Kollade min schemaläggningsfil.
Vid en ålder på fem månader såg det ut så här:
Först klippningen i snitt 1,00 h (pga. att batteriet laddar ur och laddar upp igen när den står i stationen, så det är inte alltid fullt vid varje start).
Andra klipprundan samma dag i snitt 1,27h (1h 16 min).
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hej!
Sitter och kollar om man kanske skulle införskaffa sig en robotgräsklippare och har fastnat för just Worx. Den verkar prisvärd i förhållande till Husqvarna och driftsäker. Har en granne några hus bort vars klippare bara går och går.

Så, Jag bor i en sutterängvilla med ca 2000 m2 tomt, varav huset tar upp en del, altanen en del och så har vi berg på baksidan osv. Jag har kollat på Eniro.se och markerat ut min gräsmatta och den totala arealen uppgår till ca 1400 m2 gräsmatta.
Då jag har sutterängvilla så har jag med det även två sluttningar på min tomt.

Jag lägger upp lite bilder så får ni experter och amatörer säga vad ni tror. Kan det funka eller inte?
Området som är markerat med lila färg kan vi kalla "slänt 1" och har en lutning på ca 17 grader.
Området som är markerat med röd färg kan vi kalla "slänt 2" och har en lutning på ca 18 grader.

Slänt 1 är alltså bara en helt vanlig slänt utan några som helst hinder.
Slänt 2 är ganska utdragen och nedanför slänten planar den ut ca 50 cm innan det kommer en väg (folk kör med vett här) Däremot så finns lite buskar och träd som är markerade med plåtar runt (dessa har vi funderat på att ta bort så vi får gräs emot stammen)

Flygfoto
Satellitbild på sutterängvilla med markerade gräsytor och slänter för robotgräsklippare-planering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slänt 1
Gräsmatta med en sluttning kantad av buskar och träd framför en sutterängvilla, potentiellt för en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni kan se bör denna slänt inte vara några större problem?

Slänt 2
Gräsmatta med mild sluttning och flera träd med plåtar vid stammarna, potentiell arbetsyta för en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror vi här? Kommer en Worx fixa detta? Vad kan jag göra för att underlätta för klipparen?

Satelitbild från Eniro där man ser en överblick av vad som skall klippas.
Laddstationen är tänkt att placeras på baksidan av huset.
Från höger sida till vänster sida sett rakt uppifrån är det ca 82meter.
Satellitbild på sutterängvilla med markerade gräsytor och slänter för robotgräsklippare-planering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så, i och med att jag är helt ny inom robotgräsklipparvärlden så hoppas jag att jag kan få hjälp av er.
Tacksam för alla svar jag kan få.
Ge mig råd! Vad kan jag förbättra? kommer det inte funka alls?

// Ruuuben
 
A
Ruuuben skrev:
Området som är markerat med lila färg kan vi kalla "slänt 1" och har en lutning på ca 17 grader.
Området som är markerat med röd färg kan vi kalla "slänt 2" och har en lutning på ca 18 grader.
Lutningen kommer inte vara ett problem så vida inte det är väldigt mycket små knölar och liknande. Då kan klipparen hoppa till och den uppfattar lutningen som mer än de stipulerade 20 graderna (35%).

Du kan se på min tomt hur den klarar lutning. Ett parti i mitten klarar den inte men det går jag över när jag får lust med en liten handjagare. Typ var 2-3 vecka. Jag har lagt en slinga så den inte skall gå in i det området.

Sluttande trädgårdstomt med ojämn gräsmatta och några maskrosor, omgiven av staket och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Belzhadar skrev:
Har avvaktat lite med att stoppa i nya batteriet, då klipparen krånglat.

Började redan förra året med att vänster drivhjul stannar, så den bara går i en cirkel.
Hände alltid förut när klipparen var i slutet på klippcykeln, eller på väg in för laddning.
Fick bära in den i laddaren, när den gjorde så, och nästa tur så gick den bra igen.
Blev det bättre med nya batteriet? Har nämligen exakt samma problem med min klippare. Det uppträder nån gång i veckan. Har en månads garanti kvar så är det nåt strul vill jag gärna passa på att få det fixat. Å andra sidan uppträder det så oregelbundet att jag tvivlar på att verkstan kan återskapa det...
 
