Hej!

Idag fick jag lagt ytterligare ett lager flytspackel, såg ut som att det blev riktigt bra med fall osv! :)

Nyligen lagt flytspackel i rumshörna med laserlinje för jämnhet, och första lager spackel syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagt flytspackel i rum med synliga rör och varierande spackeltjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nylagt lager av flytspackel på ett betonggolv med synliga röruttag och jämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där det är lite ljusare la jag nästan inget spackel alls nu, så det är det första lagret som lyser igenom. Där var en liten höjd så det behövdes inte högre.

Som jag nämnde var jag på en liten inköpstur igår, detta var det som inhandlades

Förpackningar och lådor med byggmaterial belamrar baksätet och bagageutrymmet i en bil under inköpsrundan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinköpt duschhörna och toalettstol från Gustavsberg oöppnade i renoveringsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschhörna 90x90 med välvda dörrar i glas
Duschhörna med välvda dörrar i glas och silverfärgade profiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljus kaklade väggar och en rund duschhörna med glasdörrar och modern duschutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en toalettstol från Gustavsberg
Toalettstol framför en vägg med små grå mosaikplattor, nära handfat och handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sedan var jag och kollade på klinker samt mosaik, föll för samma plattor som mamma & pappa precis lagt i sin tvättstuga :rolleyes: Det var dessutom till rabatterat pris :) Jag har dock valt att ha en lite mer färgglad mosaik till duschhörnan samt hyllan. Kände att det blev för mycket olika storlekar med 30x30-plattor på golvet, 5x5 i duschen samt mosaik till detaljer. Kakel har jag tänkt vita (blanka) i storlek 25x40. Men nu går vi över till lite bilder på plattorna :)

Här är det tänkta kaklet
Vitt blankt kakel i storleken 25x40 cm upplagt på en träpall i byggvaruhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär är det nog vanligast att man gör
Badrumsgolv med beige klinker och ljusare mosaik vid en duschhörna med välvda glasdörrar, roller och spackel syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan hittade jag den här mosaiken som jag tyckte passade bra :)

Färgglad mosaikplatta med kvadratiska kakelbitar i beige, vit och brun nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En provplacering av mosaikplattor på ett befintligt kaklat golv nära en duschhörna med välvda glasdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bruna klinkerplattor och små fyrkantiga mosaikplattor på ett bord ovanpå faktura.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mosaikplattor och klinkerplattor på ett arbetsbord, med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så utlagt på golvet

Flytspacklat golv med klinkerplatta och mosaikexempel vid en avloppsbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyflytspacklat golv med golvbrunn och exempelkakel samt mosaikplattor utlagda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för denna gången :)
//Fredrik
 
  • Nyflytspacklat golv med jämnt fall och två synliga avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fråga mig inte varför det kommer upp en bild på flytspacklet längst ner, den syns inte alls när jag försöker redigera :confused: :mad:
 
Åsa Lund
Vilket fabrikat på kök har du tänkt?
 
Åsa Lund skrev:
Vilket fabrikat på kök har du tänkt?
Det blir kök från Ikea med luckor "Sävedal" :)

//Fredrik
 
Rolig tråd och bra jobbat så här långt! Lär mig mycket av att läsa vad du gör och tänker.

Glädjer mig även att du av praktiska orsaker inte tycker det är värt att slå ner väggar och göra öppen planlösning som vissa föreslagit - är ju smak och tycke som allt annat - men jag gillar att inte alla renoveringar av lägenheter/hus måste resultera i att man står och lagar mat i vardagsrummet eller sitter och ser på TV i köket :)

Så tycker inte du tappar någonting alls på att köket får fortsätta att vara just ett kök, kör på!
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Christoffer Ehn skrev:
Rolig tråd och bra jobbat så här långt! Lär mig mycket av att läsa vad du gör och tänker.

Glädjer mig även att du av praktiska orsaker inte tycker det är värt att slå ner väggar och göra öppen planlösning som vissa föreslagit - är ju smak och tycke som allt annat - men jag gillar att inte alla renoveringar av lägenheter/hus måste resultera i att man står och lagar mat i vardagsrummet eller sitter och ser på TV i köket :)

Så tycker inte du tappar någonting alls på att köket får fortsätta att vara just ett kök, kör på!
Nu var väl i och för sig inte det själva meningen med förslaget jag gjorde (att kök och vardagsrum var tvunget att vara tillsammans), utan för att det är mycket hall som hade kunnat användas för att göra ett stort andra sovrum om förutsättningarna hade funnits där.

Förövrigt så är det superkul att se hur du avancerar, Isak90! Angående kakel och klinkers så är ju allt efter tycke och smak och det är ju du som ska bo där ;) Själv hade jag nog hållt mig till tre olika plattor (väggplatta, stor- samt liten golvplatta), och i så fall använt den lilla golvplattan på väggen där du vill sätta mosaik. Men som sagt, detta är ju bara mitt eget tycke och smak :)

Lycka till med fortsättningen!
 
I köket hade jag struntat i ett högskåp med ugn/Micro. Ytan är för liten i min mening och det är rätt skönt med avställningsyta på båda sidor av spisen. Sätt istället in ett uttag i något av överskåpen till kyl/frys och sätt ugnen under hällen. Bänkyta är i mina ögon värt betydligt mycket mer än en upphöjd ugn :)
 
Christoffer Ehn skrev:
Rolig tråd och bra jobbat så här långt! Lär mig mycket av att läsa vad du gör och tänker.

