E Elektra skrev:
Varför inte hyra ett släp istället tills du hittar ett bra begagnat? Hyr det över helgen eller så länge du nu tycker dig behöva det. Du kan hyra ett bra släp väldigt många gånger för kostnaden av att köpa ett dåligt. ;)
Även om man skulle ha oturen att behöva ta ett lån för att köpa släp, så är det inte många hyrtillfällen per år som behövs för att man ska hinna ikapp räntekostnaderna som i dagsläget är låga.
Förutsatt att man har plats till släpet så är det en bättre affär att köpa släp än att hyra, om man använder det hyfsat regelbundet. Och obromsat ska det vara så klart :)
 
Jag köpte släp för ca 10 år sen.
Ett Brenderup
Obromsat som får lasta 750 kg som max, men mitt är nedreggat till 650 (pga dragbilen jag hade då)

Har funkat kanon. Jätteskönt att slippa mecka med bromsar inför besiktning (då släpet står still stora delar av året). Mitt har också förhöjda lämmar (inte galler dock) så man kan lasta lite högre/lite säkrare

Inga problem att nita med dagens moderna bilbromsar (om man inte överlastar)

/K
 
Köp inte ett sådant där billigt skit från Bauhaus! Du kommer bara ångra dig. Däremot om du bara ska ha ett släp för lite skräpkörning och virkeshämtning osv på hobbynivå tycker jag att det räcker med ett obromsat. Jag köpte en obromsad Brenderup 750 (dock med 1100-axel) för några år sedan och är helnöjd. Jag klarar av allting som en glad amatör behöver ett släp till.

Skulle jag dock köra stora mängder grus, sten eller ved ofta skulle jag kanske satsa på något kraftigare med bromsar.
 
L lob skrev:
Hej
Det där håller jag inte med om. Jag har ett mellanklass-släp. 4p twin XL 1300 kg. Jag använder det 1 gång i månaden ungefär. Lite mer på vintern när jag fraktar snöskotrar. Det är årsmodell 2007. Aldrig rört bromsarna och alla besiktningar går det rätt igenom. Däremot har jag fått sprickor i underredet pga att man är för lat för att släppa på lufttrycket när man kör tomt. Släpet blir väldigt studsigt och påfrestningarna stora. En brasklapp dock att det inte rullar så mycket på saltvägar vilket säkert är bra för broms vajrar/backar/trummor.
Min övertygelse är att man aldrig kan ha för stort släp(eller altan eller TV för den delen). Det som möjligen styr är att vikter på släp och bil tvingar en att uppgradera körkort eller vidta andra åtgärder. Använd presentpengarna och skjut till själv om du har möjlighet och köp ett bromsat släp med rejäla plyfa, kraftiga lämnar och riktiga flaklås. Om du sköter om det räcker det ett helt liv och när du flyttar in på hemmet kan barnbarnen ta över det.
/LOB
Hur är ditt släp konstruerat?
Har ett snarlikt fast fogelsta 2240 och upplever inga problem med att det vill studsa fast man momsar på hastigheten! Ligger som ett strykjärn fast vägarna är som en asfalterad potoåker.

Har då inte heller några problem med bromsar på släpvagnen. Börjar dock vara dags att byta kulhandsken och själva dämparen i påskjutsbromsen men det är inte så underligt släpet har rullat några tusen mil.
 
F fsn skrev:
Ang TIKI.. jag har en obromsad tippbar TK-trailer mad flak för byggskivor. Kvalitetsmässigt är den överlägsen TIKI. Min far har om jag inte minns fel 4st TK och 3st SM-släpet och enligt honom är TK ren skit jämfört med SM. Så mitt tips är obromsat SM med grindar.
Jag och farsan gjorde ett gemensamt inköp av en Tiki C 275 P för ca 7 år sen. Det släpet är väldigt välbyggt med helsvetsade fyrkantsrör och tvärgående balkar under golvet. Obromsat såklart. Att det dessutom är tippbart har varit perfekt vid mc-transport. Tiki C 275 P släpvagn fullastad med trädgrenar, parkerad intill en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sak som är värt att nämna när det gäller EU-släp är att dom kommer bli besiktningsfria från nästa år. Jämfört med tex ett 1000 kg släp så sparar man drygt 500 kr/året (skatt + besiktning).
 
