Kommer nog testa att montera nätagget ute på garageväggen och dra el från garaget. Får försöka skydda det en aning mot regn och bevattning.

Vad gäller tak till laddstationen. Hur fungerar regnsensorn? Åker roboten ut och känner att det regnar och åker tillbaka?
 
Någon här som kör worx på en tomt som lutar lite?
Vi har en slänt som lutar ca 35% och jag har varit tveksam om worx skulle fixa detta då detta är precis vad den skulle klara enligt manualen.
Fick låna grannens maskin och gjorde en liten slinga runt där slänten är för att testa. Den klarade utan några som helst problem att åka uppför backen. Men det stora problemet var när den skulle ner då den inte verkar ha någon kontroll i det skedet. Den verkar inte bromsa alls utan den frihjular ner ca 1m och sen låser den hjulen helt och tvärstannar. Den tänker till någon sekund för att sen gå vidare. Detta upprepas några gånger tills slänten är slut.
Det funkar ju ändå men gissar att detta kommer att slita båda på gräsmatta och maskin om den ska åka och tvärstanna.

Grannens maskin är ca 4 år gammal och har aldrig uppdaterats så frågan är om de nyare maskinerna bromsar lugnare ner än denna? Vet tyvärr inte vad det är för modell de har.
 
L
Corpes Corpes skrev:
Nåt mer som åtgärdats i den senaste versionen? Går den rakare nu under körning och även när den följer slingan hem för att ladda?
Enligt vad brorsan sa om min, som har den nyaste. Så går den mjukare än vad hans gör. Har även läst på nätet att den bromsar mjukare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.