Nejdå. Har gjort likadan tidigare där jag fuskade dit en tjockare botten med dyckert. Den vart för tung. I den nya "flyter" en 6mm skiva i ett spår. Känns lätt o tillräckligt starkt. Men vi får se hur det går efter lite påfrestning.
 
P perhed skrev:
[bild]

Bricka i ask. Finish med 4 lager Danish oil. Present till mor o far som numer är pensionerade.
Snygg!
Vad är botten gjord av?
 
Ask. Provade att tejpa fogarna istället för att använda limknektar när jag limmade ihop botten. Såg GuysWoodshop på youtube göra det. Kändes riktigt bra och det ska jag testa igen!
 
Tjejen hittade en lampa hon tyckte skulle vara snygg ovanför matbordet... prislappen avskräckte så jag gav mig på att fixa en egen. Lite pyssel kvar som el och tonat glas... samt fylla i lite glipor. Skulle haft en svets för ändamålet och inte en Kemppi med elektrod.. bränner fint genom 1,5mm gods, menmen. Sparar väl 6k mot att köpa från butik i alla fall!


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Hemmagjord lampa under konstruktion på arbetsbänk med trä och metallkomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord metallampa i svart, oavslutad, står på ett bord med några ljus och speglar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wirre740 och 2 till
  • Laddar…
Ser ut som den kommer bli snygg :)
 
fremax fremax skrev:
Tjejen hittade en lampa hon tyckte skulle vara snygg ovanför matbordet... prislappen avskräckte så jag gav mig på att fixa en egen. Lite pyssel kvar som el och tonat glas... samt fylla i lite glipor. Skulle haft en svets för ändamålet och inte en Kemppi med elektrod.. bränner fint genom 1,5mm gods, menmen. Sparar väl 6k mot att köpa från butik i alla fall!


Med vänlig hälsning, fremax
Kommer bli kanon! Glöm inte att posta bilder på färdiga lampan!
 
Bräde och pjäser som examenspresent.
24xginc.jpg
 
  • Gilla
jockeping och 26 till
  • Laddar…
Läckert! Vilka träslag?
 
Wow shit va snyggt!
 
kimf
Okej, nästan exakt ett år sedan, men tycker mina högtalare platsar i skryttråden.

Jag hade räknat med att det skulle ta tid, men inte i närheten av så lång tid spm det tog (ganska oerfaren snickare rent allmänt). Men planen var att avsluta basarna med betsade sidor lackade med piano finish. Totalt tog projektet nästan 3 månader, jobbade på grejerna kvällar och helger.

Såhär såg ritningen ut
3D-ritning av en egenbyggd högtalare med betsade sidor och en 12" element framifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högtalare bygget i sig var inte så avancerat, 90% av projektet gick åt att lacka och sanda.

Började slå i alla pluggar i sidorna som skulle lackas först, för att inte behöva misshandla sidorna så mycket efter finishen var klar.
Processbilder av högtalarbygge, inklusive ritning, träbearbetning och ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en massa testande och blandande med olika betser hittade jag rätt kulör. Under tiden dem torkade mellan lagerna hade jag tid att pilla ihop högtalarkablarna. Det sitter två 12" element i varje låda, som separat drivs med 400w per element. Så ville ha en smidig snygg kabel för att bi-ampa dem.
Fyra bilder visar högtalarens byggprocess: kabelkonstruktion, högtalarelement, betsade högtalarsidor och slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter totalt 14 lager lack (ja fjorton) strykta med pensel med viss sandning emellan. Såg sidorna ut såhär
Högtalarbas med rödbetsad yta och piano finish under våtslipning, skyddstape längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då var det dags för det "roliga jobbet".... våtslipningen. La nästan en dag på att bara få dem helt platta med 400papper. Där efter sandades dem ner till 2000papper. Vet inte hur lång tid det tog totalt. Vet bara att jag troligen inte kommer göra det igen . Denna bilden är tagen halvvägs igenom 400slipningen
Träsidor till högtalarbygge täckta av mörk bets halvvägs genom slipningsprocessen med blå tejpkanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men efter ett par omgångar med polermaskin. Ner till 5000 slipmedel så var dem klara
Betsat trä med piano finish mitt i våtslipningsprocessen, halvblank yta med synliga slipspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högtalarlådas sida med röd bets och piano finish, reflekterande yta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär såg baslådorna ut färdigbyggda
Två hemgjorda högtalarlådor med betsade sidor och 12-tums element, placerade på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu står dom undanplockade då vi renoverat köket och vardagsrummet. Men såhär stog dem lite tillfälligt uppställda första vintern i huset
Hembysatta högtalare med piano finish och två katter framför ett mediarack på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Material till att bygga ett passande mediarack till förstärkarna är inköpt och ligger i garaget sedan ett år tillbaka, får se när jag orkar ta tag i det
 
  • Gilla
skruffse och 20 till
  • Laddar…
Vad använder du för bets tillslut?
 
kimf
Frustrator Frustrator skrev:
Vad använder du för bets tillslut?
Det var Herdins äkta bets i pulverformat. Mins inte exakt vilken kombo det blev, har för mig jag till slut blandade mörk mahogny och Valnöt. Betsningen gjord på björkplywood.

Ville ha en mörk röd mahognyaktig nyans, och tykte alla mahognyvetserna var för röda, testa även blanda med neskaffe och lite annat. Men blev bara rena betser i blandning till slut.

Här är bild från förgproverna från undersidan av högtalarna. Här är ingen lack på, så alla är ljusare än efter två lager lack. Allt ser rödare ut på bilden ön verkligheten också pga dåligt ljus/dålig kamera
Färgprover på björkplywood med olika betsnyanser, tejpade områden och anteckningar, ingen lack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Mycket snyggt och mycket slipande :)
Vad är det för lack?
 
Berätta mer om högtalarna =)
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
kimf
Skånelängan Skånelängan skrev:
Mycket snyggt och mycket slipande :)
Vad är det för lack?
Betsen är Herdins betslack. Min verkstad är inte lämpad för spraylackering, därför blev det pensel och burk

som gällde. För någon annan som skulle ge sig in att göra samma finish. Rekommenderas starkt att påföra med spray, och det med en lack som härdar snabbt nog för att kunna påföra ny lack så snabbt som möjligt. Gärna inom 15-20min. Jag fick vänta 8-12h mellan lagerna. Vilket gör att så många lager tar lång tid. Med sprayad yta får man dessutom en jämnare yta, vilket spar många timmar på slipningen sedan. Ska man ha högblank finish, syns minsta krater eller defekt när man är klar.

13th Marine 13th Marine skrev:
Berätta mer om högtalarna =)
Jag utvecklar detta imorgon när jag kan skriva på datorn. Även diskant/mellanregisterhlgtalarna är hemmabygge, gjorda på avloppsrör (pelarna på sista bilden).
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.