nikasp
Vad hade man sagt om ond och god tro om någon krängt samma maskiner för 10% av normalpris på Blocket?
 
harry73 skrev:
Vid distansförsäljning har kunden lagstadgad ångerrätt
Inte på tillverkningsvaror
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
D
nikasp skrev:
Vad hade man sagt om ond och god tro om någon krängt samma maskiner för 10% av normalpris på Blocket?
Det intressanta egentligen är inte vilket pris en vara säljs till utan huruvida personen är tankeläsare, man måste förstå att det är fel pris.
Se denna: http://svjt.se/svjt/1960/328
 
O
martin43 skrev:
Jag har sagt tidigare i tråden att de allra flesta inkl mig själv gillar att göra fynd. Jag köpte ett nätverkskort för 49kr som borde kosta 299 kr. Jag beställde och fick hem det och täntke att hör de av sig så får de betala returfrakten eller ge ett bra erbjudande. De hörde intr av sig men senare spg jag att de ändrat priset.

Detta var hela min ursprungliga poäng. Uppenbart för billigt utan anledning = envisas inte alltför mycket att få behålla grejerna även med juridiken på din sida.
Vi kanske ska börja med öppet sälj? Inte bara öppet köp
 
O
DMOL skrev:
Det intressanta egentligen är inte vilket pris en vara säljs till utan huruvida personen är tankeläsare, man måste förstå att det är fel pris.
Se denna: [länk]
Hur kopplar du den länkade artikeln till ts fall? Där ett köp gjorts. Pengar och varor har bytt ägare

Dvs ett vanligt normalt köp.
 
harry73
Sir Duke skrev:
Inte på tillverkningsvaror
Berätta mer
 
D
Odjuret skrev:
Hur kopplar du den länkade artikeln till ts fall? Där ett köp gjorts. Pengar och varor har bytt ägare

Dvs ett vanligt normalt köp.
Avtalslagen bygger på tillitsgrundsatsen som innebär att man är bunden vid sina misstag och felskrivningar om mottagaren är i god tro (mottagarens tillit till avtalet snarare än motpartens avsikt), dvs. endast ett misstag som motparten insett eller borde inse är relevant. Så enligt 32 § AvtL måste Chris ha förstått att priset var felaktigt för att förklaringsmisstag ska föreligga. Den som påstår att ett förklaringsmisstag föreligger har att visa att så är fallet dvs bevisbördan ligger hos NoN.
Viljeteorin tillämpas å andra sidan i många andra länder istället där det är avsikten som är relevant för det eventuella misstaget.
 
Paxman skrev:
Och hur ska kunden veta ifall det är medvetet från webbutikens sida eller ej? !
När det är så billigt att det är alldeles för billigt (90% rabatt på en Bosch blå tex). Man kan inte veta men man kan förstå att det förmodligen är för bra för att vara sant.
 
Hur går det om man inte betalar en ny faktura /bestrider den och företaget lämmnar det till indrivning
kanske man hamnar på listan betalnings störningar ,
lite senare när man vill ha ett nytt bank/kreditkort ligger man dåligt till ?:eek:
 
F
martin43 skrev:
När det är så billigt att det är alldeles för billigt (90% rabatt på en Bosch blå tex). Man kan inte veta men man kan förstå att det förmodligen är för bra för att vara sant.
Hade det varit rimligare med 90% på grön Bosch eller på en Anderson menar du?

Tom du lyckas få in ett förmodligen och jag skulle tro att det räcker. Det kommer inte vara TS sak att bevisa att NoN inte brukar sälja prisdumpad skit på nätet eller hur dom gör det. Det kommer att räcka med att påtala att det görs makalösa fynd på webbutiker i allmänhet från gång till gång.

Jag tror tyvärr inte att detta går till tinget utan NoN kommer om ett litet tag att släppa detta. Dom kommer dock inte kommunicera detta till TS eller till nån av de andra som gjorde en bra affär som då inte heller kommer att få ett avslut på eländet.