Sedan jag skruvat isär klipparen, och sprutat 5-56 i alla kontakter som finns inne i klipparen, har den gått perfekt. Inte ett stopp.
Körde först hela förra veckan på gamla batteriet utan problem, gått i helgen och idag på nya batteriet, också utan minsta problem.

Börjar känna att problemen är lösta, vilket inte är bra. För det är alltid då de kommer tillbaka.

Min började att krångla i slutet på klippcykeln, speciellt om det var blött ute.
Har sakta blivit värre och värre, tills den på slutet inte ens gick en kvart i torrt gräs, utan att få spader.
 
Låter väldigt likt min. Det känns inte som att klipparen är optimalt konstruerad rent fuktskyddsmässigt. Du tog av hela chassit alltså för att komma åt alla kontakter?

Får se hur den uppför sig resten av månaden. När garantin gått ut är det ju en åtgärd värd att prova...
 
Hm, min verkar väl tätad mot fukt. Det är snustorrt inuti när jag tar av skalet och jag ser inga spår av fukt någonstans invändigt. Har ni synliga spår??
 
Nej, det var torrt och fint inne i klipparen, och kretskorten var ordentligt målade med fuktskyddande lack.
Är en rejäl packning runt om där man tar isär klipparen, och en massa skruv som håller ihop den.
Dock så hjälpte det som sagt att ta isär alla kontakter och spraya med 5-56, för sen har den gått perfekt igen.

Man får ta av det övre lösa chassit som är för krockindikationen, sitter med 4 bult i gummiupphängningarna bara, plus att man måste ta loss kontakten i fram som sitter med 4 skruv underifrån.

Sen kommer man åt de 10-12 skruven som håller ihop hela klipparen, plus de 4 som håller plastringen runt höjdjusteringen. Den kan man sen ta bort genom att vrida den motsols tills det tar stopp, och sedan ta i lite hårdare åt samma håll, så den vrider sig lite till och lossnar. Då går överdelen av klipparen att lyfta av, sitter några sladdar mellan delarna bara som man får vara försiktig med.

Är det garanti kvar, är det väl dock bättre att skicka in den med en utförlig felbeskrivning. Kan ju vara fel på stora kretskortet också.
 
  • Gilla
A Haddock och 1 till
  • Laddar…
nissenhj skrev:
Ni som har problem med att Woxen tappar slingan och eller stannar utanför arbetsområde fast den är innanför etc.
Kolla om er laddstation är av modell utan problem kretskort, det är enkelt att kolla och tar fem minuter. Se foto nedan.
Det finns fyra modeller av kretskortet A B C D, A och D är de som fungerar, så har du B eller C så få det utbytt innan garantin går ut! Det är alltså slutbokstaven som du skall titta efter.

[bild]

[bild]

[bild]
Hur går man loss skyddsplattan, är det nån
klack som håller fast? Har försökt men vill inte bända sönder plasten ... Bild eller beskrivning mottages tacksam=)
 
zobar skrev:
Hur går man loss skyddsplattan, är det nån
klack som håller fast? Har försökt men vill inte bända sönder plasten ... Bild eller beskrivning mottages tacksam=)

4st skruvar 2 på varje sida!
 
Tackar, hitta inte under först :surprised:
 
Hei!

Holder på med ett batteriprosjekt ....

Hvor mange volt er det på ladestrømmen?

Hvor mange ampere lader den med?

Hvor mange volt på batteriet når det er fulladet?

Hvor mange volt på batteriet når roboten slår av og går til ladestasjonen?

Håper noen kan gi meg svar!
 
Upptäckte idag att min WG794E räknar fel på tiden!
Som idag, start kl 9:00 4.0t blev klippning 9-17?? 9+4=13 såvitt jag vet.
Ändrar jag till 50% klipptid halveras inte klipptiden, även om den minskar. Jättekonstigt. Någon mer som märkt detta?
 
Om du menar procenten som man ändrar genom att trycka upp och ner på pilarna, så är normalinställningen 0% på den.

Står den på 50% klipper den i ditt fall 4 timmar + 50%, DVS 6 timmar
Står den på 100% klipper den 4 timmar + 100%, DVS 8 timmar
 
Ehum. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.