Instämmer! VARNING, VARNING för Viking Imow autogräsklippare!!!! Jättedyrt skräp från en jättedålig leverantör som helt saknar kundfokus..
 
  • Gilla
Tommy Sundström och 3 till
  • Laddar…
J Jeepjensa skrev:
Jag Varnar alla från att Köpa Viking robot klippare . För Stihl skiter fullständig i dina fel som uppkommer dom skyller på kunden....
Om Stihl läser detta så kan ju dom vara så vänliga att svar till mig . Har en sprillans ny Robot( deras värsting modell 28700 kr) i Kartong som har gått max 1 timme . Som inte går å använda på min tomt . Den vänder vid träd å startar ej att klippa sen kör runt utan att klippa å när det lutar neråt så stannar den . Då får man starta om den med kod . Återförsäljaren säjer att den är vatten skadad . Jag har inget vatten på tomten .

P.S så länge stihl struntar i mig så kommer jag att slänga skit på dom . å som det ser ut på bilder från deras lager så säjer ju det allt .
KÖP ett annat märke
Hej

Hur gick det med din klippare? Eftersom du hade garanti har du ju möjlighet att lämna in den hos vilken Viking återförsäljare som helst för att få en annan parts bedömning.

Min 632P fungerar numera bra efter byte av slingan då ordinarie kabel var lite för klen och resistansen var på gränsen till vad som var tillåtet och felkod M4013 dök upp då och då i samband med dockning . Nu har jag en Premium HD-kabel från Grimsholm och det har inte varit några störningar alls.
 
Låter mycket skumt - skulle klipparen vara så konstruerad att den kräver en speciell "premium HD-kabel" för att fungera utan problem?
Längdbegränsning av kabeln och vad som sändarmodulen orkar trycka ut är en sak, vilket borde vara det första man kontrollerar vid obskyra problem, men att en specialkabel skulle lösa problemen har jag svårt att tro.
 
E etompau skrev:
Låter mycket skumt - skulle klipparen vara så konstruerad att den kräver en speciell "premium HD-kabel" för att fungera utan problem?
Längdbegränsning av kabeln och vad som sändarmodulen orkar trycka ut är en sak, vilket borde vara det första man kontrollerar vid obskyra problem, men att en specialkabel skulle lösa problemen har jag svårt att tro.
Hej

Enligt manualen så står det att maxlängden för standardkabeln som medföljer är 500 meter, vi fick dock information att man kunde lägga en lägre sträcka bara inte motståndet överskred 15 Ohm. Min installation låg på ca 650 meter och hade vi kontrollmätning med en enkel multimeter ca 14,8 Ohm och klipparen fungerade problemfritt en period men kunde sedan få problem igen. Den aktuella kabeln är ju ingen "special" kabel utan är en kabel med högre kvalitet som därmed kan vara längre än Viking eller för den delen Husqvarnas standardkabel, antar att respektive tillverkare har sina egna varianter av premium kabel men jag valde den från Grimsholm.
/Magnus
 
M mqvist skrev:
Hej

Hur gick det med din klippare? Eftersom du hade garanti har du ju möjlighet att lämna in den hos vilken Viking återförsäljare som helst för att få en annan parts bedömning.

Min 632P fungerar numera bra efter byte av slingan då ordinarie kabel var lite för klen och resistansen var på gränsen till vad som var tillåtet och felkod M4013 dök upp då och då i samband med dockning . Nu har jag en Premium HD-kabel från Grimsholm och det har inte varit några störningar alls.
Stihl Gör ingenting . För att Återförsäljaren SÅMA i uppsala säjer att den är Vattenskadad så nu står den i sin kartong i Garaget . Å jag funderar på vad jag ska göra . Köpte en annan klippare av en annan Levrantör i Uppsala . Så Stihl å SÅMA kan gå å Död , För mig gäller . Dom finns inte för mig längre å kommer ALDRIG att köp eller besöka dom något mer . Jag är kund så jag får göra som jag vill å tänker inte finna mig i att bli lurad av Företag å komma tillbaka .
 
