Anna_H Anna_H skrev:
Eftersom jag vattnade åt bortresta grannen igår så ösregnar det idag. nöjer mig med att stå i fönstret och titta på hur det gula gräset börjar bli grönt igen.

Idag, på eftermiddagen fick vi första riktiga regnet på fyra veckor, det ska bli varmt imorgon igen, skönt att slippa vattna hela odlingsområdet, en dag i alla fall.....
Saknat regnet....
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ombyggd barnvagn omvandlad till trädgårdsvagn, med handhållen borr/skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal barnvagn under renovering med verktyg utspridda på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omvandlad gammal barnvagn utan sittdel använd som trädgårdsvagn på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggd Emmaljunga-barnvagn omvandlad till en svart trädgårdsvagn på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gör man en regnig dag?
Hela familjen städar ur ett förråd, jag råkade fastna med en Emmaljunga - vagn, tippen nästa tyckte tanten, den är gammal och sliten, vagnen alltså, inte jag.

Cabbade ner den lite, pulade om den lite mera, en trädgårdsvagn för lite allt möjligt blev det..... Inte mycket städning blev det för mig, får lite banning ikväll, får väl bjuda på massage och lite söndagsmys för att jag smet undan mellan skräpbärningarna....
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Två nedgrävda tunnor omringade av stenar med näckrosblad synliga på vattenytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är två nedgrävda tunnor. Det finns nog ingen växt som är mer lättodlad än näckros. Det är inte så att man kan glömma bort att vattna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Gjort markarbetet för trädgårdskomposten.

Började i fredags och såhär såg det ut från början i ett hörn av tomten.
Oorganiserad trädgårdshörna med en hög av sten, plankor och reservpannor, färdig för ett komposteringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flytta traven med överbliven sten och reservpannor:
Komposthörna under konstruktion med en trave sten, reservpannor och en påbörjad stödmur av hålsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan var det bara att börja gräva:
Trädgårdshörna med påbörjat markarbete, grävverktyg och stenmaterial för kompostbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha grävt bort alla rötter och jämnat av jorden så behöver jag få det kompakt, då det inte är en uppfart så ville jag inte göra det för jobbigt för mig och jag orkade inte hyra en padda, så det blev att bygga sig en "jungfru":
Hörn av trädgård under arbete med grävd mark, hemmagjord jungfru, skottkärra och spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återigen, lat och snål (ville inte ta mig till grusterminalen, eller ens hämta släpet).
Sjösand, sättsand, börjar på s och slutar på sand, borde funka, och jag kan gräva upp det på andra sidan tomten ;)
Började med en enkelt stödmur också, tog gammal hålsten som blev över från husbygget -71...
Markarbete för trädgårdskompost med jämnad jord och enkel stödmur av gammal hålsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här tog jag helg, och fortsatte med plattläggningen idag måndag.
Funkade helt OK att sätta plattor i, resultatet blev helt OK för en komposthörna speciellt när man tänker på att detta är andra gången jag lägger plattor (första gången var i växthuset där jag bara jämnade ut jorden)
Påbörjad byggnation av trädgårdskompost med lagd stödmur och plattor, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist så gjorde jag hål i några plattor för att låta maskar kunna ta sig upp i det hela.
Nylagda stenplattor för komposthörna med grå, hålade och vattentäckta ytor, omgivna av jord och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Redan i torsdags var jag och handlade materialet:
Släpvagn lastad med byggvirke parkerad framför röd tegelvilla och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultatet blir en pjäs på 3x1x1.1m (BxDxH) med tre fack, två för kompost och en för jordmassor som kommer och går på tomten (bara detta jobb genererade ~600l jord)
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Hämtat grus till grusgången. Ett släp på 1,5 ton räckte till 2/3 av grusgången, så ett till borde räcka till resten av grusgången, runt huset och trädgårdsplatsen. Gruset (sjösten) var otvättat så det ser lite rödare ut nu än vad det kommer bli, den vattnade fläcken visar rätta färgen.
Nygrusad gångväg med våt fläck visar grusets verkliga färg, omgiven av gräsmatta och kantsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jackt och 4 till
  • Laddar…
Omoget kapkrusbär på gren i växthus med gröna blad och jord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inget nytt, väntar på att kapkrusbären skall mogna.

Växthus med mogna kapkrusbär och odlingslådor med blommor och grönsaker utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på livet i helhet!
Ganska nöjd med det mesta!
Ett glas med snaps på ett träbord i ett växthus med gröna växter och vita blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en till Stjärnanis snaps är allt otroligt perfekt, eller det är perfekt även utan snapsen....

Har mest arbetat inomhus idag, måste ha lite återhämtning utomhus.
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
[bild]

Inget nytt, väntar på att kapkrusbären skall mogna.

[bild]

Funderar på livet i helhet!
Ganska nöjd med det mesta!
[bild]

Efter en till Stjärnanis snaps är allt otroligt perfekt, eller det är perfekt även utan snapsen....

Har mest arbetat inomhus idag, måste ha lite återhämtning utomhus.
Låter härligt! Man måste ta igen sig ibland. För mig är det tvärtom, jag går in för att återhämta mig efter en dag i trädgården.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
En klätterros i blom och stäppsalvia vid en trädgårdsrosembåge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stäppsalvia och en jazzig klätterros..