Resultatet av det är att varje gång nån skall kapa en liten träbit med sin fyndade analvibrator så kommer det att resultera i lite magont och funderingar på om den där kallelsen till tingsrätten dyker upp snart.
 
Redigerat:
O
DMOL skrev:
Avtalslagen bygger på tillitsgrundsatsen som innebär att man är bunden vid sina misstag och felskrivningar om mottagaren är i god tro (mottagarens tillit till avtalet snarare än motpartens avsikt), dvs. endast ett misstag som motparten insett eller borde inse är relevant. Så enligt 32 § AvtL måste Chris ha förstått att priset var felaktigt för att förklaringsmisstag ska föreligga. Den som påstår att ett förklaringsmisstag föreligger har att visa att så är fallet dvs bevisbördan ligger hos NoN.
Viljeteorin tillämpas å andra sidan i många andra länder istället där det är avsikten som är relevant för det eventuella misstaget.
Jag tror du fortfarande missar den springande punkten. Vi pratar om ett köp som är avklarat. Det går inte att backa på sådant sätt som du vill få fram. Den största skillnaden mellan det här avtalet och de som du yrar om är att KKL styr vad som gäller! Ett avtal som ingåts är väldigt svåra att bryta. Det är inte bara att yra att de borde vetat. Då borde kommunen kunnat bryta "strumpavtalet" men ingen har inte ens nämnt det du hänvisar till...
Visst är juridiken knölig? Ibland är det inte så enkelt å bara vifta med några texter. Utan domar...
 
F
pr95 skrev:
Hur går det om man inte betalar en ny faktura /bestrider den och företaget lämmnar det till indrivning
kanske man hamnar på listan betalnings störningar ,
lite senare när man vill ha ett nytt bank/kreditkort ligger man dåligt till ?:eek:
Nej, bestrider man så är det ok men det är viktigt att verkligen bestrida.

I NoN fall så står säkert skrivborden på gångavstånd mellan fakturaavdelningen och indrivningsbyrån. Likt alla andra sluskar så driver dom sin egen indrivningsbyrå i koncernen.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Mikael_L
pr95 skrev:
Hur går det om man inte betalar en ny faktura /bestrider den och företaget lämmnar det till indrivning
kanske man hamnar på listan betalnings störningar ,
lite senare när man vill ha ett nytt bank/kreditkort ligger man dåligt till ?:eek:
Om man bestrider den till antingen företaget ifråga eller något inkassobolag som företaget anlitat så ska de inte fortsätta med att komma med krav. Då det strider mot god inkassosed och är skrivet om i inkassolagen.
Framhärdar dom med krav kan man antingen anmäla dom hos datainspektionen, eller kanske bara ignorera fortsatta påtryckningar.

Det ett företag (eller privatperson också för den delen) kan göra ifall kravet bestrides är att skicka det till kronofogden eller tingsrätt.
Om man bestrider kravet även hos kronofogden så tar dom händerna ifrån ärendet ögonblickligen, och kvar finns endast att låta tingsrätten avgöra i ärendet.
Är det småmål (belopp upp till ca 20.000:) så behöver ingen förlorande part betala den andre partens juristkostnader förutom upp till max 1 timmes juridisk rådfrågning, ca 1000-15000:-
Och, kostnader för resor för ev vittnen kan tillkomma.

Om dom inte skulle falla till ens fördel så kan man direkt efter tingsrättens utslag betala skulden och det blir inga former av prickar eller anmärkningar.


Nu är det ju inte självklart så roligt att hålla på med domstolsprocesser och använda sin tid till det, så man driver det ju inte gärna till TR utom vid de fall man är väldigt övertygad att vinna.
Och förhoppningsvis har man då en tillräckligt proffsig motpart att denne fattar läget och lägger ner från sin sida.
 
Redigerat:
D
Odjuret skrev:
Visst är juridiken knölig? Ibland är det inte så enkelt å bara vifta med några texter. Utan domar...
Jag tror det är du som är totalt juridiskt inkompetent och bör hålla dig ifrån att kommentera juridik i fortsättningen. Domar har redan referats till och skickats till Chris... att du inte förstår dig på avtalslagen är klart i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.