Hej!
Vilket spännande projekt! Renoverade också en lägenhet för x antal år sedan. En fin investering. Dock hade jag nog om möjligt försökt att lägga på någon/några tusen extra på något som gör att det blir lite bättre än standardlösningen. Behövs inte mycket för att helhetskänslan höjs avsevärt. Helt säker på att du får igen det vid försäljning :)

Jag såg att du skrivit att du inte ska ändra planlösningen.. men.. jag kunde inte låta bli att skissa lite på några små ändringar, bara för skojs skull! För att få ett litet hobbyrum bredvid sovrummet, med frostat fönster in till sovrummet, och en garderobsvägg i hallen, samt en liten köksö/serveringsbord mellan kök och vardagsrum.
Skiss av lägenhetsplanlösning med förslag på hobbyrum, garderobsvägg och köksö för att höja helhetskänslan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lycka till med renoveringen!
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Corneliatt skrev:
Hej!
Vilket spännande projekt! Renoverade också en lägenhet för x antal år sedan. En fin investering. Dock hade jag nog om möjligt försökt att lägga på någon/några tusen extra på något som gör att det blir lite bättre än standardlösningen. Behövs inte mycket för att helhetskänslan höjs avsevärt. Helt säker på att du får igen det vid försäljning :)

Jag såg att du skrivit att du inte ska ändra planlösningen.. men.. jag kunde inte låta bli att skissa lite på några små ändringar, bara för skojs skull! För att få ett litet hobbyrum bredvid sovrummet, med frostat fönster in till sovrummet, och en garderobsvägg i hallen, samt en liten köksö/serveringsbord mellan kök och vardagsrum.
[bild]


Lycka till med renoveringen!
Tack så mycket :)

I mina planer så kommer jag frångå tex Ikeas grejer med blandare osv och satsa på andra märkesgrejer. Så tanken är att det inte ska se "billigt" ut. :)

Den planlösningen såg trevlig ut får jag säga. Dock finns det en ventilationstrumma i klädkammaren som inte går att flytta på. Sen så får isf elcentralen flyttas, vilket iofs inte är några mer problem än tid och pengar. Väggen mot vardagsrummet är bärande i betong så det är också ett litet bekymmer om sovrumsdörren ska flyttas dit, vet faktiskt inte ens om det är tillåtet att ge sig på bärande väggar i en lägenhet? :confused:

Här kommer en bild på placering av ventilationstrumma samt elcentral

Planritning av en lägenhet med markerade platser för ventilationstrumma och elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
Hej!

Idag kom golvvärmen på posten, valde ett etablerat märke som farsan har använt sig av samt jag har läst gott om.

Förpackning av T2Blue golvvärme står på ett marmorgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stannade till på vägen hem och köpte spiralslang för kabeldragningen så med lite tur hinner jag och farsan kika på det ikväll efter att jag hjälpt honom med lite grejer och innan jag börjar jobbet. :)

//Fredrik
 
BirgitS
Visst kan man få ta ner bärande väggar i bostadsrätter också, men för att få lov till det av styrelsen får man ju själv söka eventuellt bygglov för det, ta in en byggnadsingenjör som får räkna ut balkstorlek osv. så pengarna rinner lätt iväg.
 
Corneliatt: Du fick ju ner mina tankar perfekt på bild!

Att ta upp en dörröppning i en bärande vägg är inget problem. Det är att ta bort den eller göra för stora öppningar som man inte får göra. Beroende på konstruktionen i övrigt kan det behöva läggas i nån järnbalk över dörrkarmen.
 
Åsa Lund
Kräver troligen föreningens godkännande plus kontrollansvarig och bygganmälan
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kräver nästan alltid föreningens godkännande, plus bygganmälan (till skillnad från ett bygglov), skicka in en ritning med en kontrollansvarig byggnadsingenjör som räknat ut balkstorlek om det krävs.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag gillar idén med den öppna planlösningen men den går tyvärr inte att genomföra pga av ventilationstrumman i klädkammaren. Sedan är det ytterligare ventilation som går vid elcentralen i "förrådet" som försvårar allting, plus betongväggen. Visst går det allting att lösa men det springer snart iväg i massa tid och pengar. :/

Så här ser det ut i klädkammare respektive "förråd"

Klädkammare med ventilationstrumma och öppna hyllor över en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationsrör ovanför dörröppning och elcentral med många säkringar på en vägg i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag måste säga tack för den mycket trevliga idén! :) Hade den varit enklare att genomföra så hade det absolut varit något att fundera på! :)

//Fredrik
 
Aha, så synd...
 
Ja, det var ju riktigt tråkigt. Så himla konstigt uppbyggd lägenhet måste jag säga, med elskåp och ventilationskanaler som inte går utmed bärande väggar eller i lägenhetens ytterkanter, och som dessutom sitter placerat i ett "barnrum". Har skissat lite mer på hur det skulle kunna se ut om man ändå kan flytta proppskåpet, men hur som helst så måste man i så fall gå igenom "hobbyrummet" eller göra en minihall för att komma till sovrummet. Och det känns inte så optimalt kanske :/ Synd!
 
BirgitS
Det är inte tänkt att vara någon sorts barnrum eller liknande utan det är lägenhetens enda förråd, inget vinds- eller källarförråd så det behöver nog få vara det, särskilt om målgruppen är äldre som TS skrev eftersom de normalt har hunnit samla på sig verktyg, julsaker, minnen från barnens uppväxt, säsongsanpassade gardiner och dukar som ska förvaras någonstans.

Många äldre tycker att gäster inte ska behöva se oredan i köket och uppskattar att det är separata rum, precis som "alla" tyckte på den tiden som lägenheten byggdes.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Vad fick du för svar från föreningen ang om de stod för arbetet med golvbrunnen eftersom det är deras ansvar?
 
Precis som BirgitS skriver så är det tänkt som lägenhetens förråd, därav att ventilationsrör samt elcentral är placerat där.

Andy78 skrev:
Vad fick du för svar från föreningen ang om de stod för arbetet med golvbrunnen eftersom det är deras ansvar?
Det har jag inte frågat dom om, jag har bara antagit att det är något jag själv ska stå för eftersom jag vill ändra något befintligt som fungerar. Plus de grannar jag har pratat med har stått för det själv.

//Fredrik
 
Hej!

Det har hänt en hel del under slutet av veckan samt helgen, ska försöka uppdatera med bilder så fort jag hinner. :)

//Fredrik
 
Isak90 skrev:
Precis som BirgitS skriver så är det tänkt som lägenhetens förråd, därav att ventilationsrör samt elcentral är placerat där.


Det har jag inte frågat dom om, jag har bara antagit att det är något jag själv ska stå för eftersom jag vill ändra något befintligt som fungerar. Plus de grannar jag har pratat med har stått för det själv.

//Fredrik

Va synd, du hade troligtvis fått jobbet och materialet betalt av föreningen beträffande bilningen och golvbrunnen eftersom det är deras ansvar, jag tror många inte vet om det och därför ställs inte frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.