Hade tänkt att sprida gödsel på gräsmattan men spridaren som hänger bakom stegen var redan upptagen :)

En gödselspridare bakom en stege upptagen av ett fågelbo, mot en röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev lite mer tid för målning istället. Taket klart med tre lager färg (obruten vit), väggen har fått ett lager (S 500-N) hitintills vilket gör att fönster, dörr och smygar i S 502-Y skriker efter ett par lager med S 500-N men det blir inget med det förrän golvsocklar kommer och målas. Rummet är såpass litet att det är hopplöst att få en vettig bild om jag inte gör en panoramabild av det.

Nyrenoverat rum med nymålat vitt tak och vägg, ommålad dörr och fönster samt målarverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Oj oj, ej att förakta fåglarnas framfart TeroM. All heder till dig!

Själv har jag haft bofasta sädesärlor i mitt hustak i dom sex åren vi bott här. Ett väldigt trevligt inslag i den svenska sommaren. Tyvärr blev dom ofrivilligt vräkta x2 förra året. Första gången blev dom avhysta när jag la om taket i Maj förra året. Tusen cirklar runt taket första byggdagen så fattade paret att dom var tvungna att ordna med nytt boende. Tråkigt nog visade det sig att när ja travade vedhögen framåt juni att dom tagit sin tillflyktsort just till den otravade vedhögen. :confused:

I år har jag bara sett dom sporadiskt. Hannen som kommer ca 14 dagar före honan, runt den 10 April, har inte stoltserat med sin närvaro som vanligt. Men nu dom sista dagarna har jag sett en "långsvans" med sitt distinkta ljud som hälsar.

Jag hoppas bara inte jag skrämt bort dom för långt... :screwy:
 
  • Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
Borrat hål i köksgolvet. Undrar om det är populärt?

Mätsticka instucken i ett borrat hål i ett trägolv för att visa djupet på hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
P
Var nere och plockade lite i garaget i stan. Jag ska köra iväg det mesta till landet nästa vecka så jag plockade ihop verktyg och annat som behövs i lägenheten. Konstaterade att jag hade tre skruvdragare liggande som jag knappt visste om, kända märken som Cotech (otäck?), Ferm och Glapp & Läcker. De hamnade i elskroten. Köpte i stället en billig 10.8 V Makitasats med 2 1,3Ah batterier på Bauhaus för 895 kr.

Hittade en kasse gamla PS2 tangentbord som fick följa med till elskroten tillsammans med något tiotal gamla möss. Tänk vad man sparar gammal bråte.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
S
Min erfarenhet av håltagning hemma är att det sällen är populärt oavsett placering. Men det är ju kul. :)
 
Det är inte så farligt. Det är undersökningar inför kommande köksrenovering. Passade på att göra hål i väggen i vårt sovrum ovanför köket också. Här skall en ny imkanal dras.

Hål i sovrumsvägg med synlig isolering och träreglar förberett för ny imkanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
-RB- skrev:
Det är inte så farligt. Det är undersökningar inför kommande köksrenovering. Passade på att göra hål i väggen i vårt sovrum ovanför köket också. Här skall en ny imkanal dras.

[bild]
Känns spontant som att den håltagningen vore mindre populär :)
 
Lägger lite golv :)

Person som lägger ett ljust laminatgolv i ett rum med synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillägg: Av olika orsaker lägger vi annat golv uppe på det fina trägolvet. Helst hade jag velat slipa och gjort i ordning dom :(
 
Redigerat:
trattalask
Idag har jag inte gjort något med huset. Rätt skönt faktiskt.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Planterat liguster, målat en meter fasad så jag kan bygga staket till altanen och plockat grus ur gräsmattan.
 
I går var rörkrökaren här och flyttade ett element och jag målade sista varvet på trappan. I dag har det blivit vårfix i trädgården och så har jag gjort en ritning och materiallista för nya trädäcket. Nu gymmet och sedan blir det att påbörja mattläggningen i trappan.
 
Idag har vi städat efter snickarna: Ett lass gammal takpapp, ett lass gammal råspont och ett lass gammal takplåt. De hade varit snälla och delat de 7 meter långa plåtarna på mitten så att vi fick dem på släpet :-D

Innan nån gnäller om slarviga hantverkare så är det avtalat så: tippen är bara en kilometer bort och vi slänger gratis, de är inte heller från samma kommun, så de hittar ju inte i containrarna, de får betala 500 per släp, dessutom får vi ju betala deras lön.

Planen för i morgon är att antingen borsta och måla rödfärg på den sida vi inte målat om än, när vi ändå har ställning, eller tvätta det vita, om jag orkar åka och köpa målartvätt.
 
Renovering av rum med isolering, spacklade gipsskivor på tak, verktyg och detalj av skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nylagt laminatgolv, vit innertak med infälld spotlight, och en vit ljusströmbrytare på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
K
Idag lade jag klart armeringen, drag fram alla tomrör till sina rätta platser osv samt även the moment of truth gällande golvvärmen!

Gjorde en provtryckning enligt tillverkarens anvisningar, 9 Bar @ 30 minuter och 4,5 Bar @ 120 minuter.

Tappade 1 Bar vid högre provtrycket, rören vidgar sig pga trycket och jag hittade ett par vattendroppar vid slanganslutningen till den lånade pumpen.

Vid det lägre trycket så rörde sig inte manometern, 4,5 Bar i 120 minuter.

Nu gör jag ett 3'e eget test och det är 1,5 Bar över natten, efter 10 minuter har trycket ökat till 2 Bar pga att slangen krymper efter att man släppt på trycket.. Ska bli spännande att se imorn vad det står på.

Ingen koppling läckte, inte ens mina linade kopplingar :) (woho)

Drifttrycket kommer vara 1 Bar, dvs samma som värmesystemet i övrigt.

Till fördelaren har jag dragit 3 tomrör
1 st. 16 för 230V till shunten
1 st. 16 för ev KNX kabel om man vill reglera golvvärmen i framtiden
1 st. 20 från "nätverks-drag-punkten" för framtida nätverk, vem vet vad som behövs i framtiden :D

Bakom fördelaren så skall jag ha nätverksdragpunkten. En golvvärmefördelare med tomt rör och verktyg, provtryckspump och armering syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provtryckningspump för golvvärme med slanganslutningar och verktyg på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer visar trycket under provtryckning av golvvärmesystem, kopplat till svart slang och ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärme fördelare med manometrar, armerade slanganslutningar, och tomrör införda i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en Rothenberger provtryckningspump med teknisk specifikation, använd vid test av golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S
Biggie skrev:
[bild]

[bild]
nästa gång ingen fransningar vid sneskärningar. gör målaren till surt ansikte :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.