Nej jag vet ingen handöverfräs som gör 10 cm djupa och 2 cm breda tapphål effektivt.

Allt som den här maskinen gör går att göra med lockbetel och handöverfräs och borrmaskin men det blir dålig timlön av det för effektiviteten är för dålig. Det vet jag av erfarenhet.
 
Kommer det fram någonstans ungefär vad de ligger i för prisklass?

Tänkte bara så jag vet om jag någonsin har råd att ta haffnern i drift.
 
H heimlaga skrev:
Nej jag vet ingen handöverfräs som gör 10 cm djupa och 2 cm breda tapphål effektivt.

Allt som den här maskinen gör går att göra med lockbetel och handöverfräs och borrmaskin men det blir dålig timlön av det för effektiviteten är för dålig. Det vet jag av erfarenhet.
Just det, jag funderade typ om man kunde byta ut svärd/kedje delen mot en spindelmotor med fräsbitar (inte nödvändigtvis handöverfräsbitar utan något större).

Jag kan fixa 19/65mm tapphål med min handöverfräs med en wealden fräsbit, men 10cm blir för djupt.
 
Nu har jag med litet hjälp av föräldrarna besegrat statens byråkratjävlar efter 4 månaders bråk. HURRA!!!!!
De tvingar mig inte att sälja verktygen och maskinerna och leva upp besparingarna och sedan leva resten av livet som totalt egendomslös på socialbidrag.
De har försökt övertala och hota och ekonomiskt pressa mig till att göra det. Sälja all min skuldfria egendom för småpengar och avbryta ryggrehabiliteringen och övergå till ett apatiskt socialbidragstagarliv efter att först ha levt upp mina små besparingar och pengarna som jag skulle ha fått för maskinerna. Lockat mig med att om jag gör så tar samhället hand om mig och allt blir bra.

Skam den som ger sig!
Fast man undrar ju hur många i det här landet som sitter och ugglar i en lägenhet på socialbidrag för att myndigheterna har tvingat och övertalat dem att sälja den egendom de behövde för att kunna skaffa sig ett arbete...... Helt sjukt.....

Även om ryggen tillfrisknar långsammare än beräknat så skall det bli snickeri av det här så fort jag kan arbeta så långa dagar att det går runt och jag kan hålla leveranstider.

Nu har jag börjat arbeta med fräsmotorn.
Gjort en utdragare och dragit ut statorn ur ytterskalet så att ytterskalet går att svetsa utan att överhetta statorlindningarna.
Motorkomponenter och verktyg på en verkstad med fokus på ett upphängt ankare i reparationsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fräsmotor som demonterats för reparation med stator, ytterhölje och verktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har också börjat undersöka ankaret för att se om det går att linda om. Ingen av de lokala elverkstäderna vill linda om ankaret och reservdelar finns inte att fås.
Min farbror lindade om några ankaren i sin ungdom och han har lovat att bistå med goda råd. Tyvärr är hans syn vid 80 års ålder inte längre så bra som i ungdomen så han klarar inte sånt har småpyssel längre stunder.

Jag hängde upp ankaret i en järntråd med kollektorn i en konservburk med vatten så att kollektorisoleringen inte skulle brinna upp. Sedan brände jag bort hartsen som lindningarna var inbakade i. De var helt ingjutna.
Generatorankare hängandes i järntråd över konservburk med vatten, rök från bränt harts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ankar från fräsmotor upphängd i tråd över konservburk för att undvika skador vid omlindning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ärligt talat tror jag inte att det här kommer att lyckas. Jag känner mig väldigt inkompetent.
Om någon av er kan sånt här så hoppas jag att ni kan ge mig råd och anvisningar.

Finns det lindningsdiagram någonstans på nätet så man kan se vilka tråddragningar man skall vänta sig?

Om omlindningen misslyckas kan jag montera dit en standard fräsmotor men en sådan ombyggnad blir både dyr och arbetsdryg så jag skulle ju gärna rädda den gamla motorn om det mot förmodan lyckas.
 
  • Gilla
pools och 9 till
  • Laddar…
Du är så inspirerande, heimlaga. Kämpa på!
 
Tack!
Där fanns i alla fall ett matnyttigt tips.

I dag har jag talat med Johan på System Control i Vasa och de kan sälja lackad koppartråd och isoleringspapper.
Jag har också talat med min farbror och han tror att vi skall klara det här.

Ankare är väl namnet på rotorn i en motor med lindningar på rotorn..... i alla fall enligt mitt språkbruk.
 
OK det visste jag inte, jag tror du vet mera om sånt än jag.

P.S. är materialen dyra för ett sånthär projekt?
 
Jag vet inte ännu..... men jag tror inte att det blir så fasligt dyrt.

Min terminologi behöver inte vara korrekt..... men folk brukar tala om ankare.

Nu har jag försökt balansera den lilla spånfläkten. Jag ställde in planskivan vågrät med maskinvattenpasset och använde två kinalager för att centrera 6mm axeln.
 
  • Balansering av spånfläkt med 6mm axel i trefotschuck monterad på vågrät planskiva med maskinvattenpass och lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Häftigt att se! Du kanske skulle köpa en svarv och en fräs och renovera maskiner istället för att snickra? Kanske lättare att välja sina arbetstider efter hur kroppen mår då. Men säkert ännu svårare att tjäna pengar på...
 
Tack

Om det skall bli någon lönsamhet i att renovera maskiner för försäljning så borde det finnas kunder som är beredda att betala för "fabriksrenoverat"..... men de som har råd att betala köper nytt.
 
En enda nackdel men den är avgörande.

Folk påstår att jag har ovanligt starkt psyke men sanningen är att det är skogen och hantverket och möjligheterna att göra vad jag vill på fritiden som håller mig i balans trots en rad motgångar som skulle ha knäckt de flesta. Där gör jag av med all den frustrationen och negativa energin som kommer då livet jävlas och som gör andra drabbade till knarkare eller våldsverkare eller mentalpatienter medan jag knallar på och går vidare som om ingenting hade hänt.
Det är onödigt att göra sig till knarkare eller våldsverkare eller kronisk mentalpatient när man kan välja att inte bli det. Jag har valt att inte bli det. Därför är städer ingenting för mig.
Inte ens när drömanställningen dyker upp.
 
  • Gilla
pools och 1 till
  • Laddar…
Du har helt rätt inställning. Var inte helt seriöst menat, bara reagerade på att jobbet kom ut efter att nyss ha läst denna tråd.

Keep up the good work!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.