gäst skrev:
Det är betydligt billigare att montera traditionella utanpåliggande solcellspaneler på taket.
Även om du samtidigt byter tak? Det är ju det de säger blir billigare.
 
G
stefancrs skrev:
Även om du samtidigt byter tak? Det är ju det de säger blir billigare.
Ja och då får man el och tak för ca samma pris än tak och sen solpanel. Genialiskt
 
Vad är grejen med Teslas solcellstak? Givetvis är det betydligt billigare att sätta egna paneler.

Vi har solpaneler på taket, huset är 6år gammalt och välisolerat, vi trycker in mer energi än vi plockar ut över året, vi fick bidrag, importerade för bästa pris, byggde hela anläggningen själv inkl el, med priserna på såld el som har varit, har jag beräknat att detta skall vara betalt på 5-6år.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Grejen är nog att det är snyggare.
 
  • Gilla
malg01 och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter som en jättebra idé. Har länge undrat varför det inte finns takpannor med inbyggda solceller. De lösa panelerna är sanslöst fula och jag skulle aldrig sätta dem på mitt hus. Priset på takpannorna kommer säkert ner med tiden.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Daniel 109 skrev:
Grejen är nog att det är snyggare.
Ja och du slipper köpa tak och solcellspaneler separat.

Man får komma ihåg att det här riktar sig mot de som ändå behöver ett tak.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
gäst skrev:
Det är betydligt billigare att montera traditionella utanpåliggande solcellspaneler på taket. Monterar man panelrna själv så ligger återbetalningstid på ca 10 år! Investeringen r dock lönsam redan första året med en avkastning på 6-8% Så förstår inte varför det ite sitter solceller på fler tak idag... läste en tråd på solcellforum där en medlem har en anläggning som presterar bra även i Kiruna!!!
[länk]

Så hela Sverige har helt klart bra förutsättningar för solelproduktion
Beror nog helt och hållet på vilken leverantör och fabrikat du jämför med. T.ex det här paketet har tidigare dragits upp på det här forumet som "prisvärt": https://www.ahlsell.se/10/el/tele-data-sakerhet/52-stromforsorjning/solcellsystem/5287840/
Jag betalar ungefär lika mycket för det per kvadratmeter med firmans rabatt och utan moms som Lewdis säger att Teslas tak kostar. Då har jag å andra sidan inte fått något nytt tak för pengarna.
Så enligt mig blir det svårt att jämföra lösningarna då den ena har två produkter i en medan den andra bara är solceller.
Sen har man den estetiska frågan också. 100 kvadrat solceller är kanske inte så snyggt på ett sekelskifteshus men kan man gömma bort det i takpannorna så kanske det är lättare att motivera sig till inköpet. :)
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
G
Kirre2 skrev:
Jag tycker det låter som en jättebra idé. Har länge undrat varför det inte finns takpannor med inbyggda solceller. De lösa panelerna är sanslöst fula och jag skulle aldrig sätta dem på mitt hus. Priset på takpannorna kommer säkert ner med tiden.
Svenska Soltech har nyligen lanserat en liknade lösning som varit på gång ganska länge (långt innan Tesla köpte upp Solarcity). Det är en solcellspanna som är kompatibel med Benders Carisma panna, snygg lösning i mina ögon.
http://www.soltechenergy.com/sv/produkter/soltech-shingel/
 
Ja då har man det inte lätt, brukar inte kolla på taket så ofta, våra syns då inte..
 
B
Jag gillar äpplen
 
Husqvarna220Ac skrev:
Ja då har man det inte lätt, brukar inte kolla på taket så ofta, våra syns då inte..
Det beror väl på vad taket har för lutning och hur huset ser ut.
Ett hus med tak täckt av solpaneler, vilket kan anses estetiskt ifrågasättande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alt: Röd tegelvilla med solpaneler på taket med varierande lutningar, synligt på en gråmulen dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom här två tycker i alla fall jag inte är särskilt snygga.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Det där är ändå två rellativt snygga lösningar. Det finns många som ser värre ut.
 
Funderar lite - inte aktuellt för mig idag men jag har optimal vinkel i söderläge på Österlen. Har idag papptak. Är Teslas skivor lika tunga som tegel? Vad sätter man för tak på skuggsidan?
 
gäst skrev:
Svenska Soltech har nyligen lanserat en liknade lösning som varit på gång ganska länge (långt innan Tesla köpte upp Solarcity). Det är en solcellspanna som är kompatibel med Benders Carisma panna, snygg lösning i mina ögon.
[länk]
Fungerar helt klart på moderna hus!
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
yonna skrev:
Funderar lite - inte aktuellt för mig idag men jag har optimal vinkel i söderläge på Österlen. Har idag papptak. Är Teslas skivor lika tunga som tegel? Vad sätter man för tak på skuggsidan?
Teslas finns med och utan solceller. Menar du lika tunga som tegel eller som betong? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.