F
vcx vcx skrev:
Jag och farsan gjorde ett gemensamt inköp av en Tiki C 275 P för ca 7 år sen. Det släpet är väldigt välbyggt med helsvetsade fyrkantsrör och tvärgående balkar under golvet. Obromsat såklart. Att det dessutom är tippbart har varit perfekt vid mc-transport. [bild]
En sak som är värt att nämna när det gäller EU-släp är att dom kommer bli besiktningsfria från nästa år. Jämfört med tex ett 1000 kg släp så sparar man drygt 500 kr/året (skatt + besiktning).
Eventuellt att jag har fel men är det inte dom som säljs av K-Rauta? Jag var inte superimponerad, tveksamt rostskyddade och riktigt ordentligt underdimensionerade kablar av "baltikum"-kvalitet som i princip får Biltema att framstå som MIL-standard i jämförelse. Alltså lika kass el som TK. Men jag kanske har fel på den punkten, är inte säker på att det är den kärran?

Besiktnigskravet som försvinner, gäller det bara nytt eller slår det igenom retroaktivt på gamla EU-kärror med? Inte för att det är nåt problem, har haft min kärra i 8år och aldrig besiktigat den men det hade ju varit kul att åka lagligt nån gång.
 
F fsn skrev:
Eventuellt att jag har fel men är det inte dom som säljs av K-Rauta? Jag var inte superimponerad, tveksamt rostskyddade och riktigt ordentligt underdimensionerade kablar av "baltikum"-kvalitet som i princip får Biltema att framstå som MIL-standard i jämförelse. Alltså lika kass el som TK. Men jag kanske har fel på den punkten, är inte säker på att det är den kärran?

Besiktnigskravet som försvinner, gäller det bara nytt eller slår det igenom retroaktivt på gamla EU-kärror med? Inte för att det är nåt problem, har haft min kärra i 8år och aldrig besiktigat den men det hade ju varit kul att åka lagligt nån gång.
K-Rautas släp heter väl Caravan ?
Tikitrailer ska ha ett bra rostskydd om jag har läst rätt.
Har haft mitt sedan 05 och det varken rostar eller krånglar i elen.;)
 
M Micro skrev:
K-Rautas släp heter väl Caravan ?
Tikitrailer ska ha ett bra rostskydd om jag har läst rätt.
Har haft mitt sedan 05 och det varken rostar eller krånglar i elen.;)
Jag har samma erfarenhet, enda problemet så här långt är en trasig glödlampa... Dock tror jag att hela elsystemet inkl. belysning kommer som ett kit från Aspöck som dom bara sätter dit.

F fsn skrev:
Besiktnigskravet som försvinner, gäller det bara nytt eller slår det igenom retroaktivt på gamla EU-kärror med? Inte för att det är nåt problem, har haft min kärra i 8år och aldrig besiktigat den men det hade ju varit kul att åka lagligt nån gång.
Det ska gälla alla släp med max 750 kg totalvikt, förutsatt att det inte har körförbud vid införandet.
 
F
M Micro skrev:
K-Rautas släp heter väl Caravan ?
Tikitrailer ska ha ett bra rostskydd om jag har läst rätt.
Har haft mitt sedan 05 och det varken rostar eller krånglar i elen.;)
Ja jävlar, my bad. Jag backar på allt skit jag skrivit om Tiki då. Bra där kompis!

Vidhåller dock fortfarande att den TK jag har är av, i bästa fall medelkvalitet och då är jag snäll i bedömningen.
 
L Lutte skrev:
Hur är ditt släp konstruerat?
Har ett snarlikt fast fogelsta 2240 och upplever inga problem med att det vill studsa fast man momsar på hastigheten! Ligger som ett strykjärn fast vägarna är som en asfalterad potoåker.

Har då inte heller några problem med bromsar på släpvagnen. Börjar dock vara dags att byta kulhandsken och själva dämparen i påskjutsbromsen men det är inte så underligt släpet har rullat några tusen mil.
Det är förmodligen konstruerat som de flesta andra släpen av denna typ. 4P i Åsele gör flera olika typer av släp så jag misstänker att deras släp är konstruerade på rätt sätt. När jag kör ett bygglass eller ett påsksläp med last gränsande till 1000 kg(ibland kanske mer) så trycker jag i 450 kpa som jag tyvärr inte släpper när jag åker hem med tom släpvagn. Lathet så klart men ett tomt släp med 450 Kpa studsar oavsett fabrikat. Jag lovar...

