Man kan värma brine med solvärme och det är perfekt för de som har ved/pellets att värma det tappvarmvatten man behöver om sommaren med solvärme. Har man bergvärme ger det mycket bra utbyte att "förvärma" brine någon grad innan det går in BVP.
 
Qunaki skrev:
Problemet är att jag behöver lägga om taket inom en snar framtid, inte vänta 10 år.
Har funderat i flera år på elsoltak, och vill givetvis då ha det integrerat.
Men man måste kunna räkna hem det på max 15 år (helst 10), att ha 20-30 år är ju 9totalt meningslöst.

Känns inte som allt är på plats ännu. Min tanke har varit pannor med och pannor utan (norr) solseller hade varit bästa lösningen. Tyvärr känns det inte riktigt som det är riktigt moget. Kanske Tesla äntligen bryter den trenden.
Glaspannor är ju ett annat alternativ. Soltech och Bender Carisma är ju absolut ett rätt steg på vägen.
Men återbetalningstiden måste ju vara rimlig.
Ett vanligt solels tak med utanpåliggande paneler är det många som har installerat med en återbetalningstid på 8-12 år.
Källa www.solcellforum.se

Integrerade lösningar blir dock en del dyrare med längre återbetalningstid.

Finns dock ett integrerat system där man kan använda vanliga billiga standardpaneler i speciella montageramar som gör ett tätt yttertak, GSE integration som verkar tämligen prisvärt och intressant!
Med ex svarta panelramar ger det ett väldigt enhetligt och snyggt intryck tycker iaf jag!
Och har taket rätt mått så kan man ju fylla det helt eller tex lägga svart bandplåt runt om...


Hus med integrerade solpaneler på taket ovanför trädäck och intill en uppfälld blå pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solcellspaneler monterade i specialramar för ett integrerat tätt yttertak på en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skall du sätta sådant tak i Sverige får du inte glömma taksäkerhet och bärighet.
 
magnetens skrev:
Problemet med att ta tiara värmen är ju att man inte har användning för allt överskott som producerad under juni juli augusti när huset ej behöver värmas upp och förbrukningen till varmvatten och dusch ligger ju vanligen på endast några få kwh/dygn ex 3-10kwh/dygn och resten måste dumpad eller kylas bort (bra om man har en pool)

Solceller är ju då en smartare lösning utan både rör vätska o pumpar och överskottet går automatiskt ut på elnätet och man får dessutom betalt för det.

Självklart kan man ju kombinera dessa system på ett bra sätt om man vill dock.
Problemet är dock att det inte finns något behov för el heller, under denna del av året har vi egentligen elöverskott också. Exempelvis vattenkraften producerar ju som bäst under samma del av året som solen producerar som bäst. Solel i Sverige är inte till någon större nytta om du inte förbrukar den själv (via batterier).

Det bästa är om man kan lagra värmen själv, exempelvis genom att värma borrhålet för bergvärmen (kräver lite rörelse på vattnet dock), eller genom att man har ett värmebatteri (exempelvis en stor mängd stenmjöl eller gips nedgrävt på tomten). Jag såg någon här på BH som ville göra ett värmebatteri genom att lägga stenmjöl under huset (men då kan man ju lika gärna bygga en källare som man fyller med lämpligt värmelagrande material).

I mitt fall så lagrar jag en del av värmen i huset på dagen så att jag kan ta ut den på natten. Men jag har alltså klarat mig näst intill utan uppvärmning sedan den 1/3 och det gör jag normalt sett inte förrän medeltemperaturen ligger en bit över tio grader, så nog gör det skillnad. Det verkar på mina initiala data som att jag slipper ha igång värmen under mars-april, samt oktober-november i alla fall. Och under december till februari så eldar jag ändå rätt mycket. Min stora kostnad när det gäller elen är (förutom när det blir riktigt kallt) varmvatten, bastu, kök, tvättstuga. Hälften av min elförbrukning på året kommer från dessa källor...
 