  • Gilla
Elsamimmi
  • Laddar…
@Jeepjensa
Konsumentköplagen ger 3 års reklamationsrätt oavsett vad tillverkarens garanti säger. Om du dessutom reklamerat inom 6 månader efter köpet är det inget snack. Återförsäljaren SKA ta ansvar och antingen reparera eller byta ut produkten. Konsumentköplagen är tydlig på denna punkten. Alla fel som inträffar inom denna tid anses som ursprungliga (6-månadersregeln).
Anmäl saken till ARN så löser det sig säkert, alla seriösa företag följer ARNs beslut.
Ibland räcker det med att meddela återförsäljaren att du ämnar göra en anmälan till ARN för att de ska tänka om.

En anmälan till ARN är inga konstigheter och görs enkelt direkt på www.arn.se
 
  • Gilla
mqvist
  • Laddar…
SMÅ säjer att den är vatten skada . Så jag gick till ARN . SÅMA skickar in bilder på erjade kretskort som dom säjer sitter i maskinen . Jag tar hem min robbot å öppnar den å tar ut alla Kretskort som sitter i å fotar dom men dom ser inte ut som dom som SÅMA visar . Samt jag hittar inget fel på Korten . ARN går på SÅMA . Så nu sitter jag med en maskin som SÅMA tycker att jag ska reparera för minst 16000 kr eller mer som det står på offert . Stihl går på SÅMA linje å vill inte ens ha in maskinen till sig !!!!!
ARN har tagit upp fallet å vill inte ta i det ingen !!!!
SÅMA tycker jag ska ta det på min Hem försäkring !!!!!!!! Det tycker inte jag för det är inte jag som har gjort fel .
 
  • Arg
  • Gilla
il_duce och 1 till
  • Laddar…
Surt när en kund blir bollad mellan tillverkare och återförsäljare, särskilt när det gäller en så här pass dyr produkt.
Idag kan kommunikation med tillverkaren på något socialt forum, ex. facebook hjälpa till att lösa situationen. De vill inte skylta med missnöjda kunder inför andra potentiella kunder som funderar på en viking robotklippare.
 
Det är väl bara bra om kretskorten är fuktskadade, eller menar dom att du på nåt sätt medvetet orsakat fuktskadan, har du använt den utomhus?
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Det hela låter väldigt märkligt. Varför vill inte SÅMA laga maskinen? Även om det är garanti så tjänar dom väl alltid en liten slant på det. Och framför allt en nöjd kund. Om den nu är fuktskadad hur vet dom att det inte beror på läckage? Maskinen kanske läcker in pga fel monterad packning ifrån fabriken eller en spricka i chassit pga transportskada. Var ute för det på en Husqvarna 220Ac. Där låg änden på tätningslisten i kläm mellan chassi halvorna. Det märktes dock inte förens garantin löpt ut men Husqvara tog det på goodwill och tog kostnaden för ett nytt huvudkort. Det går inte lämna in den till en annan Stihl-verkstad för en oberoende bedömning av maskinen?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är väl bara bra om kretskorten är fuktskadade, eller menar dom att du på nåt sätt medvetet orsakat fuktskadan, har du använt den utomhus?
Hej jag kör min robot klippare ute ???????
 
