Jag har funderat över vad det här trädet heter, för att läsa på om beskärning. Får rosa blommor.
 
  • Träd med gröna blad i trädgård, framför trästaket, kan få rosa blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gren med vissnade rosa blommor och gröna blad mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hammarfall skrev:
Jag har funderat över vad det här trädet heter, för att läsa på om beskärning. Får rosa blommor.
Hagtorn, beroende på hur blommorna ser ut kan det vara tex rosenhagtorn också.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Hagtorn, beroende på hur blommorna ser ut kan det vara tex rosenhagtorn också.
Det tycks vara rosenhagtorn. Tack!
 
Då behöver du inte läsa på så mycket om beskäringen, trädet trivs bäst när det får växa som det själv vill. Om det är någon gren som skaver illa mot en annan kan du ta bort den ena men klipp inte för mycket. När trädet "vuxit klart" kommer det lägga sin kraft på att bilda blommor istället, är vansinnigt vackert på våren!

Har själv ett gammalt rosenhagtornträd, var fantastiskt fint. Långa skägglav hängde överallt och trädet blommade som en tokig, grenarna var helt täckta. Tror det var vintern -10 (?) som det toksnöade så mycket att trädet spräckte alla grenar i mitten. Gjorde ett försök att få det att överleva, sågade av allt som var helt uppfläkt för att hindra stående vatten. Märkligt nog överlevde det, jag ville inte bråka med det mer efter att det fått utstå så mycket på kort tid så lät det vara i fred. Nu lever det och blommar igen men har en ... intressant form. :)
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Efter en kväll ute så undrade jag om det var en LED belysningarna som rymt... men det visade sig vara denna krabat som utövade morse i gräset. Han återlämnades till samma plats och håller på än:sleep:

Med vänlig hälsning, fremax


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lysmaskar
 
  • Lysmask som lyser i någons händer i mörkret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dalbotant Dalbotös skrev:
Då behöver du inte läsa på så mycket om beskäringen, trädet trivs bäst när det får växa som det själv vill. Om det är någon gren som skaver illa mot en annan kan du ta bort den ena men klipp inte för mycket. När trädet "vuxit klart" kommer det lägga sin kraft på att bilda blommor istället, är vansinnigt vackert på våren!

Har själv ett gammalt rosenhagtornträd, var fantastiskt fint. Långa skägglav hängde överallt och trädet blommade som en tokig, grenarna var helt täckta. Tror det var vintern -10 (?) som det toksnöade så mycket att trädet spräckte alla grenar i mitten. Gjorde ett försök att få det att överleva, sågade av allt som var helt uppfläkt för att hindra stående vatten. Märkligt nog överlevde det, jag ville inte bråka med det mer efter att det fått utstå så mycket på kort tid så lät det vara i fred. Nu lever det och blommar igen men har en ... intressant form. :)
Egentligen behöver jag bara ta bort några grenar som växer in i staketet och vägen. Samt ansa den lite och få till en jämn krona.
 
P
Idag har jag inte gjort så mycket, tog en promenad kring ägorna och rensade bort en del tistlar och större ogräs. Men i stort sett njöt jag bara av grönskan. Och jag fick smaka ett av mina körsbär oftast hinner fåglarna före...

Det på bilden är inte riktigt moget, men vackert att titta på i kvällssolen.
En röd körsbärsfrukt på ett träd i kvällssolen omgiven av gröna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Händer i trädgårdshandskar håller nyutgrävda växter med rötter och jord mot en grusig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plantning av växter i en omvänd Bergslagskamin använd som planteringskruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två omgjorda Bergslagskaminer används som planteringskärl i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Införskaffat två Berlslagskaminer, toppdelarna blir massiva, orubbliga, krukor i odlingsområdet.

Eldningsdelen/arna kommer att utgöra grunden till ett utekök.
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Utökar dammen lite med en sumpson. Work in progress!

Trädgårdsdamm under utbyggnad med sumpzon, omgiven av växter, stenar och trädgårdsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
D09
Grävt, borrat och beställt Spräckkilar :)

Snaggat ett träd

Det var som hanns med efter barnkalas och kollat på SM finalen i Inlineshockey.

Guld för juniorer och silver till seniorerna gick till hemmaorten
 
  • Borr i betong med röd borrhammare och dammutveckling, grus och arbetsskor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävningsarbete i trädgård med spräckkilar, närbild på uppgrävd yta med synliga bergsskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beskuret träd med grenar på marken, uppgrävd jord och ett grusigt område i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med nyligen nedklippt träd och grenar vid en komposthög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Fattar inte hur energisk du orkar vara hela tiden, DO9. ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Klippt häcken.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Fattar inte hur energisk du orkar vara hela tiden, DO9. ;)
Enkelt.. starta allt samtidigt
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Fattar inte hur energisk du orkar vara hela tiden, DO9. ;)
Bilderna ljuger. ;)

Jag latar mig massor :cool:
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Stenlagd rundel i trädgården, nyligen rensad från mossa och ogräs, med kruka i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jisses, sådär stor rundel visste vi inte fanns.. ökade snabbt i strlk när man 'hittade' ett par rader sten till under mossa/gräs/ogräs!
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jisses, sådär stor rundel visste vi inte fanns
Det är där ni skall stå i ring och göra honnör vid flagghissning och -halning :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.