Jag tycker det ofta är puts som ligger i vinkeln mellan golv och vägg, ska du lägga klinker eller nåt annat golv så.prova att få en skarp vinkel då blir allt lättare och slutresultatet bättre
 
Lyfter tråden eftersom jag ska ge mig på att få bort plastmatta samt lumpapp som är limmade direkt mot betongplattan. Fick just det glädjande beskedet att det inte är asbest i möget. Men jag försöker hitta dimantklingor på ebay men går bet. Vad ska jag söka på?

Är det rätt uppfattat att större vinkelslip är bättre? Annars har jag hittat ett ställe där jag kan hyra Festool diamantslip renofix för 300kr/dygn ex skiva. Är det en vettig maskin?
 
L
Det finns diamantslipskiva på Biltema. Du ska ha en stor vinkelslip. Dels pga att en liten inte orkar och blir överhettade. Och dels pga att det är lägre varvtal på en stor slip. Samt att är lättare att jobba med också. Jag körde så. Men jag blötte också golvet och våtslipade.
Dock tror jag att man bör tänka på ventilationen. Fundera på om du inte ska bygga ett eget bygge och kanske hyra system för ventilation och eller en ansiktsmask som pumpar in friskluft. En stark utsug som blåser ut luften ur rummet skulle jag nog också lånat om jag skulle göra det igen.
 
Är det mindre ytor så hyr en väggslip med dammsugare. Alltså sån där med dimantslipkopp. Jag gjorde rent vår hall på nolltid så. Linoleum som var limmad med något jävla ludd på betongen.
 
O olofh skrev:
Lyfter tråden eftersom jag ska ge mig på att få bort plastmatta samt lumpapp som är limmade direkt mot betongplattan. Fick just det glädjande beskedet att det inte är asbest i möget. Men jag försöker hitta dimantklingor på ebay men går bet. Vad ska jag söka på?

Är det rätt uppfattat att större vinkelslip är bättre? Annars har jag hittat ett ställe där jag kan hyra Festool diamantslip renofix för 300kr/dygn ex skiva. Är det en vettig maskin?
Vanliga vinkelslipar har för högt varvtal tror jag, möjligt att det går med stor maskin kombinerat med liten kopp som nämns ovan men det ger andra nackdelar.
Du behöver även en bra dammsugare, andningsmask och utsugsventilation. Sugaren hyr du lämpligen tillsammans med slipmaskinen du nämnde och ventilationen kan du ordna genom att sätta en fläkt i ett fönster. Undertryck i den del av huset som slipas hjälper mycket för att mindska dammspridninget till de andra delarna. Tänk också på att inte slå på köks- och badrumsfläktar under tiden. Lycka till!
 
  • Gilla
Per LL
  • Laddar…
K
Ni som kört med bosch kåpan, vilka maskiner har ni använt?
Tänkte investera i en 1500W+ med ställbart varvtal och det måste nödvändigtvis inte vara Blå Bosch, men jag vill att Boschkåpan skall passa.

Tips?
 
Jag har kört med en Bosch GWS15-125CIE, alltså just 1500W och justerbart varvtal. För det ändamålet var den ypperlig, dock måste jag medge (hej Daniel_N) att kroppen faktiskt har lite för stor diameter för att ligga riktigt bra i handen när man gör enklare enhandsjobb med kap/slipskivor. Det är nog mest ett bevis på att man behöver många vinkelslipmaskiner (hej igen Daniel_N).
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
K
Tackar, den verkar vara på utgående. :( Få köpställen och rätt dyr. Det finns en storebror till den, 17-125 som är bättre i pris, lite starkare men i övrigt likvärdigt. Frågan är ju bara om boschkåpan är kompatibel med 17 modellerna, på förpackningarna står det 11, 12, ,15 om jag inte minns fel.
 
Du bör givetvis göra dina egna efterforskningar men jag är personligen övertygad om att kåpan passar på 17-125-modellerna. Det ser ut att vara samma växelhus och fattning för sprängskyddet. Växelhuset ser likadant ut som för 15-125-modellena.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Jag har dragit samma slutsatser som dig, hittade en tysk tråd där någon ställde samma fråga och fick till svar att det skall fungera. Det får bli en sån, Verkter verkar ha pris på den, cirka 1500 :)
 
K
Bekräftar att 17-125 CIE fungerar bra med utsuget.
 
  • Vinkelslip med ansluten dammsugaradapter på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bosch elverktyg närbild, bekräftar kompatibilitet med 17-125 CIE utsug.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipverktyg med blått 17-125 CIE slipmunstycke anslutet till en Bosch slipmaskin mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en likande från proffsmagasinet, för en femhundring. Makita var märket. Inga skivor ingick dock.
 
Jag köpte Makitas kåpa och kör den på en Milwaukee. Köpte skivan på Toolab om jag inte minns helt fel.
 
Fasting65 Fasting65 skrev:
Nöden är uppfinningarnas moder sägs det. Jag har hyrt betongfräs ett par gånger och fått hicka när hyran ska betalas. Det råder inget tvivel om att en Hilti saneringsfräs är bra, men finverktyg kan ibland vara lite overkill för en husrenoverare.

Här kommer ett tips på hur du själv bygger en fullt fungerande betongfräs.

Materiallista:
1 st vinkelslip - helst varvtalsreglerad. Min modell är inköpt på Jula.
1 st diamantslipskiva. Dessa finns hyfsat billigt på Biltema och Jula.
1 st tom kakburk. Dessa finns tyvärr inte att köpa tomma, utan måste köpas med innehåll, men det brukar vara ganska lättlöst problem.
1 st 30-40 cm tomrör. Jag använde en stump wirsbo pexytterrör.

Borra ett centrumhål (ca 30 mm) i botten på kakburken. Klipp ner den i lagom höjd. Borra även ett hål för dammsugaranslutgning.
[bild]

Ersätt kastskyddet med det nytillverkade "dammskyddet". Använd vinkelslipens skruvhål (finns oftast skruvhål på billigare vinkelslipar eftersom kastskyddet brukar vara skruvat).

[bild]

Tejpa fast dammsugarröret.
[bild]


Tejpa fast dammsugarslangen.
[bild]


Börja fräsa. Kör på hyfsat låga varv för annars kastar slipen iväg dammet snabbare än dammsugaren hinner jobba. Jag har fräst flera målade och skrovliga betonggolv i källaren. Det fungerar förvånansvärt bra! Var dock försiktig för min modell av vinkelslip höll inte när jag började belasta maskinen hårt.

Som sagt - en snållösning som kan fungera för de mindre jobben.
Bra tips, men då jag slipade betonggolvet så hyrde jag en maskin och kopplade den till grov dammsugaren, den gick tät direkt. Kopplade på spånsugen, blev likadant. Slutade med att jag fick ha spånsugen ute utan påse och långa sugslangar. Såg hemskt ut ute på gården efteråt, men det funkade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.