pacman42 skrev:
Problemet är dock att det inte finns något behov för el heller, under denna del av året har vi egentligen elöverskott också. Exempelvis vattenkraften producerar ju som bäst under samma del av året som solen producerar som bäst. Solel i Sverige är inte till någon större nytta om du inte förbrukar den själv (via batterier). .
Där har du lite fel Vi har faktiskt ett stort elbehov just under dagtid även under sommaren bla. pga vår tunga industri stål och papper och att kärnkraften ofta stoppas för revision undrar just sommartid gör att det är just under sommarhalvåret som Sverige importerar som mest energi från Europa (vilket alltid är den dyraste och sista produktionen som allt som oftast består av kolkraft!)

Och angående vattenkraften så har du återigen fel då den körs som mest under vinterhalvåret. Kolla gärna in kontrollrummet på Svenska kraftnäts hemsida för aktuell info!

Så solen producerar alltså el när det faktiskt behövs i vårat land!
 
  • Gilla
På grön kvist och 1 till
  • Laddar…
Jag har mycket svårt att tro att det importeras en massa kolkraft på sommaren. Där emot importeras det en del vindkraft när det blåser mycket söder över. För att sedan exportera vattenkraft när det inte blåser. Eller har du data som underbygger dina påståenden?
 
Vattnet släpps på sommaren igenom utan att producera el. Detta för att följa vsttendomarna. Det måste finnas en vårflod enligt dessa. Och då inte elen går att sälja fullt ut så släpps en hel del vatten förbi.

Självklart har vi ett energibehov på sommaren också, men det är inte då det är som störst. Att producera solel på sommaren skapar bara en ännu större obalans mellan energislag mellan sommarboende vinter vilket driver upp elpriserna.
 
Nej. Det släpps väldigt sällan vatten utan elproduktion. Det sker enbart om man inte har tillräcklig kapasitet på turbinerna vid högflöde.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Du har förhandsbokat? Spännande isf!
Inte än - jag vill ju ha helst ha den de kallar för Toskansk panna .. och den kommer inte förrän nästa år. Förmodligen blir jag inte först, men det är väl egentligen sällan det är någon fördel att vara först mer än för skrytvärde ;)
 
Smeddie skrev:
Inte än - jag vill ju ha helst ha den de kallar för Toskansk panna .. och den kommer inte förrän nästa år. Förmodligen blir jag inte först, men det är väl egentligen sällan det är någon fördel att vara först mer än för skrytvärde ;)
Jag vet folk som redan har förbokat så de borde rimligtvis bli före dig då :)
 
Någon som har koll på vad gäller bygglov för detta?
Måste man ha det eller är det "bara ett tak"?

Nu verkar iofs bygglov vara på väg bort för solcellsanläggningar överlag.
 
I vissa k-märkta områden finns krav på visst utseende på taket. I vanlig bebyggelse är det ovanligare. De här pannorna ser i alla fall på bilderna ut som våra vanliga takpannor och då borde det ju inte finnas någon anledning att söka bygglov bara för att det är solceller i dem.

Det blir intressant att se hur pannorna ser ut i verkligheten.
 
Hoppas du har rätt Marlen.

Vi har ju det gamla ärendet där en mobiloperatör ville sätta upp en mobilmast som såg ut som en flaggstång och hävdade att man därmed inte behövde något bygglov. Efter prövning kom rätten fram till att det krävdes bygglov eftersom mobilmast per definition är bygglovspliktig.
 
Man får inte byta takbeläggning som påverkar utseendet utan att ansöka om bygglov. Åtminstone inte där jag bor. Jag får inte ens byta färg.

Bygger man nytt så ingår ju dock detta redan i bygglovsansökan.
 
stefancrs skrev:
Jag vet folk som redan har förbokat så de borde rimligtvis bli före dig då :)
Får försöka bli först med Toskansk panna då :)
 
  • Gilla
magnetens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.