Som tidigare nämnts, ni bygger ett kök för 1 mille men väljer Electrolux vitvaror? Hur tänkte ni där?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
O Othahaiti skrev:
Det finns en anledning till att vi enbart köper Mieleprodukter nuförtiden. Vi hade en Bosch diskmaskin som lämnade in efter 3 år - inte lönt att ringa på service. Nästa diskmaskin (som ingick i köket vi köpt) är en Siemens. Den slocknade efter 4 år. Som tur är har vi en Miele diskmaskin "över". Den snurrar fortfarande efter 9 år.

Kanske kan tillägga att vi även har en tvättmaskin och en torktumlare från Miele. Jag bytte värmeelementet till tumlaren efter 12 år. I övrigt snurrar maskinerna lika bra som när de var nya.

Vår efarenhet är att man får vad man betalar för.
Tyvärr är det så att bara för att man idag har gamla produkter som fungerar så betyder det inte att hållbarheten är på det som köps idag är lika bra. Vi har just bytt ut en Electrolux-spis som var 14 år gammal därför att luckan inte gick att stänga/öppna helt (hade kanske gått lätt/billigt att reparera också men vi ville ha lättrengjord ugn mm). Torktumlaren från Electrolux bytte vi för några år sen när den var 11 år. Kylen och frysen är från Electrolux, 14 år gamla och fungerar utan anmärkning.

Om man nu skulle råka ha otur med sin Miele så är det ju bra att veta detta:
"Och någon tycker att Miele är dyr i inköp så är det inget mot var reservdelarna är. upp till 7ggr så dyra som till övriga fabrikat."
"En kompis hade en Miele som gav upp efter 8 år. Reparation blev för dyrt så de köpte Bosch istället"
båda citaten från https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-diskmaskin-miele-eller-annan.263096/

En som 2010 fick kassera sin 9 år gamla Miele-tvättmaskin och det skulle kosta 6500 att reparera: https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-miele-sa-himla-bra.151848/

Vi köper numera bara vitvaror med 5 års garanti.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Bra ide, 5 års garanti, när man köper räkna med att de håller 7 år och därefter byte, allt över detta en bonus... Jag har även förstått att man ofta inte ska köpa den allra billigaste, då de kan tillverkas i olika fabriker, man kan försöka gå på den billigaste modellen av den serie som tillverkas i den bästa fabriken... om man lyckas ha sån koll när man handlar...

jag har inte ännu men är rätt säker på att jag kommer montera ett vattette vattenfelsbrytare... sen kan man ju ha vattenlarm under kyl etc.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
Miele är säkert bra och håller nog 15 år. Men då tar jag hellre 2st Electrolux som håller 7,5 år, så har man fräscha vitvaror med aktuell teknologi för samma peng som Miele.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja ändra varningen från Electrolux vitvaror till att gälla kylskåp med ismaskin, oavsett fabrikat. mög och modenyck. Går sönder, kostar mer, stjäl utrymme från skåpet inuti. Mer jox med vattenanslutning till skåpet. Iskubsplastmojäng brukar ingå i alla frysar, annars kostar de väl en tia på närmsta lågprisbutik.
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
måste ju vara en miss från den som installerade produkten
det står ju klart o tydligt att pex slang skall användas och åtdragningen skall kontrolleras innan vattnet sätts på.
Hej, PEX-slang har anslutits in till kylskåpet, det är inte problemet. Det är en intern slang i kylen som vi pratar om.
 
P Pin skrev:
Jag skulle vilja ändra varningen från Electrolux vitvaror till att gälla kylskåp med ismaskin, oavsett fabrikat. mög och modenyck. Går sönder, kostar mer, stjäl utrymme från skåpet inuti. Mer jox med vattenanslutning till skåpet. Iskubsplastmojäng brukar ingå i alla frysar, annars kostar de väl en tia på närmsta lågprisbutik.
Ja men nu köpte jag ju en ismaskin för att de finns att köpa och jag personligen uppskattar denna funktion. Och när det gäller rubriksättningen så har jag haft problem med både dn svindyra induktionshällen samt ugnen. De enda jag inte haft problem med ännu är micron. Plus det obefintliga kundbemötandet från E-lux gör nog att rubriken får stå kvar :D
 