Glädjer mig även att du av praktiska orsaker inte tycker det är värt att slå ner väggar och göra öppen planlösning som vissa föreslagit - är ju smak och tycke som allt annat - men jag gillar att inte alla renoveringar av lägenheter/hus måste resultera i att man står och lagar mat i vardagsrummet eller sitter och ser på TV i köket :)

Så tycker inte du tappar någonting alls på att köket får fortsätta att vara just ett kök, kör på!
Tack så mycket! :)

Kul att höra! :) Nä det blev lite för mycket jobb för att få till ett extra sovrum, annars hade det absolut varit en idé.

//Fredrik
 
Corneliatt skrev:
Nu var väl i och för sig inte det själva meningen med förslaget jag gjorde (att kök och vardagsrum var tvunget att vara tillsammans), utan för att det är mycket hall som hade kunnat användas för att göra ett stort andra sovrum om förutsättningarna hade funnits där.

Förövrigt så är det superkul att se hur du avancerar, Isak90! Angående kakel och klinkers så är ju allt efter tycke och smak och det är ju du som ska bo där ;) Själv hade jag nog hållt mig till tre olika plattor (väggplatta, stor- samt liten golvplatta), och i så fall använt den lilla golvplattan på väggen där du vill sätta mosaik. Men som sagt, detta är ju bara mitt eget tycke och smak :)

Lycka till med fortsättningen!
Jag förstår precis vad du menar, och det hade ju gått att gå på ditt förslag men behållit klädkammaren med förr på annat ställe och på så sätt ändå fått ett separat kök. :)

Tack så mycket! :)

Jag var också inne på det först, mamma & pappa har jort så nu i sin tvättstuga.

Så här ser det ut hos mamma & pappa
Person i arbetskläder med ryggen mot kameran kaklar en vägg med mosaik i bruna nyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men så hittade jag den mosaiken och då kände jag att jag ville bryta av lite mer och jag tror att det kan bli bra ändå och passar nog bra till vitlaserad ek som kommoden blir i sen :)

//Fredrik
 
Redigerat:
Jarlsgård skrev:
I köket hade jag struntat i ett högskåp med ugn/Micro. Ytan är för liten i min mening och det är rätt skönt med avställningsyta på båda sidor av spisen. Sätt istället in ett uttag i något av överskåpen till kyl/frys och sätt ugnen under hällen. Bänkyta är i mina ögon värt betydligt mycket mer än en upphöjd ugn :)
Tack för dina åsikter :)

Jag kommer ändå välja att bygga in ugn/micro i högskåp för att få en bra arbetshöjd. Sidan där ugn/micro/häll/disko m.m. ska vara på är ca 4,3m så jag tror att det blir ganska mycket bänkyta iaf :)

//Fredrik
 
Hej!

Hann med en sväng i lägenheten idag efter några ärenden och innan det var dags att åka hem för att jobbet kallar igen.

Flytspacklingen såg riktigt bra ut! :) Bra med fall osv från hela rummet samt lite extra lokalt vid brunnen.

Nyflytspacklat golv i ett rum med bra fall mot avloppsbrunnen, väggar och tak under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan hann jag börja med takreglarna och fick upp 2st och såga till ett par till. :)

Renoveringsarbete pågår i ett rum med nylagda takreglar ovanför ett fönster och ojämna väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med nya takreglar intill en gipsskiva och en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning imorgon innan jobbet, jag hoppas att jag kan börja med tätskiktet på lördag/söndag :)

//Fredrik
 
Smaksak :) dock tycker jag du ska försöka skapa bänkyta på båda sidor om hällen, behöver inte vara så mycket på vänstra sidan men lite bör du ändå ha. Tex om du har kastruller på vänstra halvan av hällen och inte vill ha handtagen pekandes rakt ut så behöver du någonstans att vrida in dessa, vrider du åt höger så låser du de andra plattorna.

Sen blir det en bra liten yta att ha tex olja och sånt på. Har själv ett kök med liknande layout och ytan till vänster är otroligt skön att ha! Sen hade jag gjort som de andra och bytt plats på ho/diskmaskin.

Så mitt förslag är att byta plats på ho/diskmaskin, sätta in en 60cm ho istället och ett brickskåp (20cm) mellan häll och högskåp :)
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom du ska ha ett Ikea-kök kan du ju få bra hjälp med köksplanering på ett Ikea-varuhus också. Vet inte vad du har för tidsplan men det kan ta flera veckor innan man får vissa luckor så det är bra att beställa i god tid.
 
Isak90 skrev:
Tack så mycket! :)

Det är överblivna golvlister i plast, tydligen populärt i början av 80-talet för det sitter i hela huset :x :p

//Fredrik
Ja det såg ut som sockel fast i trä, men plast är ju OK! :)

Såg att du tänkte köra ikeas sävedal, jag stoppade i det i min senaste lägenhet, kan ta fram lite bilder om du är intresserad?
Den är riktigt prisvärd tycker jag!

Mvh
Johannes
 
Jarlsgård skrev:
Smaksak :) dock tycker jag du ska försöka skapa bänkyta på båda sidor om hällen, behöver inte vara så mycket på vänstra sidan men lite bör du ändå ha. Tex om du har kastruller på vänstra halvan av hällen och inte vill ha handtagen pekandes rakt ut så behöver du någonstans att vrida in dessa, vrider du åt höger så låser du de andra plattorna.

Sen blir det en bra liten yta att ha tex olja och sånt på. Har själv ett kök med liknande layout och ytan till vänster är otroligt skön att ha! Sen hade jag gjort som de andra och bytt plats på ho/diskmaskin.

Så mitt förslag är att byta plats på ho/diskmaskin, sätta in en 60cm ho istället och ett brickskåp (20cm) mellan häll och högskåp :)
Ja en liten yta där emellan ska jag försöka fixa till på ett bra sätt :) Borde inte vara några problem att dra om röret till fläkten en bit till.

Ett brickskåp eller liknande på 20cm är ju en bra lösning, ett sådant har jag kikat på tidigare också men inte på den platsen.

//Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.