Angående köket: Ugn/Mikro är under bänken antar jag och inte i högskåp? Om det är högskåp måste du sätta åtminstone 20 cm mellan högskåpet och spisen, så att grythandtagen får plats. Helst 60 cm.

Diskhon kan som tidigare inlägg påpekar gärna vara närmare ytterväggen, så att man får mer arbetsyta mellan spis och diskho. Jag tycker det är bra att ha diskmaskinen mellan spis och diskho, andra menar att det är farligt. Den enare tanken bygger då på att en person ställer in elelr plockar ur disk från den öppna diskmaskinen, medan den andra lagar mat och tex ska tömma vatten från en pastagryta och riskerar att snubbla på luckan elelr personen som använder diskmaskinen. Enligt min erfarenhet förekommer dock inte dessa två aktiviteter samtidigt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H skrev:
Angående köket: Ugn/Mikro är under bänken antar jag och inte i högskåp? Om det är högskåp måste du sätta åtminstone 20 cm mellan högskåpet och spisen, så att grythandtagen får plats. Helst 60 cm.

Diskhon kan som tidigare inlägg påpekar gärna vara närmare ytterväggen, så att man får mer arbetsyta mellan spis och diskho. Jag tycker det är bra att ha diskmaskinen mellan spis och diskho, andra menar att det är farligt. Den enare tanken bygger då på att en person ställer in elelr plockar ur disk från den öppna diskmaskinen, medan den andra lagar mat och tex ska tömma vatten från en pastagryta och riskerar att snubbla på luckan elelr personen som använder diskmaskinen. Enligt min erfarenhet förekommer dock inte dessa två aktiviteter samtidigt.
Vi har haft diskmaskinen mellan diskhon och spisen nästan jämnt och aldrig upplevt det som att det skulle vara farligt, utan problemet är att när en person är klar med en beredningsbunke, en skärbräda etc. så kan man inte ställa in det i diskmaskinen utan att den andra personen får flytta på sig och det gör att man i stället låter det smutsiga stå kvar uppe på bänken och är i vägen.
 
Biggie skrev:
Som ovan sa är det humidboards, ny våtrumsgips med mindre fiber, och han behöver väl inte cc60 med osb under?
Jag hade nog också kört playwood ist för osb dock!
Precis, det är våtrumsgips. Vad det gäller regelavståndet så är det cc45, det jag fick fram när jag kollade upp det innan.

Illustration av våtrum med reglar, våtrumsgips och tätning, cc45 avstånd för reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad det gäller OSB/plyfa så ser jag nu att ni har rätt och jag har gjort en tabbe.. :confused: Men men, det är inget som går att göra något åt nu. Tvivlar inte på att det håller ändå. :)

//Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Caroline543
  • Laddar…
Drosen skrev:
Kommer du att få plats med blandaren efter att du byggt på med gips, fix och kakel, tycker det ser trångt ut redan nu.
Nog för att blandaren förskjuts utåt med samma mått men "sidoväggarna" kommer närmare.
Det är inga problem, kollade det noga innan jag bestämde bredden. Men testade idag igen och tog några bilder :)

Kromad blandare från FM Mattsson monterad på en vägg med gips, rymligt utrymme runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måttband visar avståndet på en vägg till en rördel för att bekräfta bredden är tillräcklig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag upplevde det som ganska rymligt runtom :)

//Fredrik
 
Vad det gäller köket så är det fritt fram att komma med åsikter och tips, det är inte beställt än och kommer troligtvis inte göras förrän badrummet är klart. :)

Ugn och mikro blir i högskåp så att man slipper böja sig för att komma åt det. Bra tips angående plats för kastrullhandtag osv! :)

Fortsätt gärna komma med åsikter, tips, kritik m.m. Det är en av anledningarna till att jag har den här tråden! :)


Jag återkommer lite senare med bilder från gårdagens arbete med golvvärme och flytspackel :)
//Fredrik
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hej!

