nanowire skrev:
En halv 20". Mer som att du flyttat två 10" då? 😉
Poäng :)
Fick in resten och skruvade dit allt..nu behöver jag bara beställa lite klingor vilket blir först i juni :(

En bandsåg i ett verkstadsrum med verktyg och material som väntar på nya klingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Som en belöning till mig själv för att ha kämpat hela helgen med att organisera om hela källaren och vekstaden så pimpade jag min lilla Flex bandsåg med vertikalbord. Med originalbordet är det svårt att få stöd för att såga små delar. Också lätt att små bitar åker ner och fastnar. Gjord spillbitar i 6 och 3 mm stål. Greppassnigen räcker troligen för att hålla fast det annars får jag hitta på ngn spärr 🤔

Uppgraderad Flex bandsåg med hemmagjort vertikalbord av stål, i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flex bandsåg med ett nytt hantillverkat vertikalt bord i en verkstad, spillbitar i stål använda för bättre stöd vid sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand som håller ett nypimpad vertikalbord av stål till en bandsåg i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske inte helt nödvändigt men oxiderade det svart och gav undersidan några lager lack.
Vertikalbord i svartoxiderat stål med genomskinlig plast runt, på ett arbetsbord med verktyg och färgstänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppgraderad Flex bandsåg med nytt hemmagjort vertikalbord av stål för precisionssågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödmålat vertikalbord i stål anpassat för en bandsåg, belyst i rött på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovansidan skyddad med bivaxterpentin.
Uppgraderad Flex bandsåg med egenbyggt vertikalbord i stål monterat för bättre stöd vid sågning av små delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Smart som fasen!
Klämmer du dit den bara eller har du någon ytterligare låsning?
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Metallbandsåg?
 
Björn Melander skrev:
Smart som fasen!
Klämmer du dit den bara eller har du någon ytterligare låsning?
Tack! Den sitter med greppassning och eftersom den träs på framifrån så kommer materialet hela tiden pressa bordet på plats när man sågar. Det är möjligt att den skakar loss av vibrationer om sågen står på länge, isf får jag hitta någon lösning med spärr.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
HaendigeHerrn skrev:
Metallbandsåg?
Japp, en Flex som jag byggt om till att även fungera vertikalt, i original är den horisonell plus handhållen. Det finns dokumenterat i en annan tråd om metallbandsågar. En bra maskin som jag verkligen rekommenderar!
 
Idag har det Logosolats. Eller möjligen timmerjiggats...
Motorsåg monterad på en timmerjigg Logosol M7 sågar ett björkstock till plankor utomhus på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter en eftermiddags arbete och en halv sopsäck spån samt 3 tankningar av sågen så förstår jag verkligen varför Teed skaffat bandsågverk!
Men fina björkplankor kommer det att bli!
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
HaendigeHerrn skrev:
Idag har det Logosolats. Eller möjligen timmerjiggats...
[bild]
Efter en eftermiddags arbete och en halv sopsäck spån samt 3 tankningar av sågen så förstår jag verkligen varför Teed skaffat bandsågverk!
Men fina björkplankor kommer det att bli!
Kör fortfarande mycket med kedjesågen, men jag har en el såg så betydligt snabbare en vad bensinsågen.
Jag tycker ytan blir väldigt mycket finare av en bra slipad kedja en vad den blir från ett bandsågsblad.
Sedan går det nog lite fortare med bandsågen. Men om det tar 20 eller 30 sek att såga ett snitt spelar inte så stor roll efter som det är all annan hantering som tar tiden.
 
Tänkte hämta några arkivskåp från ett gammalt bankkontor idag, hade sett bild på dom och dom såg gedigna ut, men när jag kom dit såg jag bilden hade ljugit, dom var ju mycket större än jag hade trott! Det ena skåpet saknade dessutom riktiga lådor, hade bara för hängmappar, så det blev bara ett skåp men det räcker till, hade svårt att riktigt placera det nånstans i verkstan, men till sist fick det gå hit brevid pelarborrmaskinen:

33629576404_0969a0cafd_b.jpg

Det fanns ett till skåp som var samma storlek men bara två lådor höga. Funderar jag ska hämta det sen och göra om det till nytt bord för pelarborrmaskinen.

Riktigt rejälä lådor, med lås och en säkerhetsmekanism som gör man kan bara öppna en låda i gången.
33629583104_60237fe380_b.jpg

För lådan i toppen bockade jag till en plåtbit för att göra en liten bricka att ha grejer i, tror jag gör en för lådan under också, kanske tiggar ihop ändorna för att styva upp konstruktionen. Kanske skumplast med utskärningar för verktyg kunde passa, eller något annat...

33629594524_8b8a93c408_b.jpg
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag ogillar funktionen som gör att man inte kan öppna flera lådor åt gången, är så på våra arkivskåp på jobbet och även på min skrivbordshurts.

Jag skulle vilja hitta ett gammalt gediget ritningsarkiv i trä.
 
Idag har det sågas riktigt långa ask plank.
Sedan står det Lönn, Björk och Furu på bordet idag.
Funderar på om man skall såga Björken i 2,5" eller 3" så man kan få ut riktigt biffiga bords skivor.

Sågade askplankor står mot en röd lada, med stockar av lönn, björk och furu framför en portabel såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vectrex och 3 till
  • Laddar…
HaendigeHerrn skrev:
Idag har det Logosolats. Eller möjligen timmerjiggats...
[bild]
Efter en eftermiddags arbete och en halv sopsäck spån samt 3 tankningar av sågen så förstår jag verkligen varför Teed skaffat bandsågverk!
Men fina björkplankor kommer det att bli!
Jag är inne i någon period/livskris där jag vill hålla på med timmer... kan sitta timmar på youtube och titta på när dom sågar plan :D
 
  • Gilla
kristofo och 3 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Jag är inne i någon period/livskris där jag vill hålla på med timmer... kan sitta timmar på youtube och titta på när dom sågar plan :D
Rekommenderar att åka förbi Teed..man blir sjukt sugen :)
 
  • Gilla
teed
  • Laddar…
Frustrator skrev:
Rekommenderar att åka förbi Teed..man blir sjukt sugen :)
Yes bara att höra av sig, kör provapå kurser där man får såga med bandsågver, kedjesågverk med både el och bensinsåg. Är certifierad solosågs instruktör.
 
  • Gilla
Noseone och 3 till
  • Laddar…
teed skrev:
Yes bara att höra av sig, kör provapå kurser där man får såga med bandsågver, kedjesågverk med både el och bensinsåg. Är certifierad solosågs instruktör.
Nu har jag typ ingen fritid pga småbarn (kompenserar med att alltid hänga här istället) men hade vart roligt att dra ihop ett bh-gäng dit
 
  • Gilla
KnockOnWood och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.