Hej,
Har precis köpt en 330X. Tänkte dra kabeln så här. Någon som har förslag på förbättring eller ser det ok ut? Översiktsbild av en fastighet med en blå prickad linje som visar planerad kabeldragning runt hus och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårtolkat! Guidekablarna drar du ut så att de täcker fram till ytterområdena på din tomt.
Begränsningskabel, ja det säger sig självt.
 
Jag hakar på temat och efterfrågar tips/synpunkter på utläggning av guidekabel.

Har haft min 330X (lystrar till "Stellan") igång två säsonger och allt har funkat super!
Inför denna säsongen har dock området utökats (det övre vänstra hörnet har tillkommit), och jag har köpt mer kabel för att utnyttja båda guiderna (har bara kört 1 tidigare).
Det blir helt ny placering på guiderna.

Har redan grävt ner guide 1 - rosa slinga. så den tänker jag inte röra:)

Frågan är hur långt jag måste gå med guide två - blå slinga.

Vad säger expertisen?
 
  • Översiktsbild av trädgårdsplan med utlagda rosa och blå guidekablar för robotgräsklippare, inkluderar gräsytor och hinder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsbild av en trädgårdsplan med utlagda rosa och blåa guidekablar för en robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktskarta över trädgård med markerade guidekablar för robotgräsklippare, rosa och blå slingor runt hinder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Tajjson, jag tror inte det funkar att lägga guidekabeln dikt mot avgränsningskabeln som du gör nere till vänster. Guiden ska gå mitt i. Då borde det funka, har en liknade setup själv med trånga passager.
 
  • Gilla
tajjson
  • Laddar…
Sorry, min bild var lite otydlig. Har gjort en ny :) Den gula representerar guidekabeln..Tänkte ställa basen på högra sidan av huset där guidekabeln börjar. Luftbild av hus och trädgård med överlagd blå linje som markerar en guidekabel för planering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Helt perfekt. Precis så ska guidekabeln användas. Leder ut klipparen snabbt och enkelt i ytterområdena och snabbt tillbaka till laddaren utan att vingla längs med begränsningskabeln.

Iaktta avståndsreglerna mellan begränsning- och guidekabel som framgår i manualen.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
tajjson skrev:
Sorry, min bild var lite otydlig. Har gjort en ny :) Den gula representerar guidekabeln..Tänkte ställa basen på högra sidan av huset där guidekabeln börjar.[bild]
Tänk bara på att hq rekommenderar inte mer än 400m på guiden vilket är hela guidslingan plus begränsningsslingan åt vänster från där man kopplade ihop dom två tillbaka till station
 
Redigerat:
Moreno skrev:
Jag hakar på temat och efterfrågar tips/synpunkter på utläggning av guidekabel.

Har haft min 330X (lystrar till "Stellan") igång två säsonger och allt har funkat super!
Inför denna säsongen har dock området utökats (det övre vänstra hörnet har tillkommit), och jag har köpt mer kabel för att utnyttja båda guiderna (har bara kört 1 tidigare).
Det blir helt ny placering på guiderna.

Har redan grävt ner guide 1 - rosa slinga. så den tänker jag inte röra:)

Frågan är hur långt jag måste gå med guide två - blå slinga.

Vad säger expertisen?
Jag är ingen expert men manualen säger:

VIKTIG INFORMATION Guidekabeln får inte korsa begränsningskabeln, till exempel begränsningskabel som är lagd ut till en ö.
 
Mysman skrev:
Jag är ingen expert men manualen säger:

VIKTIG INFORMATION Guidekabeln får inte korsa begränsningskabeln, till exempel begränsningskabel som är lagd ut till en ö.
Ja, jag har också läst det, men har tidigare haft guidekabel över begränsningskabel till ö och inte märkt av några problem.
 
Stefan Severin skrev:
Tänk bara på att hq rekommenderar inte mer än 400m på guiden vilket är hela guidslingan plus begränsningsslingan åt vänster från där man kopplade ihop dom två tillbaka till station
Aha, det visste jag inte. Nu verkar min totala längd bli 203+82 meter så då borde det funka.
Finns det ngn renodlad manual för installation? Den jag laddat ned är ju väldigt basic.
 
tajjson skrev:
Aha, det visste jag inte. Nu verkar min totala längd bli 203+82 meter så då borde det funka.
Finns det ngn renodlad manual för installation? Den jag laddat ned är ju väldigt basic.
Jorå det finns på hq sida eller på Facebook gruppens sida (vi som har en husqvarna automower) under filer
 
  • Gilla
tajjson
  • Laddar…
Tre metallbeslag och skruvar på ett ljust tyg. Används för fastsättning, är slitna och delvis rostiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick idag byta ut knivarna som bara suttit på några veckor då dom fått väldiga gräsklumpar som inte lär vara bra för klippresultatet och balansen i knivtallriken.

Kör bara i torrt gräs. Är det någon mer som gör det som också får dessa klumpar på bladen? Kan det va en viss tid på säsongen det blir såhär? Hade lite klumpar vid ett tillfälle förra säsongen men har för mig dom försvann ganska fort av sig själva då.
 
Någon som med säkerhet vet vad kartan i en 330X används till?

Att hålla sig kvar på ett för lite klippt område?
Att söka sig till avlägsna områden?
Utökas den om klipparen kommer in på nytt område trots att den är "klar" med kartan (vilket den ju anser sig bli rätt snabbt)?
 
T
@Gustav E, sådär blir det på våren, det är pollen som bakas ihop till stenhårda kakor på knivarna. Antingen får man göra rent ett par gånger i veckan under en period så klumparna inte hinner bli så hårda, eller byter man bara när det blir för mycket.

@Micleg
Någon som med säkerhet vet vad kartan i en 330X används till? Nix :)

Att hålla sig kvar på ett för lite klippt område? Väldigt osannolikt. Min uppfattning är att den inte har någon som helst koll på hur mycket klippbehov det finns på olika områden, enbart momentant när den ibland kör cirkelklippningen.

Att söka sig till avlägsna områden? Ja

Utökas den om klipparen kommer in på nytt område trots att den är "klar" med kartan (vilket den ju anser sig bli rätt snabbt)? Här är jag tveksam, jag tror faktsikt att den gör det, men jag har inte ändrat område i så stor utsträckning att det hade gjort någon praktiskt skillnad för att kunna verifiera det.

Vi vet ju egentligen inte ens om den har gps:en aktiv efter den första perioden när den mappar gräsmattan. (Min uppfattning är att den INTE är aktiv alls efter mappningsperioden). Det enda den då har att gå efter för att positionera sig är signalstyrka från slingan och då klipparen enbart är utrustad med en antenn kan den inte ens veta riktning utan att köra i ett par olika riktningar och jämföra.

Styrkan i klipparens navigering är i grund och botten algoritmerna för de "slumpvisa" skillnaderna i vilken vinkel den väljer i olika situationer. Så mycket mer intelligens finns inte.

(hallå du har gps - du borde hitta till laddstationen på under två minuter utan att stångas med den stackars rodhodendronbusken på andra sidan huset i tio minuter först - det är fortfarande fel håll .... :x :D )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.