Y
Jag och traktorn har börjat städa ut redskapsstugan inför panelbyte.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
S
Inre hörn av en vitmålad lekstuga eller sommarhus med fönster och en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lekstuga eller sommarhus?
 
Idag har det konverterats till LED i badrumstaket. Ena trafon pajade för ett tag och var dessutom gömd under isoleringen på vinden så det var lika bra att ta tjuren vid hornen och göra om och göra rätt. Beställde både oseam LED-lampor och ny trafo på https://www.ltt-versand.de . De levererade ultrasnabbt och med bra priser :).


Sen fortsatte jag riva i lillemans rum. Bytte ut VP röret i taket till lampan till en riktig takdosa. Upptäckte sen att väggskivorna i ett hörn inte har någon regel bakom sig så det sviktar. Tapeten lär ju spricka innan limmet torkat :(.

Kan man skruva i någon plåtprofil och spackla upp eller hur sjutton löser man det?
 
Jag har lagt första lagret med spackel på min nygipsade vägg. Lägger väl säkert spacklet fel eller för långt åt höger eller för långt in eller använder fel bredd på spackelspade eller något också. Men det blir nog bra i slutändan ändå.

Nyputsad vägg med första lagret spackel på gipsskarvarna vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Här gäller just nu mest tankekraft.

Nu skall förstugan byggas, så vi slipper dra in all hönssk*t och annat i bostaden.
Så det skall skruvas ner markskruv
340617.jpg
Och sedan lite stolpar, reglar och tak.

Det skall bli skönt när det är gjort!
 
Riktar golv med hård träfiberskiva och träkilar.
Klinkergolvet i köket skall gå mot här och vi tänkte oss bara en tunn fog mellan parketten och klinkern. Då måste parketten vara rak. Här har jag riktat upp en svacka på ca 3-4 mm. Nu är jag nöjd.
Riktat golv med träkilar under träfiberskiva för jämn höjd, nivåvattenpass överst visar rät linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Parketten skall rensågas och de yttre ojämnheterna som blivit vid omslipning av golvet försvinner då.
 
Nu blev det bättre.
Nivåvattenpass från Hultafors, placerat på ett träbjälklag, indikerar en jämnhöjd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
41 säckar EPS-Betong senare...
Nyutgjuten EPS-betong i ett tomt rum efter 4 timmars arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4 timmar på 2 man. Och då fick jag lägga en halvtimme på att köra och köpa 11 säckar till. Det var någon som hade räknat fel....
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Klart för flytspackling i morgon bitti.
Golvvärme rör och nät på betonggolv redo för flytspackling i ett renoveringsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Fått alla garderobsdörrar på plats i nya hallen.

Nymonterade garderobsdörrar i en ljus hall med speglar och skyddsplast på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
Riktat upp en vägg och fått bort en puckad konstruktion i väggen där man skivat ena delen med 16mm spånskiva och den andra med 10 mm. Imorgon åker det upp nya skivor.
 
Ungdom som skrattar medan han hackar grönsaker i köket, inredning synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tonåring rensar ogräs i en trädgård full av olika växter och blommor på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


12-åringen hade tråkigt, inga problem sa jag, han får rensa ogräs....
17-åringen gapskrattade åt lillebror...... Storebror slapp yttre tjänst och hamnade i köket....
Man brukar skriva att "alla nöjda och glada", det stämmer inte in här just nu, jo, jag är glad!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Rivit några kvadrat Masonit och lite golv. Nu ska jag måla istället.
 
  • Rum under renovering med avlägsnat golv och halvriven Masonitvägg, redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
K
Slängde in ny cirkpump idag, inte för att den gamla har rasat, men denna var porrigare :D
Tryckstyrd, momentan effekt och total förbrukning, förra låg och pressade på läge 3 och jag nästan rättan delta mellan Vb-ut och Vb-in. Denna är starkare och snålare. Ska bli spännande att se i vinter vad payofftiden kan tänkas bli.. Köpte från utlandet till bra under svenska webshopspriser.
 
  • Nyinstallerad tryckstyrd cirkulationspump med digital display som visar effekt och förbrukning, monterad på kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad, energieffektiv cirkulationspump med digital display och anslutna kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.