Q quick skrev:
Det hela låter väldigt märkligt. Varför vill inte SÅMA laga maskinen? Även om det är garanti så tjänar dom väl alltid en liten slant på det. Och framför allt en nöjd kund. Om den nu är fuktskadad hur vet dom att det inte beror på läckage? Maskinen kanske läcker in pga fel monterad packning ifrån fabriken eller en spricka i chassit pga transportskada. Var ute för det på en Husqvarna 220Ac. Där låg änden på tätningslisten i kläm mellan chassi halvorna. Det märktes dock inte förens garantin löpt ut men Husqvara tog det på goodwill och tog kostnaden för ett nytt huvudkort. Det går inte lämna in den till en annan Stihl-verkstad för en oberoende bedömning av maskinen?
Ska nästa vecka lämna den till en annan Återförsäljare i ett annat Län . Så får vi se vad som händer .
Personligen så vill jag inte ha den tillbaka . För det bemötande som jag har fått av Stihl så är jag inte intresserad att ha med dom att göra .
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
J Jeepjensa skrev:
Hej jag kör min robot klippare ute ???????
Det är precis det jag menar, när en produkt som är tänkt att användas utomhus får en fuktskada så har dom själva visat på att den är felkonstruerad.
Om det var en robotdammsugare det handlade om, då hade fuktskada varit ett rimligt argument för nekande av reparation.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är precis det jag menar, när en produkt som är tänkt att användas utomhus får en fuktskada så har dom själva visat på att den är felkonstruerad.
Om det var en robotdammsugare det handlade om, då hade fuktskada varit ett rimligt argument för nekande av reparation.
Felkonstruerad är bara förnamnet . när jag pratade med Stihl så skulle den omprogrammeras därför lämnade jag in den tillbaka till SÅMA då hade jag kört den 3 timmar för att jag fick ju gå å leta efter den hela tiden för att den stannade . Klipp ytan är ca 2500 kvadrat stor . Hämtade den på en Torsdag å montering på Lördagen . Började klippa på Söndagen gav upp efter 3 timmar å ringde Återförsäljaren på Måndagen för att få Appen till maskin hänvisades till Stihl ringde dom på Tisdagen Hänvisades till Återförsäljaren . Åkte till Återförsäljaren på Onsdag. Sa att Stihl sa att ni skulle fixa Appen ( inloggning) Dom hänvisade först mig till Stihl . Då började jag tappa tålamodet sa att SÅMA får ringa stihl . SÅMA ringer Stihl å upp ger Orgastionnummer å efter ett stund får jag ett mail till mobilen . Åker hem å installerar Appen . Men fortfarande strull med att den stannar å jag får starta om den . Först stöld skydds koden sen start . efter 11 gången så tröttnade jag å plockade i hopp alllt i kartongen . Å lämnade in den på SÅMA . Efter 3 dagar ringer SÅMAS Verkstad å ber om min stöld kod . Jag frågar värför dom inter använder Verstads koden till maskinen . Svaret var att det tar sådan tid att få . Jag ger dom min kod ( jag kan byta den sen ) . Efter en vecka ringer jag SÅMA å frågar vad som händer med den . Första svaret var att den skulle till Stihl för garanti reparation . Efter en vecka ringer jag ingen å frågar vad som händer då svarar dom att den är Vatten skadad !!!! Å ska inte skickas till Stihl !!! .
Då ringer jag Stihl i Malmö å frågar vad som händer . Dom svarar att Återförsäljaren säjer att den är vattenskadad . Så det finns ingen garanti !!!???????? .
Jag åker till SÅMA för att hämta min maskin då kommer säljaren ut med den löst utan laddstation å kartong . Samt att det gröna skallet ligger löst ovanpå maskin . Jag säjer att jag tar inte i mot maskinen i detta skick . Åker därifrån . kommer hem å Mailar ARN . efter 4 veckor så förlorar jag . SÅMA skickar in bilder på erjade kretskort ??????? . Jag åker å hämtar min robot klippare å plockar isär den å fotar mina kort som sitter i ( kretskorten till motorerna är in smälta i gummi !!!!!) gämmför dom med bilderna från SÅMA !!!!!!! inte samma kort !!!!!! skickar in bilderna till ARN . Fallet avslutat . SÅMA vinner !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


STIHL SKITER I ATT DERAS ÅTERFÖRSÄLJARE FUSKAR .

Jag har bild bevis på det
 
  • Gilla
Elsamimmi och 1 till
  • Laddar…
Om det du skriver är sant, så är SÅMA helt riktigt ett riktigt skitföretag, jag bor i Göteborg så jag riskerar inte att
handla där av misstag, vore synd om fler personer ovetandes utsätter sig för risken att bli blåsta av detta företag.
Har aldrig varit med om att ett företag medvetet har försökt blåsa mig, men jag vet att jag inte hade knutit näven
i fickan och låtit det vara, på något sätt hade jag fått pengarna för maskinen tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.