Taksystem och takpannor med inbyggda solceller. Frammarschen för byggnadsintegrerad solel börjar nu även märkas i svenska villakvarter. Det här finns att köpa idag på den svenska marknaden för solceller integrerade i tak.

Du kan läsa artikeln här: Tak med integrerade solceller i Sverige
 
  • Gilla
Goandersson och 1 till
  • Laddar…
Det är nog precis det som behövs för att folk i allmänhet skall skaffa solceller på taket. I dagsläget tycker jag att det är för dyrt i förhållande till hur mycket man kan få ut av installationen, men skall man ändå byta tak och bara behöver lägga till 15% extra så är det ju en helt annan sak!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
För dyrt i dagsläget? Min anläggning avkastar ca 9% årligen.
 
  • Gilla
Ma8e och 3 till
  • Laddar…
L lunxer skrev:
För dyrt i dagsläget? Min anläggning avkastar ca 9% årligen.
Får jag se kalkylen på det?
 
J j-o75 skrev:
Det är nog precis det som behövs för att folk i allmänhet skall skaffa solceller på taket. I dagsläget tycker jag att det är för dyrt i förhållande till hur mycket man kan få ut av installationen, men skall man ändå byta tak och bara behöver lägga till 15% extra så är det ju en helt annan sak!
Nu var det visserligen 15% mer än de dyra standardpanelerna det handlade om. Inte 15% mer än vanliga takpannor. Det här är något som gör solelen snyggare inte billigare.
 
  • Gilla
Ma8e
  • Laddar…
Vad kostar ett vanligt tak i jämförelse?
 
Hur kom du fram till att 55öre/kWh var lämpligt. Just nu är det dubbelt mot vad elen kostar. Är det skatteavdraget som fixar resten?

Mycket subventioner blir det till elproduktion som inte alls matchar efterfrågan. Men det är ju någon annan som betalar.
 
  • Gilla
kuntri och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur kom du fram till att 55öre/kWh var lämpligt. Just nu är det dubbelt mot vad elen kostar. Är det skatteavdraget som fixar resten?

Mycket subventioner blir det till elproduktion som inte alls matchar efterfrågan. Men det är ju någon annan som betalar.
Ang 55öre,se mallen.

Investeringsstöd är inte våldsamt mycket med tanke på att moms betalas på anläggningen.
Sen tillfaller ett skatteavdrag på 60öre, detta för att kvitta mot skatten man betalar på elen man köper nattetid.
 
Men vad jag inte riktigt förstår här är att produktionskostnaden på 55 öre är betydligt dyrare än vad man kan köpa el för? jag betalar 32,61 för elen just nu.
 
J j-o75 skrev:
Men vad jag inte riktigt förstår här är att produktionskostnaden på 55 öre är betydligt dyrare än vad man kan köpa el för? jag betalar 32,61 för elen just nu.
32,61 med alla skatter och nätägaren kostnad? Isf får man gratulera :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Mycket subventioner blir det till elproduktion som inte alls matchar efterfrågan. Men det är ju någon annan som betalar.
Enligt svenska kraftnät så är konsumtionen ca 15 000MWh/h dagtid och 10 000MWh/h nattetid.
Bra om vi kan spara vatten i magasinen tills vintern samt uppmuntra till att underhåll av kärnkraft sommartid.
 
L lunxer skrev:
32,61 med alla skatter och nätägaren kostnad? Isf får man gratulera :)
Nej, men nu pratade vi väl elkostnad?
 
Jag kommer intesatsa på solel/vind när det blir så förmånligt att jag kan säga upp elavtalet och klippa inkommande kabel. Dit kommer vi nå om ett par år tror jag.
 
D Daniel 109 skrev:
Men det är ju någon annan som betalar.
Precis!! "subventioner" betyder NÅGON ANNAN BETALAR. Glöm inte det när det är dags att rösta. Inte för att det spelar någon större roll då alla partier i Sverige för i stort sätt samma politik :(
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.