Mattias_Jo1 skrev:
Blir lite trött på min Zipabox. Har väldigt enkla regler. Har kört tänd släck belysning på Astro men sen ett antal månader så slutade Astrot att fungera helt plötsligt. Går det att resetta Astrot eller nått. Hittar den min närmast. I mitt fall Sundsvall. Blir irriterad att det inte funkar.

Hur har ni ställt in "cloudless mode" ? Keep offline?
Har du provat att byta stad?
 
power650 skrev:
Har du provat att byta stad?
Men hur?
 
Mattias_Jo1 skrev:
Men hur?
Lägg till en ny "virtual wheather station" borde funka.
 
T
Jag testade det precis, får se om det blir bättre.
 
TreeView skrev:
Jag testade det precis, får se om det blir bättre.
Kolla så väderstationen uppdaterar sig, syns i enheter

Skärmdump av en väderstationsapp med temperatur, fuktighet, vindstyrka och veckoväderprognos för Lidköping, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
power650 skrev:
Kolla så väderstationen uppdaterar sig, syns i enheter

[bild]
Tog bort och la till igen. Nu har jag rätt datum. Får se I'm den uoodateras annars får jag byta.

Hur ofta synkas den?
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
Tog bort och la till igen. Nu har jag rätt datum. Får se I'm den uoodateras annars får jag byta.

Hur ofta synkas den?
Ingen aning, vet inte om det är zipato eller väderstation som avgör.
 
Reklamerade zipaboxen idag. Vad är det som gäller? Finns det ngn grymt stabil controller?
 
IKEA trådlös

Kopplade in en Zigbee modul till Zippan i dag. La sedan till en IKEA trådlös. Gick hur smidigt som helst. Behövde inte pilla med några inställningar. Funkar helt ok att dimma (även i regler och i appen). Färgtemperatur funkar dock inte i regler och bara med normal och låg, ej hög.

Har sedan tidigare ett par Domitech Z-wawe Light bulb. De fungrar bra, men är dyra jämfört med IKEA.

Frågan är nu om Zippan bygger upp ett mesh-nätverk även med Zigbee. Vad jag kan se så finns ingen sådan funktionalitet, eller går det av sig självt. Det finns ingen inställnings-ikon (kugghjul) för Zigbee! Någon som vet mer om hur Zigbee fungerar på Zippan?


Skärmdump av gränssnitt för smart belysning som visar IKEA ljuskälla och Zigbee modul i appen Zipato.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmklipp av användargränssnitt med Zigbee och Zwave ikoner på en mörk bakgrund.
 
  • Display visar aktuell förbrukning på 2104.551W för poolvärmepump och poolpump
  • Skärmdump av smart hem-system som visar ström till poolvärmepump och poolpump samt utomhus- och pooltemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tranceblast skrev:
Godmorgon!

Just nu driver jag en poolvärmepump och en poolpump på en sånhär: [länk]

Kommer den klara det eller brinna upp?

För en som inte är elektriker, kan jag ha pluggen till detta?

Fråga 2.
Är det säkert att köra ca 2100w på en 10A propp? (Känns lite varm)
Det bör inte vara några problem, den klarar 2500W resisitiv last vilket i.o.f.s. inte en värmepump är då den huvudsakligen är en motor (induktiv). Det beror m.a.o. på vilken effektfaktor motorn i kompressorn har. 2100/2500=0,84 i effektfaktor så om du har det eller högre på motorn så ska det fungera.

En 10A säkring kan du belasta med 2300W oavbrutet. 230VAC x 10A=2300W
Om den blir mycket varm så bör du nog kolla att kablarna har bra kontakt i säkringsanslutningarna. Lite ljummen är nog normalt om du belastar den med 2100W.
 
É
Stödjer Zipaboxen Z Wave plus? Och med stödjer menar jag inte att det funkar styra, utan funkar det fullt ut så att man får längre räckvidd?

Jag har en motorvärmaruttag idag som fungerar för dåligt p.g.a. räckvidden. Men om Plus funkar längre kanske det fungerar såna fall? Gränsfall med dagens vanliga utan Plus.

Jag tänker inte byta ut mina andra enheter utan tänker mig att motorvärmaruttaget och zipaboxen har direktkontakt med varandra.
 
Kom-ihåg att alla dina enheter måste vara plus. Den skall stödja det.
 
É
Okej det var konstigt... Räcker det inte med att Zipaboxen stödjer det och att min nya enhet stödjer det?

Givetvis kan inte de gamla enheterna skicka vidare några "plus-signaler" men jag tänker mig att de ska skita i min nya enhet! De har ju ändå (oftast) för dålig räckvidd så Zipboxen pratar direkt med nya enheten.

Men det funkar alltså inte att köra parallellt? För att körra plus måste jag koppla ur mina gamla enheter? Hade ju önskat man kunde köra parallellt, precis som att jag kan köra 433.92MHz parallellt med Z-wave,
 
É ÉlPontus skrev:
Okej det var konstigt... Räcker det inte med att Zipaboxen stödjer det och att min nya enhet stödjer det?

Givetvis kan inte de gamla enheterna skicka vidare några "plus-signaler" men jag tänker mig att de ska skita i min nya enhet! De har ju ändå (oftast) för dålig räckvidd så Zipboxen pratar direkt med nya enheten.

Men det funkar alltså inte att köra parallellt? För att körra plus måste jag koppla ur mina gamla enheter? Hade ju önskat man kunde köra parallellt, precis som att jag kan köra 433.92MHz parallellt med Z-wave,
Lite förklaring

https://www.zwavesverige.se/vad-ar-z-wave-plus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.