K Kojak skrev:
Är det möjligt med bild och spec på köket för 1 mille? Har aldrig sett ett så dyrt kök. En till fråga, varför valde du Electrolux? I ett så pass dyrt kök likvärdigt med budget.
Hej,

Huset från 1890, Köket drygt 40 m2, allt var utrivet in till timmerstockarna, golvet uppgrävt (berg & massor) för att få plats för golvvärme, specialbeställda nya flaggfönster 5 st, dyrt franskt kök i målad massiv Ek (mycket möbler), vitrinskåp med stora blyinfattade partier, massivt ekgolv blandat med antik terrakotta från 1850-talet, nytt bjälklag i taket som revs upp till nock (takhöjning var nödvändigt plus att det var plockepinn i taket p.g.a. många påbyggnader), Helrenoverad stor antik vedspis monterad, över denna murades en stor kåpa upp och putsades. Ny skorsten till kök (vedspisen), specialbeställda foder, lister mm för att passa husets karaktär, Italiensk vit marmor på alla arbetsytor utom köks-ön som består av indisk svart granit, 220-v led-spottar i taket, stor antik ljuskrona, allt dimbart. Delar av köket platsbyggt.

Vi valde Electrolux därför att vi hade positiva erfarenheter av en annan köksbyggnation 10 år sedan och vi tycker att de passar in bra med våra vita antikmålade möbler, ger en lite modern känsla i vår lantliga kök. I backspegeln skulle vi såklart välja något annat.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Vattenskador går nu från badrum till kök enligt en vvsare jag pratat med. När vi får dessa inlägg av personer som är helt nya på forumet, så vet man inte om det stämmer eller inte. Jag skulle ta allt med en stor skopa salt.
Att köpa kök för 1 miljon och sedan inte vilja betala 1000 kr för en reparation verkar också märkligt.
Dock... jag skulle aldrig installera en massa maskiner med vatten, och inte samtidigt montera ett elektriskt system som varnar för vattenläckor och fukt.
Hej,

Du har nog missat poängen lite. Det är inte så att jag inte kan betala för servicebesöket, det är för mig nu en principsak och jag är så oerhört trött på att man som konsument i allt högre grad blir behandlad som luft av stora bolag som endast är ute efter att maximera vinsterna (på vår och försäkringsbolagens bekostnad). Tillverkarna står inte för några kostnader, de erkänner inte att de gjort fel, det går inte ens att prata med dem, de tillverkar sämre och sämre produkter. Och försäkringsbolagen i sin tur lägger till finstilta villkor som gör det svårt att få ut ersättningar i allt högre grad.

Vi har levt i en byggarbetsplats i 2 år för att bygga vårt drömkök och nu skall vi upprepa detta under några månader medan allt rivs igen och byggas upp p.g.a. ett buntband som E-lux tyckte var en utomordentlig enkel och billig lösning för en vattenburen slang ? Det enda som hjälper är att dessa historier kommer ut på sociala medier, det är det enda som biter på storbolagen i längden. Det hjälper inte mig, men det är mitt sätt att "betala tillbaka" för den respektlöshet vi kunder bemöts med.
 
  • Gilla
Xillion och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag skulle vilja ändra varningen från Electrolux vitvaror till att gälla kylskåp med ismaskin, oavsett fabrikat. mög och modenyck. Går sönder, kostar mer, stjäl utrymme från skåpet inuti. Mer jox med vattenanslutning till skåpet. Iskubsplastmojäng brukar ingå i alla frysar, annars kostar de väl en tia på närmsta lågprisbutik.
Vårt kylskåp med ismaskin från Amana satte vi in 2001. Det går som tåget, inga fel där.
 
J JohanLun skrev:
Om någon som haft liknande otur med tex Miele, BSH eller nåt annat märke vore det intressant om de tillämpar en annan kundvård map till goodwill... Det kan ju faktiskt vara avgörande i ett köpebeslut.