Rosa klätterrosor på en ny trädgårdsrospbåge med en röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våran ena klätterros som klättrar på vår nya rosbåge!

En blandad planteringslåda med stäppsalvia, mangold och andra gröna växter på en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min blandade testlåda! Tror det är bland annat kanepeta och lavendel..

Mangold med färgrik stam i förgrunden, omgiven av blandade gröna växter och lila stäppsalvia i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rolig mangoldstam..

Unge päron på trädet med texten "Det blir mycket päron!" som indikerar en rik skörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten gren på trädet! Vi trodde skörden skulle bli mindre då vi friserade trädet i höstas!

Lush raspberry bushes with ripe and unripe berries ready for harvest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att plocka.. mmmm..

Hand håller en gul äppelgurka med skadad stjälk, synliga fröämnen och fläckar, redo för skörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skördat fler äppelgurkor :)
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Som vanligt går det mer grus än man tänkt, det blev två lass till. Men nu är grusgången, rännan längs väggen och trädgårdsplatsen fylld. Nu ska bara några kantstenar justeras och gruset krattas ut lite bättre innan detta projekt kan läggas till handlingarna
Nygrusad gång och kantstensränder i trädgård med gräsklippare och kratta vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrusad gångväg med kantstenar längs en trädgårdsplats, sett ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrusad gång och ränna längs en röd husvägg med kantstenar och gräs på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrusad gång och ränna längs husvägg med röd panel och kantstenar som ska justeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrusad trädgårdsgång nära trädgårdsland med kantstenar och kratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Som vanligt går det mer grus än man tänkt, det blev två lass till. Men nu är grusgången, rännan längs väggen och trädgårdsplatsen fylld. Nu ska bara några kantstenar justeras och gruset krattas ut lite bättre innan detta projekt kan läggas till handlingarna
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Jajäklar, snyggt!

Det verkar som om inte du heller behöver ta bilen till gymet. Kommer ihåg när jag grusade infarten, parkeringen, sista vägsnutten mot huset, 450 kvm handkrattat, körde ut gruset med L 60, tungt.... Körde en del med skottkärra, vilket jobb!

Jag tror inte att man förstår vilken arbetsinsats som krävs innan man själv provat på.

Det ena odlingsområdet körde jag bara med maskin, rakade ytskiktet för hand, kändes bara som ett terapi jobb den gången.

Ska snart hämta 60 ton grus.... L 110 en timmes jobb med planeringsskopa, har blivit bekväm på äldre dar.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Mogen slanggurka hänger bland gröna blad i ett växthus, osmittad av kvalster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slanggurkorna levererar, plantorna osmittade än så länge.
Mogen slanggurka hänger på plantan med gröna blad och stödnät i bakgrunden inuti ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälften av druvgurkorna mår bra, ger god skörd ännu.
Gurkplanta med frukter och blad inne i ett växthus, några gurkor lutar mot glastaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vissa gurkor försöker smita!
Gul äppelgurka hänger från en planta i en svart kruka mot grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äppelgurkorna mår inte bra, spinnkvalster har hittat dem, sprayar med vatten 3-4 ggr/ dag..
Närbild på frisk slanggurka som hänger från grönt gurkplant i ett växthusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Västeråsgurkorna i friland mår bäst.

Vi har fyra sorter i år av gurkor, äppelgurka, den krispiga och godaste för jag en svår kamp mot kvalster, vet inte hur länge till som jag orkar det, någon vecka iaf.

Slanggurkan verkar inte än så länge vilja ha besök av kvalster, lite rädd för att kvalstren ger sig på de andra gurkorna om jag tar bort äppelgurkplantorna.

De flesta plantor kommer att plockas bort inom en månad, 40 plantor med kapkrusbär behöver ett halvt växthus..
 
  • Gilla
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
Tack! Ja det är en del massor som flyttats för hand, skulle uppskatta att det handlar om drygt 20 ton. Bjuder på en före och efterbild tagen ur nästan samma vinkel.
Före-bild av en trädgård med en blommande syren, vita staket, gräsmatta och ett rött uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efterbild av en trädgård med en nygrusad gångväg, gräsmatta, rött skjul med blå dörr och vita staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förebilden är nog från något år innan vi flyttade in men det är ganska likt. Den stora syrenen man ser någon meter bakom plattraden på förebilden är flyttad 30 meter längre bak.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Tack! Ja det är en del massor som flyttats för hand, skulle uppskatta att det handlar om drygt 20 ton. Bjuder på en före och efterbild tagen ur nästan samma vinkel.
[bild] [bild]
Förebilden är nog från något år innan vi flyttade in men det är ganska likt. Den stora syrenen man ser någon meter bakom plattraden på förebilden är flyttad 30 meter längre bak.
Det blev riktigt fint, bra jobbat.
Om jag var du skulle jag vara grymt stolt (y)
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Mogna och omogna tomater på gren i växthus, med gröna blad och stödpinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomaterna börjar bli mogna, de i växthuset iaf, utomhus tar det en eller två veckor till.
Mogna och omogna tomater på en planta inne i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Odlade gröna busktomater i en grön kruka framför ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Busktomaterna gillar bäst att vara utomhus, nu har vi förvisso extremt torrt, två dagar regn på flera veckor, de verkar tåligare än de i växthuset.
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.