PS. Kom på en sak till om släp: Om du vill ha tipp, köp inte Fogelstas idiotiska lösning med tippskruv som sticker upp ovanför lasthöjden på skäppan. Ska du fylla släpet med långt virke så måste du lasta på sidan av tippmojängen.
Andra tillverkare har en smartare lösning... ds
 
Redigerat:
L lob skrev:
Det är förmodligen konstruerat som de flesta andra släpen av denna typ. 4P i Åsele gör flera olika typer av släp så jag misstänker att deras släp är konstruerade på rätt sätt. När jag kör ett bygglass eller ett påsksläp med last gränsande till 1000 kg(ibland kanske mer) så trycker jag i 450 kpa som jag tyvärr inte släpper när jag åker hem med tom släpvagn. Lathet så klart men ett tomt släp med 450 Kpa studsar oavsett fabrikat. Jag lovar...

PS. Kom på en sak till om släp: Om du vill ha tipp, köp inte Fogelstas idiotiska lösning med tippskruv som sticker upp ovanför lasthöjden på skäppan. Ska du fylla släpet med långt virke så måste du lasta på sidan av tippmojängen.
Andra tillverkare har en smartare lösning... ds
Har också högt däcktryck men har inte upplevt att det studsar. Eller ja såklart det studsar till när man bränner över ett av dom klassiska hoppen på våra inlandsvägar. Men inte att det studsar omkring för minsta strunt.

Men vi ser kanske olika på vad som menas med studs, ska kika över mitt släp och se hur ramen mår.

Det där med tippen på fogelsta håller jag med om, har sådan tipp på mitt och det blir ivägen ibland men brukar oftast låta lasten sticka ut bak. Hade velat ha eltipp med batteri som laddas av bilen under körning.
 
Ok, det blev alltså ett beggat Thule L0751 med gallergrindar. Nyligen genomgånget och bytta bromsar, helt ny bakgrind till gallret, inklusive s+v-däck i bra skick, lås och kabel. Betalade 14900 vilket verkar vara ett marknadsmässigt pris, och inte ett problem för mig då jag ville ha det på stört.

Det står i detta nu bredvid min fars Easyline, känns som att jag gjorde helt rätt val :)

vcx vcx skrev:
En sak som är värt att nämna när det gäller EU-släp är att dom kommer bli besiktningsfria från nästa år. Jämfört med tex ett 1000 kg släp så sparar man drygt 500 kr/året (skatt + besiktning).
Men vad är det här? Finns det någon tillförlitlig länk du kan bjuda på? Betyder det att även bromsade släp reggade för 750 kg slipper besiktning?

Bilder kommer imorgon!
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L
Alltgår Alltgår skrev:
Jag har aldrig upplevt saknad av bromsar. Fogelsta L750U har jag. Hur stadigt som helst. Släpet kör allt från sten till löv.
Att man inte kan köra byggmaterial på ett obromsat släp är också ett märkligt påstående, trams rent av.
Jag har ett Trane L750, med 80 cm gallergrindar. Det är ett obromsat släp som får lasta ca 550 kg. Jag kunde inte mycket om släp när jag köpte det nytt, men det var nästan helt perfekt. Det enda jag saknar är tipp funktionen.
Det går perfekt på vägen. Väldigt stabilt släp, det ser man på att armarna som går fram till kopplingen är riktiga fyrkants rör och inte bockad plåt med endast tre sidor som de billigare släpen har (Tiki, Jula, Bauhus).
Fördelar med obromsat. Billigare i inköp, krånglar mindre, enklare att flytta runt släpet. Enklare att backa med släpet.
De få gånger du behöver köra grus eller betong. Låna ett släp. Eller kör två gånger. Jag hade tidigare ett bromsat släp. Det misstaget kommer jag aldrig göra igen.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Hmm, transportstyrelsen säger inget om slopad besiktning av lätt släp. Det stod massa rimligheter i det initiala förslaget, som besiktning vartannat år av personbil och ovan nämnda slopning av besiktningen för släp. Men det verkar inte ha blivit mer än en tumme...

[länk]
Men vad i ...!
Jag har inte hört ett ord om att den punkten försvunnit från förslaget utan utgått ifrån att jag besiktigat släpet för sista gången. Men med en regering där infrastrukturministern inte har körkort så ska man väl inte vara alltför förvånad. Fel av mig helt enkelt, men skattefria är EU-släpen förhoppningsvis fortfarande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.