Man måste inte ha dubbla skivor i alla våtutrymmen.
 
  • Gilla
ullabella2000
  • Laddar…
H huggan skrev:
Man måste inte ha dubbla skivor i alla våtutrymmen.
Stämmer! Men är det inte konstigt att vattenskåpet inte är förberett för plyfa + gips när det ofta monteras i våtutrymmen som kräver dubbla?
 
R Robert-san01 skrev:
Stämmer! Men är det inte konstigt att vattenskåpet inte är förberett för plyfa + gips när det ofta monteras i våtutrymmen som kräver dubbla?
LK har visst tänkt på detta! Man kan ha vilka kombinationer på skivor du vill upp till typ 50 mm om man sätter skåpet i en 95 mm regel och kant i kant med regeln.
 
Ok!

Enligt röris funkar det inte så då tätskiktet skall ligga mot plåten för att det skall vara godkänd. Det är fortfarande inte skivat så jag får kolla igen.
 
R Robert-san01 skrev:
Ok!

Enligt röris funkar det inte så då tätskiktet skall ligga mot plåten för att det skall vara godkänd. Det är fortfarande inte skivat så jag får kolla igen.
Ja kolla detta!
Jag tror inte du behöver ha tätskiktet så att det går in mot plåten så länge skåpet är utanför våtzon 1.
I våtzon 1 tror jag inte man får ha något skåp alls
 
Kanske för sent nu men jag skulle monterat skåpet så att öppningen går åt andra hållet i väggen, kanske i en garderob eller liknande. Skvallerröret leder ni in i badrum utanför zon 1. Alltså, helvägg med tätskikt i badrum där skåpet sitter, tror du förstår.
 
Skåpet på bilden sitter i tvättstugan och kommer att sitta under bänken med ev ett skåp framför. Värmeskåpen hamnar i tvättstuga resp i klädkammare på övervåningen och 3:e skåpet blev i badrummet på då det annars skulle ha hamnat mitt i ett sovrum.

Det har varit lite pyssligt att placera skåpen då det blev så många. Det skall även in 2st data-rack, 3st elcentraler och ett KNX skåp. Totalt blir det 8 skåp! Sedan är det 3st rätt grova rör för vent och köksfläkt, avlopp, 350m vattenrör och golvvärmen för hela övervåningen som hänger i taket! Det börjar bli rätt fullt...

Var och hämtade ut el-golvvärme till bad och toa på övervåningen idag. Först var det tänkt att vi skulle köra med elpatron och ev en shunt för att få komfortvärme på sommaren men röris tyckte inte det var någon bra idé då det skulle kräva ytterligare 50cm vattenskåp och manuell styrning. Så det blir vattenburen för vintern och el för sommaren i bad och toa på övervåningen.
 
Redigerat:
Proppfullt.se , starkt jobbat P-G ;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Toaletter och brunnar till badrum beställda. Toa blev Gustavsbergs nya vägghängda utan spolkant med utanpåliggande cistern.

Brunnar från Prius. Hittade körbart galler till garaget och en Line mot väggen i stora badrummet.

Fick även till sist fatt i sotaren och vi slipper taklucka ut på taket! Det räckte med att kunna se allt från insidan och en renspropp på vinden tyckte han. :)
 
Idag kom centralerna i tvättstugan på plats. Nästan alla reglar på nedervåningen uppe så nu blir det att hänga skivor.

Två tomma elcentraler monterade på träreglar i en byggplatsmiljö med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Nästa år går Dreamhack hos dig, weeeee!
 
  • Gilla
Garningen och 2 till
  • Laddar…
Knx'en hade nog fått plats i samma central som elen, men det blir ju en rätt fläskig central. Jag gjorde en på jobbet som jag tror storleksmässigt hade passar hos dig. Men det är en rejäl pjäs, och trångt var det :)
 
  • En öppen elcentral med en mängd trassliga kablar och installationsutrustning under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Det skulle absolut gått rymma allt i en central. Men då det ändå skulle spridas ut på två plan plus garaget tyckte jag det blev enklare flera centraler i stället för att dra en massa rör till ett ställe. Nu blir det en matning och knx upp och ut till garaget.

Idag fick jag mer rör... :)

Ventilationsrör monterade i takstolar med isolering i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade även på att hämta ut lite materiel på Malmbergs nu när de har 20% extra på allt lagerfört.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Då var FTX startad och provkörd. Allt verkar funka så nu återstår bara lite galler och ventiler.

Mer gipsat och reglar. Nu tar snickarna semester en vecka så nu skall sätta gles och skivor på de väggar som är uppe.
 
  • Installation av FTX-system med synliga reglar, elledningar och ventilationsrör på en OSB-vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.