Gamla Electroluxprodukter kändes att ha en ypperlig kvalitet, men det måste ju vara en 25 år sen eller så. Jag har hört alltför mkt dåligt om Electrolux, har ett antal produkter men valde att köpa Bosch till mitt kök... Rätt eller fel. Har en Bosch torktumlare jag vänta på ska braka, de har tydligen ett inbyggt fel, så då får jag väl chans att testa BSHs kundservice... :)
Hej, håller med ang. "gamla" E-lux. Just när det gäller Electrolux nuförtiden så är de överrepresenterade i de forum jag besökt i alla fall. De verkar ha grova kvalitetsproblem, den saken är säker. Bra för dig att välja Bosch. Köpte själv en tvättmaskin häromdan, blev det en E-lux ? Nej, en Samsung blev det, väldigt gedigen, väldigt tyst och jag är hittills väldigt nöjd. (y) Men allt idag verkar vara ett enda stort lotteri, man är aldrig säker på vad man än köper. Alla har varken tid eller kunskap att söka info på nätet vad man skall välja för fabrikat.
 
K
E Electrolux_not skrev:
Hej,

Huset från 1890, Köket drygt 40 m2, allt var utrivet in till timmerstockarna, golvet uppgrävt (berg & massor) för att få plats för golvvärme, specialbeställda nya flaggfönster 5 st, dyrt franskt kök i målad massiv Ek (mycket möbler), vitrinskåp med stora blyinfattade partier, massivt ekgolv blandat med antik terrakotta från 1850-talet, nytt bjälklag i taket som revs upp till nock (takhöjning var nödvändigt plus att det var plockepinn i taket p.g.a. många påbyggnader), Helrenoverad stor antik vedspis monterad, över denna murades en stor kåpa upp och putsades. Ny skorsten till kök (vedspisen), specialbeställda foder, lister mm för att passa husets karaktär, Italiensk vit marmor på alla arbetsytor utom köks-ön som består av indisk svart granit, 220-v led-spottar i taket, stor antik ljuskrona, allt dimbart. Delar av köket platsbyggt.

Vi valde Electrolux därför att vi hade positiva erfarenheter av en annan köksbyggnation 10 år sedan och vi tycker att de passar in bra med våra vita antikmålade möbler, ger en lite modern känsla i vår lantliga kök. I backspegeln skulle vi såklart välja något annat.
Fantastiskt, kan du lägga upp bilder? Vart jättenyfiken, gav mig inspiration att renovera mitt kök.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vårt kylskåp med ismaskin från Amana satte vi in 2001. Det går som tåget, inga fel där.
Bara att gratulera :rofl: Vårt funkar också bra, själva kylskåpets/ismaskinens funktion alltså. Grejen i mitt fall är att E-lux slarvat vid montering eller konstruktionen av själva slangkopplingen. Brist på kvalitetsuppföljning skulle jag vilja påstå (med katastrofala följder). Säkert en följd av kostnadsbesparingsåtgärder. Men jag kan inte förstå hur man kan spara in på en sådan extremt viktigt detalj som en slangkoppling. Spara på allt annat om ni vill, material, finish, design, använd billig arbetskraft från Kina/Indien, vad ni vill men se för guds skull till att slangarna sitter fast.
 
nikasp
Jag läser ofta på "Rörmokare utan gränser" på Facebook. De som ser alla skador verkar tycka att det är helt idiotiskt med vatten i köket. Hade det varit i badrum eller tvättstuga hade det troligen inte blivit någon skada alls. HJälper inte er men det kanske är tips till andra som funderar på ismaskin och kallvatten.
 
O Othahaiti skrev:
Det finns en anledning till att vi enbart köper Mieleprodukter nuförtiden. Vi hade en Bosch diskmaskin som lämnade in efter 3 år - inte lönt att ringa på service. Nästa diskmaskin (som ingick i köket vi köpt) är en Siemens. Den slocknade efter 4 år. Som tur är har vi en Miele diskmaskin "över". Den snurrar fortfarande efter 9 år.

Kanske kan tillägga att vi även har en tvättmaskin och en torktumlare från Miele. Jag bytte värmeelementet till tumlaren efter 12 år. I övrigt snurrar maskinerna lika bra som när de var nya.

Vår efarenhet är att man får vad man betalar för.
Hej,

Japp, Miele är bra grejer har jag hört från flera som är väldigt nöjda. Våra grejer var inte billiga heller, vi köpte E-lux dyraste grejer, man tycker ju att de åtminstone kan skruva dit en ordentlig slangklämma i ett kylskåp med ismaskin ? Men vi har ju som sagt haft flera fel även på de andra vitvarorna. E-lux har nog ordentliga problem med sina kunder, det är nog därför man inte kan kontakta deras reklamationsavdelning direkt utan blir efter hänvisad till en reklamationskonsult som bara har en mailadress ... :confused:
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.