Då tar vi lite bilder från gårdagens jobb :)

Först ut var armeringen
Rumsrenovering med ofullständigt flytspacklat golv, armeringsnät synligt och värmekabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags för värmekabeln
Armeringsnät på brunt kakelgolv med värmekabel och avloppsmitten inför flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armeringsnät och värmekabel installerade på badrumsgolv inför pålägg av flytspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med armeringsnät, värmekabel och delvis lagt flytspackel på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golv med armeringsnät och värmekablar före flytspackling i en pågående renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armeringsnät och värmekablar installerade på golv i förberedelse för flytspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armering och värmekabel är lagd på badrumsgolv i förberedelse för flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrumsgolv under renovering med armeringsnät, värmekabel och delvis pålagt flytspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armeringsnät med värmekabel installerad och delvis täckt av flytspackel på ett badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armeringsnät med värmekabel och skyddsrör på ett ojämnt golv före flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armeringsnät och värmekabel installerade på ett golv inför flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och slutligen flytspackel

Armeringsnät och värmekabel installerade på ett golvvärmebygge inför flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis flytspacklad golv i ett renoveringsprojekt med synliga rör och eluttag på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hällutrymme med nyligt applicerat, ännu inte heltäckande flytspackel på golvet med väggar som väntar på slutlig finputsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutlagt flytspackel på ett badrumsgolv med värmekabel synlig, i behov av ytterligare ett lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett rum med nylagt flytspackel på golvet, omgivet av väggar med synlig armering och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr så räckte inte flytspacklet riktigt så jag kommer att behöva köra en liten vända till. Det kommer att ske imorgon, då blir det en sista finputsning på fallet osv. Såg redan nu väldigt bra ut, ett par millimeter mer spackel på sina ställen så blir det perfekt. :)

Har idag varit på en liten inköpsresa och sedan var jag förbi lägenheten och la ett lager primer inför imorgon. :)

Hörn av ett rum med nylagt flytspackel på golvet, inklusive värmekabel och avloppshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojämnt flytspackel på ett golv i ett renoveringsprojekt med synliga armeringsspår och värmekabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



//Fredrik
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Precis som redan nämnts, byt plats på diskho och diskmaskin. Vare sig man vill eller inte blir ytan mellan ho och häll alltid den viktigaste arbetsytan så den vill man inte ha för liten.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Precis som redan nämnts, byt plats på diskho och diskmaskin. Vare sig man vill eller inte blir ytan mellan ho och häll alltid den viktigaste arbetsytan så den vill man inte ha för liten.
Att ytan mellan häll och ho är en viktig arbetsyta håller jag med om, tack till er som har påpekat det :) Det är verkligen något som jag ska se över och det borde inte vara några problem att få in ett skåp till för mer bänkyta. Jag ska kolla hur det ser ut med avloppet osv.
Vad det gäller diskmaskinens placering så ska jag fundera mer på vart den ska vara, jag tror att den får plats på andra sidan diskhon även om jag har ett extra skåp :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Isak90 skrev:
Det är inga problem, kollade det noga innan jag bestämde bredden. Men testade idag igen och tog några bilder :)



Jag upplevde det som ganska rymligt runtom :)

//Fredrik
Ja det såg rymligare ut från en annan vinkel, fint!
 
Isak90 skrev:
[bild]
REKOMMENDATIONER!
Inte krav..
 
Det håller nog (y)
 
Isak90 skrev:
Hej!

Då tar vi lite bilder från gårdagens jobb :)

Först ut var armeringen
[bild]

Sedan var det dags för värmekabeln
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Och slutligen flytspackel

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Tyvärr så räckte inte flytspacklet riktigt så jag kommer att behöva köra en liten vända till. Det kommer att ske imorgon, då blir det en sista finputsning på fallet osv. Såg redan nu väldigt bra ut, ett par millimeter mer spackel på sina ställen så blir det perfekt. :)

Har idag varit på en liten inköpsresa och sedan var jag förbi lägenheten och la ett lager primer inför imorgon. :)

[bild]

[bild]


//Fredrik

Tja!

Intressant tråd! Blir spännande att följa!

En fundering, vad har du ligger under nätet? Det ser ut som trä, det är inget vidare att gjuta in organiskt material!


Mvh Johannes K
 
Redigerat:
K
Det är nog inte värre än alla golvspånskivor man lagt golvvärme på i sina dagar, det skall ju på tätskikt, så börjar trät mögla så har man ändå rätt stora problem med sitt tätskikt/konstruktion i övrigt.
 
Jarlingar skrev:
REKOMMENDATIONER!
Inte krav..
Ja precis, så tolkar jag det också nu när jag kollar på det igen :)

Och jag tror absolut att det håller.

//Fredrik
 
Johannes Kullgren skrev:
Tja!

Intressant tråd! Blir spännande att följa!

En fundering, vad har du ligger under nätet? Det ser ut som trä, det är inget vidare att gjuta in organiskt material!


Mvh Johannes K
Tack så mycket! :)

Det är överblivna golvlister i plast, tydligen populärt i början av 80-talet för det sitter i hela huset :x :p

//Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.