Hej!

I fredags var rörläggaren på plats och löda på nya rör och drog fram så dom nu ligger utanför den påbyggda väggen.

Rörläggningsverktyg och material på ett golv intill en vit vägg där rörarbete utförs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörläggare löder nya vattenrör i en påbyggd vägg, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med nya lödda rör och en öppen vägg där gamla rör syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörinstallation vid en vägg, lödda kopparledningar och synligt avloppsrör omgivna av isolering och byggbråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya rörledningar lödda och framdragna för installation utanför en nybyggd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya vita rör installerade längs en vägg med ventiler, gamla rör och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ungefär så här blir det sedan, efter avstängningen så går två rör in i väggen igen för att dras bort till duschen.

Renoveringsarbete med nya rördragningar på ett badrumsgolv, redigerad för att visa framtida planering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade ner kommod och toastolen, fick förlänga röret till avloppet för handfatet.

Renoveringsarbete med nya rör framdragna längs en vägg med uppkapade skivor och rörändar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nyinstallerat avloppsrör på en betonggolv med skyddskåpa och en delvis kapad vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i badrum med borttagna installationer och synliga nya rörledningar längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte igen hålet igen med den skivan jag kapade bort, brydde mig inte om att lägga igen nertill eftersom det ändå kommer en ny vägg ute på.

Nyinstallerade vattenrör som går utanför en påbyggd vägg med ett provisoriskt igenlagt hål och synliga golvresterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag återkommer med bilder från väggbygget :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Elisabeth 1 och 1 till
  • Laddar…
Precis flyttat in i vår renoverade lgh på 80 kvadrat. har ingen koll på vad notat slutade på, men bra mycket mer än 100k iaf :D Tror enbart golv med förarbete gick på runt 250k :p
 
Jag har lite svårt att acceptera när folk säger "helrenovering" och man skiter totalt i badrum, el, golv osv.

200k budget i material och vvs tycker jag är mer närmare verkligheten. Naturligtivs väldigt avgörande vilka material man använder, men tänk IKEA-kök för ca 40-50 k inkl vitvaror, bänkskivor etc (beroende på storlek). Parkettgolv 30k. Badrum ca 40k, kanske kan lyckas med 35 om man drar ner på vvs-kostnader och tar lite billigare material. Övriga utgifter såsom färg, täcktapeter, spackel, dörrar/dörrkarmar, golvsocklar, foder och då är jag inte ens inne på elen. Ny elcentral (finns 3-fas?). Jag tycker det är optimistiskt att ha en lägre budget än 200k om man ska göra det riktigt.

Men om du bara ska göra kök och ytskikt med ett inte allt för dyrt golv så kanske du kan klara av 100k.

AndersMalmgren skrev:
Precis flyttat in i vår renoverade lgh på 80 kvadrat. har ingen koll på vad notat slutade på, men bra mycket mer än 100k iaf :D Tror enbart golv med förarbete gick på runt 250k :p
Sätter man in ett parkettgolv som kostar runt 1000 kr /m2 inkl golvläggning, flytspackling så kostar det skjortan. Detta beror naturligtvis på marknadsvärdet av lägenheten, jag skulle personligen aldrig betala så mycket för ett golv, men du kanske bor mitt i innerstaden i Sthlm också, vad vet jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Lite nyfiken på om du funderat vidare på resten av lägenheten. Ser lite knasigt ut med en jättehall, ett litet fönsterlöst "rum" och en liten klädkammare.
Fick nämligen en idé om att flytta sovrumsdörren in i vardagsrummet. Då kan man göra ett riktigt stort rum där, någon eller några av de tre öppningarna till utrymmet kan göras som ett frostat glasparti för att få in dagsljus och så lämnar man bara en öppning kvar med dörr. Hux flux har man ett kontor/gästrum av bra storlek, drygt 10 kvm, vilket uppskattas av mor- och farföräldrar, liksom barnfamiljer med ett barn. Den som vill använder förståss detta rum som stor KLK istället, men oavsett vilket är en trea alltid mer attraktiv än en tvåa med bra förvaring, lösa garderober kan man alltid ställa in.
 
Alexander Moser skrev:
Jag har lite svårt att acceptera när folk säger "helrenovering" och man skiter totalt i badrum, el, golv osv.

200k budget i material och vvs tycker jag är mer närmare verkligheten. Naturligtivs väldigt avgörande vilka material man använder, men tänk IKEA-kök för ca 40-50 k inkl vitvaror, bänkskivor etc (beroende på storlek). Parkettgolv 30k. Badrum ca 40k, kanske kan lyckas med 35 om man drar ner på vvs-kostnader och tar lite billigare material. Övriga utgifter såsom färg, täcktapeter, spackel, dörrar/dörrkarmar, golvsocklar, foder och då är jag inte ens inne på elen. Ny elcentral (finns 3-fas?). Jag tycker det är optimistiskt att ha en lägre budget än 200k om man ska göra det riktigt.

Men om du bara ska göra kök och ytskikt med ett inte allt för dyrt golv så kanske du kan klara av 100k.



Sätter man in ett parkettgolv som kostar runt 1000 kr /m2 inkl golvläggning, flytspackling så kostar det skjortan. Detta beror naturligtvis på marknadsvärdet av lägenheten, jag skulle personligen aldrig betala så mycket för ett golv, men du kanske bor mitt i innerstaden i Sthlm också, vad vet jag.
Jag vet inte om det är mig du syftar på? Jag kallar iaf det jag ska göra för helrenovering, att byta proppskåpet ser jag ingen anledning till så det blir kvar som det är. Vad gäller övrig el så blir det inga ändringar förutom i badrummet där det bli infällda spottar i nersänkt tak.

Vad det gäller golvet så blir det ingen parkett utan ett fanergolv i ek.

Budgeten är som sagt satt till 100k, återstår att se om det funkar men ännu har inte något oväntat dykt upp som ändrar på det. :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Louloublaster och 3 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Lite nyfiken på om du funderat vidare på resten av lägenheten. Ser lite knasigt ut med en jättehall, ett litet fönsterlöst "rum" och en liten klädkammare.
Fick nämligen en idé om att flytta sovrumsdörren in i vardagsrummet. Då kan man göra ett riktigt stort rum där, någon eller några av de tre öppningarna till utrymmet kan göras som ett frostat glasparti för att få in dagsljus och så lämnar man bara en öppning kvar med dörr. Hux flux har man ett kontor/gästrum av bra storlek, drygt 10 kvm, vilket uppskattas av mor- och farföräldrar, liksom barnfamiljer med ett barn. Den som vill använder förståss detta rum som stor KLK istället, men oavsett vilket är en trea alltid mer attraktiv än en tvåa med bra förvaring, lösa garderober kan man alltid ställa in.
Vad det gäller övrig planlösning så blir det inga ändringar utan jag kommer bara att byta ytskikt. Det fönsterlösa rummet kan man säga är lägenhetens förråd eftersom något sådant inte finns i källaren. Att flytta sovrumsdörren kommer jag inte att göra, den största anledningen är att väggen in till vardagsrummet är av betong och bärande. Att hallen ser stor ut på planlösningen är inget som jag upplever i verkligheten :)

Så troligtvis blir det en stor klädkammare där också, alternativt att man kanske får in något skrivbord om man känner för det.

Hoppas att det gav svar på dina frågor ):
//Fredrik
 
Spännande tråd, ska bli kul att följa.
Blir lite fundersam kring vattenledningen, du ska bygga på väggen säger du, hade det inte vart smidigare att flytta rören inne i slitsen ist och komma ut utanför duschen och sätta T avstängningar, då slipper du gå "upp och tillbaka" samt att du slipper regla upp en ny vägg, bara en tanke och absolut inte att kritisera.
Lucka till och häng i för renoveringar tar på krafterna.

Mvh
 
H
Lysekil?
 
Håll utkik på blocket osv. Där finns mycket pengar att spara.
 
Slaktarn82 skrev:
Spännande tråd, ska bli kul att följa.
Blir lite fundersam kring vattenledningen, du ska bygga på väggen säger du, hade det inte vart smidigare att flytta rören inne i slitsen ist och komma ut utanför duschen och sätta T avstängningar, då slipper du gå "upp och tillbaka" samt att du slipper regla upp en ny vägg, bara en tanke och absolut inte att kritisera.
Lucka till och häng i för renoveringar tar på krafterna.

Mvh
Tack :)

Det kändes som en smidig grej att bygga in rören i en ny "vägg", det medför en annan fördel som kommer strax. Sedan var det ganska tajt i trumman med ventilationsrör osv.

i hörnet där rören skall upp och in i väggen igen kommer det knappt att synas eftersom kommoden blir ivägen :)

//Fredrik
 
Haget skrev:
Lysekil?
Japp, det är i Lysekil :)

Fredrik86 skrev:
Håll utkik på blocket osv. Där finns mycket pengar att spara.
Jag håller lite koll där men tycker samtidigt att det finns ett ganska bra utbud på nya saker till bra pengar :)

//Fredrik
 
  • Gilla
Haget
  • Laddar…
Hej!

Då går vi vidare med bygget av "väggen". Jag hade först tänkt att bygga på 2" men efter lite funderingar så kom jag fram till att det blir 4" ist. Mer om det lite längre ner. :)


Renoveringsprojekt med exponerade rör och ojämna väggar; träregel till höger för hyllinstallning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående bygge av vägg med vertikala träreglar, OSB-skivor och synliga rörledningar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rördragning i en vägg med vita plaströr fästa vid träreglar, del av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjad väggkonstruktion med vertikala reglar och synliga rörinstallationer i ett pågående badrumsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu va den regeln till vänster lite kort, det finns en förklaring och den kommer här:
Pågående renovering med trästomme för vägg, rörinstallationer synliga, och vattenutkast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis konstruerad vägg, med stående träreglar och rördelar synliga, på ett pågående byggprojekt för badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade ingen direkt anledning av full höjd mer än där duschväggen ska skruvas upp så valde därför en bredare regel för att få en hylla ovanför handfatet :)

Jag satte upp lite kortlingar som förstärkning och valde att sätta dessa i höft- samt axelhöjd ifall man skulle råka halka i duschen.

Delvis konstruerad väggstomme med stödreglar och rördragning för dusch i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags att påbörja rördragning för duschen

Skelett till vägg med 4-tums reglar, rördragning och förstärkning i en pågående badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis färdigställd väggstomme med uppförda reglar och påbörjad rörinstallation inför dusch, med osb-skivor nära rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående installation av en väggstomme med horisontella och vertikala träreglar samt synliga rördragningar för dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installationsfas i badrumsrenovering med rördragning och förstärkning av väggstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så lite osb

Pågående byggprojekt med osb-skivor fastsatta på vägg och synlig rördragning för dusch i ett utrymme med betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OSB-skivor installerade på vägg i en badrumsrenovering med synliga rör och mätmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörläggarn ville ha skivorna tajt mot rören så det fick han :)
Vägg under renovering med rördragning och OSB-skivor monterade för duschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installationsvägg med OSB-skivor och exponerade rör för dusch under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta gjordes under fredag och lördag förmiddag. Sedan bar det iväg på lite kalas och på söndagen blev det lite efterlängtad vila :) Idag hann jag hämta lite mer osb innan jobbet.

Allt för denna gången :)
//Fredrik
 
  • Gilla
Elisabeth 1 och 1 till
  • Laddar…
När jag såg nicket isak90 så fick det mig osökt att tänka på gorg och en s60, att han dessutom också varifrån Lysekil gör att det känns som mindre än en slump! Så frågan är, är du han? ;)
 
Jarlsgård skrev:
När jag såg nicket isak90 så fick det mig osökt att tänka på gorg och en s60, att han dessutom också varifrån Lysekil gör att det känns som mindre än en slump! Så frågan är, är du han? ;)
Hehe ja det stämmer (y)

//Fredrik
 
AndersMalmgren skrev:
Precis flyttat in i vår renoverade lgh på 80 kvadrat. har ingen koll på vad notat slutade på, men bra mycket mer än 100k iaf :D Tror enbart golv med förarbete gick på runt 250k :p
Noterar det i intresseboken. Tack för infon...
 
  • Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.